9.5.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Honda CRF 300 Rally – Soravirtuoosi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda CRF 300 Rally vastaa niiden seikkailupyöräilijöiden huutoon, jotka vaativat kevyempiä ja edullisempia vaihtoehtoja sorailoitteluun. Seikkailupyörien suosio on pitkään kasvanut globaalisti, ja Suomessa motoristeja siirtää sorateiden pariin mm. asfalttiteiden heikko kunto, kalliit ylinopeussakot ja ylipäätään sorateiden suuri määrä. Markkinoilla on laaja valikoima isoja ja tehokkaita seikkailupyöriä, mutta kevyistä ja edullisista vaihtoehdoista on huutava pula.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt yksisylinterinen sopii soralleHonda CRF 300 Rally on 8 790 euron hinnallaan yksi tämän tyylisuunnan edullisimmista vaihtoehdoista markkinoilla. 300-kuutioista ja yksisylinteristä moottoria ei kannata aliarvioida, sillä keveys ja helppo käsiteltävyys nousevat sitä enemmän arvoonsa, mitä huonommalla alustalla liikutaan.Parhaimmillaan Honda on sorateillä nautiskellessa, sillä 27 hevosvoiman teho ei tuo varsinaista kisapyöräfiilistä, eikä houkuttele hulluttelemaan korkeilla vauhdeilla. Huippunopeutta valmistaja lupaa 125 kilometriä tunnissa, ja lukema on uskottava, sillä mittarinopeuden saa helposti nousemaan yli 140:n.Lisää mukavuuttaParhaimmillaan Honda on alle satasen nopeuksissa, ja erityisesti soralla. Vaikka aluksi pehmeä jousitus ja karkeat nappularenkaat tuntuvat oudolta asfaltilla, niin pienen totuttelun jälkeen Hondalla voi nauttia myös mutkaisista kestopäällysteteistä. Edeltävään 250-kuutioiseen malliin verrattuna mukavuutta on tullut maantieajoon roppakaupalla lisää. Pidemmäksi välitetty kuutosvaihde, luokassaan mukava satula ja 10 prosentilla kasvanut huipputeho merkitsevät, että CRF 300 on sopiva peli vaikka lähteä kiertämään Suomea, jos haluaa ajella vaihtelevasti sekä soralla että asfaltilla.Kun isoissa seikkailupyörissä on tehoa jopa yli 150 hevosvoimaa ja ajo-ominaisuudet on suunniteltu kestämään korkeatkin nopeudet, niin Honda on päinvastoin parhaimmillaan juuri siellä kahdeksankympin nopeuksissa, joissa isot pyörät tuntuvat vielä jäykiltä kuin rautakanki. Jos kaveriporukalla lähtee ajelemaan sorateille niin, että kaikilla on alla erilainen ja -kokoinen seikkailupyörä, ja pyöriä vaihdetaan säännöllisesti, niin olen varma että loppupäivästä Honda on se, jolla kaikki haluavat ajaa. Niin helppoa Hondan käsittely soratiellä on. Moottori: yksisylinterinen nelitahtimoottori, 286 cc Teho: 20,1 kW (27 hv ) / 8 500 r/min Vääntö: 26,6 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: märkä monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1 455 mm Istuinkorkeus: 885 mm Tankin tilavuus: 12,8 litraa Paino tankattuna: 153 kg Ilmoitettu kulutus: 3,1 ltr / 100 km (mitattu kulutus 2,9 ltr / 100 km) Hinta: 8790 € Takuu: 4 vuotta Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti