7.6.2024

Maistiainen: BYD Seal U – vetovoimaa kaveripiiristä

Kuva Aake Kinnunen
BYD Seal U crossover

BYD Seal U pyrkii lainaamaan hiukan sisarmalli Sealin mainetta suosittuun crossover-segmenttiin.

BYD sai paljon huomiota Seal-sähkösedanillaan, joka pyrki haastamaan Tesla Model 3:n. Nyt samaa vetovoimaa on taiottu Song Plus -sähköcrossoveriin brändäämällä auto Seal U:ksi vientimarkkinoilla. Lisää huomiota Seal U sai, kun BYD kertoi Geneven autonäyttelyssä mallin saavan DM-i-lataushybridiversion hiukan epävarmassa markkinatilanteessa. Suomessa lataushybridistä kuullaan lisää elokuussa.

Sähköversiossa akkuvaihtoehtoja on kaksi. 71,8 kilowattitunnin Comfort antaa noin 420 kilometrin WLTP-toimintamatkan ja koeajettu 87 kilowattitunnin Design yltä 500 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Lataustehossa erot ovat 115 kW vastaan 140 kW, AC-latauksen ollessa aina 11 kW.

BYD Seal U crossover

Mielenkiintoisesti Comfortin ja Designin erona moottoripuolella on 20 newtonmetriä vääntöä. Teho on 160 kW molemmissa tapauksissa. Väännön ansiosta 0–100 km/h aika tippuu 0,3 sekuntia, joten pelkkien moottoriasioiden perusteella Design ei ehkä myy itseään.

BYD Seal U crossover

Autona BYD Seal U on enimmäkseen harmiton viisipaikkainen crossover, jonka tavaratila on 425 litraa. 4,79 metriä pitkässä autossa on tilaa neljälle aikuiselle vaivatta. Kojelaudassa oleva kosketusnäyttö on bydimäiseen tapaan kääntyvää mallia, Designissa ruudun ollessa kookkaampi 15,6-tuumainen. Lyhyellä koelenkillä Seal U vaikutti peruspätevältä alustaltaan, vireen ollessa enemmän napakan puolella.

BYD Seal U:n hinnat alkavat 43 500 eurosta ja Design-version kohdalla 46 990 eurosta. Erikoisesti Seal U on siis 700 euroa vastaavasti varusteltua Sealia halvempi, mikä kertonee autojen löyhästä sukulaisuudesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat