30.8.2024

Maistiainen: Ford F-150 – kun kaikki on isoa

Kuva Manu Tuppurainen

Ford F-150 -mallia saa nyt virallisesti Suomesta, kun Hedin Automotive aloitti ikonisen lava-auton maahantuonnin.

Kaikki on isoa. Ja myös voimakasta. Niistä lähdetään, kun puhutaan ikonisesta Fordin F-150 -avolavasta. Ja voima ja koko ovat myös niitä asioita, mitä asiakkaat Fordista haluavat.

Ford F-150 on kautta aikojen myydyin lava-auto ja se on myös ollut vuodesta toiseen Yhdysvaltain automarkkinan eniten myydyin auto. Esimerkiksi vuonna 2023 Ford toimitti asiakkailleen noin 750 000 F-sarjan avolavaa. Toiseksi tässä mittelössä tuli Chevrolet, sen Silverado-autoja meni asiakkaille runsas 550 000 kappaletta. Nämä luvut kertovat Fordin valtavasta suosiosta tässä autoluokassa.

Suosiota uskotaan riittävän myös Suomessa, kun Hedin Automotive on aloittanut Fordin F-150 -automallin maahantuonnin Suomessa. Hedin Mobility Groupin tytäryhtiö Hedin US Motor AB on vastannut Euroopassa Fordin F-150 -mallin maahantuonnista ja nyt sen lonkerot ulottuvat Suomeen asti.

Auton kotimantereella Yhdysvalloissa F-150 -mallistossa on peräti yhdeksän eri versiota, kun lasketaan mukaan täyssähköinen F-150 Lightning. Auton kotimaassa malliston kallein versio on Raptor, jota Yhdysvalloissa saa V6-moottorilla, jolloin alkaen hinta on noin 80 000 dollaria. Jos auton valitsee 5,2-litraisella remmiahdetulla V8-moottorilla, hinta nousee yli 110 000 dollariin. Tehoa V8-versiossa on yli 700 hevosvoimaa.

Suomessakin Ford F150 -mallin saa V8-moottorilla, mutta moottoreiden viritysaste on huomattavasti maltillisempi, niistä otetaan tehoa irti vain hieman yli 400 hevosvoimaa. Suomessa myytävä Raptor-versio on Suomen mallistossa kaikkein tehokkain polttomoottorilla varustettu versio, tehoa Raptorin V6-moottorista otetaan irti 456 hevosvoimaa. Raptor on myös Suomessa hintansakin puolesta malliston huipulla.

Muita Suomessa myytäviä malleja Raptorin lisäksi ovat XLT- sekä Lariat-mallit, jotka on varustettu nimenomaan V8-moottorilla sekä Limited-malli, joka on V6-moottorin ympärille rakennettu täyshybridi.

Suomessa kaikki F-150 -mallit rekisteröidään N2G-luokan kevytkuorma-autoiksi. Fordin hinnastossa tämä muutos maksaa 4800 euoa. Autoa saa silloin ohjastaa vain C-ajokortilla, ja niiden nopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa. Tämä puolestaan tuntuu lompakon puolella, sillä kuorma-autoista ei kanneta autoveroa. Autovero nousisi F-150 -mallin kohdalla henkilöautoksi rekisteröitynä huimaksi Suomen päästöpohjaisen autoverotuksen vuoksi. Toki auton saa myös henkilöautoksi rekisteröitynä, mutta hinta on silloin ihan jotain muuta kuin mitä se on kuorma-autoksi rekisteröitynä.

Ford F-150 -mallin Raptor-versiossa kaikki on isoa. Pyöristä lähtien, ne ovat Raptor-mallissa peräti 35-tuumaiset, jotka on pyöräytetty 17-tuumaisten vanteiden ympärille. Pinta renkaissa on mallia ”isompi pala karkeammalle alustalle”. 

Rengastus nostaa Raptorin korkeuden myös muutaman sentin yli yli kahteen metriin. Muun F-150 -malliston korkeus jää muutaman sentin alle kahden metrin. 

F-150 Raptor on myös muutekin iso auto. Auton korin mitta on lähes kuusi metriä eli reilusti yli metrin enemmän kuin normaalissa henkilöautossa. Leveyttäkin riittää, Raptor mahtuu juuri ja juuri normaaliin parkkiruutuun leveyssuunnassa, renkaat jäävät nuolemaan viivoja eikä auton renkaiden ja pysäköintiruudun viivojen väliin mahdu juuri tulitikkuaskia isompaa esinettä. Pituussuunnassa Raptoria on pituutensa puolesta turha sovittaa tavalliseen parkkiruutuun.

Iso koko tekee autosta siis vaikeasti käsiteltävän arkiliikenteessä. Koska auto on iso, sen sisälle ei istahdeta, vaan kyytiin kirjaimellisesti noustaan. Lavallekaan ei kiivetä ihan tuosta vaan ja sinne nousemisen helpottamiseksi F-150 -auton perälautaan on integroitu porras ja kahva, jonka avulla lavalle nouseminen on helpompaa.

Sisätiloissakin on isoa – ja väljää. Fordin ohjaamon on leveä, ja pitkä, joten jokaisella matkustajalla on reilusti hartiatilaa sekä jalkatilaa.

Ja tietysti se moottori, sekin on iso, vaikka Raptor ei Suomessa V8-moottorilla kuljekaan. Mutta ei kolmen puolen litran V6:kaan mikään pieni ole. Fordin moottorin, kuten koko auton tarkempiin ominaisuuksiin sekä niiden toimivuuteen tutustumme myöhemmin julkaistavassa koeajossa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat