16.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Husqvarna Vitpilen 401 ja Svartpilen 401 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Husqvarnan ”nuolikaksikko” saa tehokkaamman moottorin ja samalla molemmat on muokattu ominaisuuksiltaan monipuolisemmiksi ja helppokäyttöisemmiksi. Husqvarnan edustajat puhuvat koeajotilaisuudessa täysin uudistetuista malleista, mikä onkin perusteltua kun uusiksi on pantu niin runko, moottori, jousitus, elektroniikka kuin ajoasentokin. Yli 90 prosenttia osista on uudistettu edeltäjään verrattuna. Näin siitä huolimatta, että Vitpilen ja Svartpilen ovat ulkoisesti saaneet vain kevyen päivityksen. Helpoimmin uudet mallit tunnistaa edeltäjistään takajousituksesta, joka on siirretty pyörän keskilinjalta näkyviin takahaarukan oikeaan laitaan.Husqvarna Vitpilen 401Moottori on saanut vähän lisää iskutilavuutta ja tehoa yhden lisäkilowatin verran (nyt 33 kW), jolloin tehopaino-suhde on A2-korttiluokan maksimi eli 0,2 kilowattia kilogrammaa kohti. Kun huipputeho saadaan 500 kierrosta aiempaa alemmalla kierrosluvulla ja vääntökin on kasvanut kahdella newtonmetrillä, niin moottori vaikuttaa erityisesti keskikierroksilla aiempaa ponnekkaammalta. Aivan tyhjäkäynniltä ei yksisylinterisen käyttöalue vielä ala, vaan se vaatii 2500-3000 kierrosta ennen kuin käynti tasoittuu niin että voi millä tahansa vaihteella lähteä kiihdyttämään. Moottorin käyttöalue on joka tapauksessa riittävän laaja. Vaihteet on välitetty tehoon nähden sopivan tiheiksi, mikä pitää suorituskyvyn hyvänä ja tuntuman urheilullisena.Husqvarna Svartpilen 401Malleista pinnavanteilla varustettu Svartpilen on suunnattu sekä asfaltille että soratielle, ja ensiasennusrenkaaksi valittu Pirelli Scorpion Rally STR sopiikin karkeasta kuvioinnista huolimatta mainiosti molemmille alustoille. Kestopäällysteellä Pirelleistä lähtevä rengasmelu kuuluu selvästi kypärän sisään ja mutkiin pyörä kaartuu näillä renkailla hitaan rauhallisesti, mutta pitoa riittää vielä silloinkin kun ajosaappaan kulutuspalat raapivat maata.Kun Svartpilenin satulasta hyppää kesken koeajon Vitpileniin, niin ensimmäisissä mutkissa ajolinja on suistua sisäkurvin puolelta ojaan, niin paljon ketterämmin pyörä kääntyy sisään mutkiin. Runkogeometria pyörissä on sama, ja pääasiallinen ero tulee Vitpilenin sporttisista Michelin Power 6 -renkaista. Sekin tietysti vähän vaikuttaa, että Vitpilenissä on matalampi ohjaustanko ja ajoasento siten enemmän eteen nojaava.Luokassaan Husqvarnan 401:t tarjoavat eniten elektronisia avustimia. Ajotiloja on kaksi (Road ja Rain), kallistuksen huomioivissa ABS-jarruissa on myös supermoto-asetus, jolloin takarenkaan saa lukkiutumaan. Niinikään kallistuksen huomioiva luistonesto on säädettävissä. Vakiovarustukseen kuuluu myös molempiin suuntiin kytkimettömän vaihteiden vaihdon salliva Easy Shift -vaihdeavustin. Kirsikkana kermavaahdossa on se, että edeltävän mallin muovisen oloinen ja luettavuudeltaan epäselvä mittaristo on vaihtunut tyylikkääseen ja helppolukuiseen viiden tuuman TFT-värinäyttöön. Varustukseen nähden reilun 8000 euron hintatasoa voi pitää varsin kohtuullisena.Teksti: Janne Huhtala: Kuvat: Sebas Romero ja Marco CampelliMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHusqvarna Vitpilen 401 (Svartpilen 401, mikäli poikkeaa)Moottori: yksisylinterinen, nestejäähdytteinen nelitahtimoottori, 399ccTeho: 33 kW (45 hv) / 8 500 r/minVääntö: 39 Nm / 7 000 r/minVoimansiirto: monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuvetoAkseliväli: 1368 mmIstuinkorkeus: 820 mmTankin tilavuus: 13 litraaMassa tankattuna: n. 165 kg (n. 170 kg)Hinta: 8081 € (8204 €) Lue lisää Kaikki artikkelit 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed Triple 1200 RS – takaisin supernakujen huipulle 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää