13.7.2024

Maistiainen: Cupra Leon Sportstourer VZ – kun Leijonakuningas karjuu tosissaan

Kuva Cupra

Cupra Leon -malliston urheilullisin versio on aito ja rehellinen GTI-aikakauden kompakti perhesportti – ja VW Golf R:n sisar.

Pieni tienpätkä jossain Barcelonan pohjoispuolella. Tie on poikki, ja tien vieressä on muutama poliisiauto. Meitä näytetään ystävällisesti jatkamaan matkaa. Olemme liikkeellä viiden auton letkassa, ja kärkiautossa istuu Jordi Gené – Cupralla rataa ajanut kuski; ja F1-maailmasta tutun Marc Genén isoveli. Ja on Jordillakin kokemusta F1-autoista; hän toimi Benettonin testikuskina vuonna 1994 – eli samaan aikaan kun samassa tallissa ajoivat kisaa eräät Michael Schumacher, Jyrki Järvilehto, Johnny Herbert ja Jos Verstappen

Nyt hän istuu siis vetoautossa letkan keulalla. Cupra on yhteistyössä poliisin kanssa sulkenut muutaman kilometrin mittaisen pätkän kiharaista espanjalaista vuoristotietä, joten meille avautuu eteen oma pikataipale. Eihän tämä tietysti rata-ajoa ole, sen verran pitää kunnioittaa sitä, että olemme kuitenkin liikkeellä yleisellä tiellä, jossa ei ole turva-alueita. Eikä sitä nyt halua hölmöillä tällaisessa tilanteessa muutenkaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

DCC-alusta toimii upeasti

Cupra Leonin tuoreimman sporttiversion moottori on VW-konsernin tuttu kaksilitrainen bensaturbo, josta otetaan irti 245 kW (333 hv). Voima ohjataan 7-lovisen kaksoiskytkinautomaatin avulla kaikille neljälle pyörälle – taakse enimmillään puolet. Lisäksi voimaa jaetaan taka-akselilla takapyörien kesken.

Vakiovarustukseen kuuluu mukautuva iskunvaimennus eli DCC. Se toimii hienosti – tai oikeastaan upeasti. Auto kulkee vakaasti ja reagoi Sport-asetuksella nopeasti kapean espanjalaisen mutkatien haasteisiin. Tiessä on erilaisia mutkayhdistelmiä ja myös voimakkaita kallistuksia.

Peffatuntumalta kaikki pyörät pysyvät tiukasti koko ajan tiessä – vain kerran oikeanpuoleinen takatassu taitaa nostaa tiukemmassa vasemmalle taittuvassa ja väärinpäin kallistetussa mutkassa otettaan tiestä. Tämäkään ei aiheuta auton sisällä sen suurempaa draamaa.

Toki DCC toimii erinomaisesti myös normaalissa arkiajossa tehden kulutusta varsin mukavaa. Se on ennen se, kun tällaiset huippuunsa viritetyt perheautot olivat turhan napakoita kaupunkien hidastetöyssyihin.

Nautinnollinen ajettava

Myös ohjaus on varsin toimiva. Tuntuma tiehen on tarkahkon hyvä, ja etupyörät tottelevat nöyrästi kuskin käskyjä. Ohjauksen hienosäätö on onnistunut, VW-konsernin tämän tuoteperheen autot eivät tunnetusti ole enää ihan niitä nautinnollisimpia ajaa. ”Tuntumaa” on rakennettu usein vain tekemällä ohjaus keinotekoisen raskaaksi. Näin on se toki Cuprankin kohdalla.

Leon tuntuu myös ketterältä. Mutkiin voi ajaa röyhkeästi viime tipassa jarruttaen. Toki auto puskee hieman herkemmin kuin ”aito” urheiluauto, mutta silloin vauhtia saa olla jo melkoisesti. Takapää on myös huomattavan rauhallinen.

Vaihteisto ei ole nopein mahdollinen, mutta riittävä voima (420 Nm 2100–5500 r/min) auttaa ajamaan nopean jouhevasti. Toki ratin kehältä löytyvät myös isot läpyskät, jos kuski haluaa käskyttää vaihteistoa itse.

Moniin urheiluautoihin verrattuna Cupra tuntuu myös sopivan ripeältä. Keskiverto kuski nauttii, kun tehoa ja kiihtyvyyttä ei ole superauton verran. Ainakin allekirjoittaneesta on hauskempi ajaa tehokasta mutta ei ylitehokasta autoa, jossa sen potentiaalista osaa ottaa irti riittävästi. Superautojen kanssa oikea paikka niiden suorituskyvyn mittaamisen on ainoastaan suljettu rata.

Hienoa ajokokemusta tukevat myös hyvin kroppaa mutkissa tukevat lähes kuppimaiset istuimet.

Saa Golfin näyttämään tylsältä

Muutaman kilometrin sprintti on nopeasti ohi. Nopeamminkin olisi voinut ajaa, mutta letka-ajossa se on joskus tällaista. Jordi Genén ja minun välissä on yksi Formentor samalla 333-heppaisella moottorilla, ja se hakee välillä ajolinjojaan.

Meitä on kehotettu erittäin painavasti olematta leikkaamatta ajoradan ulkopuolelle, mutta edessä oleva Formentor käy pari kertaa pöllyttämässä piennarta. Jordi joutuu keulalla hölläämään kaasua. Olemme itsekin kokeilleet jo Formentoria hieman aikaisemmin, ja katumaasturin korkeus tuntuu kyllä ratin takana Leoniin verrattuna. Ehkä se jättää edessä olevalle kuskille hieman epävarmemman olon. Toki Jordilla on myös allaan Formentor…

Kokemus on kuitenkin hieno, ja antaa hieman kuvaa Leonin potentiaalista. On aika laittaa auto parkkiin ja kiertää vielä nopeasti sen ympäri. Leon näyttää nyt hyvältä, enemmän täysimääräiseltä Cupra-perheen jäseneltä kuin aikaisemmin. Se on kuitenkin yhä omaa sukuaan VW Golf Variant. Muutama terävä linja konepellissä ja omanlaisensa keulamaski saavat ihmeitä aikaan.

Palaamme Leon-farkkuun myöhemmin vielä lisää 200 kW (272 hv) pistokehybridin koeajon merkeissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat