13.7.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Leon Sportstourer VZ – kun Leijonakuningas karjuu tosissaan Teksti Vesa Eskola Kuva Cupra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Cupra Leon -malliston urheilullisin versio on aito ja rehellinen GTI-aikakauden kompakti perhesportti – ja VW Golf R:n sisar. Pieni tienpätkä jossain Barcelonan pohjoispuolella. Tie on poikki, ja tien vieressä on muutama poliisiauto. Meitä näytetään ystävällisesti jatkamaan matkaa. Olemme liikkeellä viiden auton letkassa, ja kärkiautossa istuu Jordi Gené – Cupralla rataa ajanut kuski; ja F1-maailmasta tutun Marc Genén isoveli. Ja on Jordillakin kokemusta F1-autoista; hän toimi Benettonin testikuskina vuonna 1994 – eli samaan aikaan kun samassa tallissa ajoivat kisaa eräät Michael Schumacher, Jyrki Järvilehto, Johnny Herbert ja Jos Verstappen…Nyt hän istuu siis vetoautossa letkan keulalla. Cupra on yhteistyössä poliisin kanssa sulkenut muutaman kilometrin mittaisen pätkän kiharaista espanjalaista vuoristotietä, joten meille avautuu eteen oma pikataipale. Eihän tämä tietysti rata-ajoa ole, sen verran pitää kunnioittaa sitä, että olemme kuitenkin liikkeellä yleisellä tiellä, jossa ei ole turva-alueita. Eikä sitä nyt halua hölmöillä tällaisessa tilanteessa muutenkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDCC-alusta toimii upeastiCupra Leonin tuoreimman sporttiversion moottori on VW-konsernin tuttu kaksilitrainen bensaturbo, josta otetaan irti 245 kW (333 hv). Voima ohjataan 7-lovisen kaksoiskytkinautomaatin avulla kaikille neljälle pyörälle – taakse enimmillään puolet. Lisäksi voimaa jaetaan taka-akselilla takapyörien kesken.Vakiovarustukseen kuuluu mukautuva iskunvaimennus eli DCC. Se toimii hienosti – tai oikeastaan upeasti. Auto kulkee vakaasti ja reagoi Sport-asetuksella nopeasti kapean espanjalaisen mutkatien haasteisiin. Tiessä on erilaisia mutkayhdistelmiä ja myös voimakkaita kallistuksia.Peffatuntumalta kaikki pyörät pysyvät tiukasti koko ajan tiessä – vain kerran oikeanpuoleinen takatassu taitaa nostaa tiukemmassa vasemmalle taittuvassa ja väärinpäin kallistetussa mutkassa otettaan tiestä. Tämäkään ei aiheuta auton sisällä sen suurempaa draamaa.Toki DCC toimii erinomaisesti myös normaalissa arkiajossa tehden kulutusta varsin mukavaa. Se on ennen se, kun tällaiset huippuunsa viritetyt perheautot olivat turhan napakoita kaupunkien hidastetöyssyihin.Nautinnollinen ajettavaMyös ohjaus on varsin toimiva. Tuntuma tiehen on tarkahkon hyvä, ja etupyörät tottelevat nöyrästi kuskin käskyjä. Ohjauksen hienosäätö on onnistunut, VW-konsernin tämän tuoteperheen autot eivät tunnetusti ole enää ihan niitä nautinnollisimpia ajaa. ”Tuntumaa” on rakennettu usein vain tekemällä ohjaus keinotekoisen raskaaksi. Näin on se toki Cuprankin kohdalla.Leon tuntuu myös ketterältä. Mutkiin voi ajaa röyhkeästi viime tipassa jarruttaen. Toki auto puskee hieman herkemmin kuin ”aito” urheiluauto, mutta silloin vauhtia saa olla jo melkoisesti. Takapää on myös huomattavan rauhallinen.Vaihteisto ei ole nopein mahdollinen, mutta riittävä voima (420 Nm 2100–5500 r/min) auttaa ajamaan nopean jouhevasti. Toki ratin kehältä löytyvät myös isot läpyskät, jos kuski haluaa käskyttää vaihteistoa itse.Moniin urheiluautoihin verrattuna Cupra tuntuu myös sopivan ripeältä. Keskiverto kuski nauttii, kun tehoa ja kiihtyvyyttä ei ole superauton verran. Ainakin allekirjoittaneesta on hauskempi ajaa tehokasta mutta ei ylitehokasta autoa, jossa sen potentiaalista osaa ottaa irti riittävästi. Superautojen kanssa oikea paikka niiden suorituskyvyn mittaamisen on ainoastaan suljettu rata.Hienoa ajokokemusta tukevat myös hyvin kroppaa mutkissa tukevat lähes kuppimaiset istuimet.Saa Golfin näyttämään tylsältäMuutaman kilometrin sprintti on nopeasti ohi. Nopeamminkin olisi voinut ajaa, mutta letka-ajossa se on joskus tällaista. Jordi Genén ja minun välissä on yksi Formentor samalla 333-heppaisella moottorilla, ja se hakee välillä ajolinjojaan.Meitä on kehotettu erittäin painavasti olematta leikkaamatta ajoradan ulkopuolelle, mutta edessä oleva Formentor käy pari kertaa pöllyttämässä piennarta. Jordi joutuu keulalla hölläämään kaasua. Olemme itsekin kokeilleet jo Formentoria hieman aikaisemmin, ja katumaasturin korkeus tuntuu kyllä ratin takana Leoniin verrattuna. Ehkä se jättää edessä olevalle kuskille hieman epävarmemman olon. Toki Jordilla on myös allaan Formentor…Kokemus on kuitenkin hieno, ja antaa hieman kuvaa Leonin potentiaalista. On aika laittaa auto parkkiin ja kiertää vielä nopeasti sen ympäri. Leon näyttää nyt hyvältä, enemmän täysimääräiseltä Cupra-perheen jäseneltä kuin aikaisemmin. Se on kuitenkin yhä omaa sukuaan VW Golf Variant. Muutama terävä linja konepellissä ja omanlaisensa keulamaski saavat ihmeitä aikaan.Palaamme Leon-farkkuun myöhemmin vielä lisää 200 kW (272 hv) pistokehybridin koeajon merkeissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 2.8.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor – valintojen äärellä 28.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – tarpeeton kivirekipäivitys 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 4.7.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Formentor – yhä brändin sielu ja sydän 26.6.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan – yökerhotunnelmaa välikokoon 6.6.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Born VZ – sunnuntailenkkeilijän polkujuoksukengät 27.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – eTSI kuvasta Cupra? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä