1.7.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai Ioniq 5 tarjoaa upean ulkonäön ja näppäriä yllätyksiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ioniq 5:n konseptiautomainen ulkonäkö kätkee sisäänsä Hyundain uuden sukupolven sähkötekniikkaa ja muutaman hauskan ominaisuuden. Hyundai Ioniq 5 näyttää ilahduttavan paljon vain muutama vuosi sitten nähdyltä konseptiautolta. Ulkonäkö tarjoaa joka kulmasta katsottaessa hauskoja yksityiskohtia ja tyylikästä linjakkuutta. Mittasuhteet noudattavat sähköautossa totuttua tyyliä, eli koriylitykset ovat pienet ja akseliväli varsin pitkä. Ioniq 5:n kokoa on vaikea hahmottaa kuvista ja autolla onkin mittaa yli 4,6 metriä ja akseliväliksi kirjataan täydet kolme metriä.Sisätiloissa tunnelma on tavanomaisempi. Kojelaudalta löytyy pari isoa näyttöä ja painikkeita on varsin vähän. Tunnelma on avara, mutta samalla kauas eteen vietyä näyttökompleksi joutuu käytännössä aina kurottelemaan. Myös takapenkillä on hyvin tilaa joka suuntaan, ja myös takapenkit tarjoavat mahdollisuuden pituussäätöön ja selkänojan kaltevuuden säätöön.Ensiesittelyn yhteydessä pääsimme tutustumaan vain malliston lippulaivaan. Tämä on varustettu 73 kWh akustolla ja molemmilta akseleilta löytyy sähkömoottori. Yhteisteho nelivetoinen Ioniq 5 tarjoaa 225 kW (306 hv) ja vääntöä muhkeat 605 Nm. Nämä siivittävät auton satasen nopeuteen 5,2 sekunnissa ja huippunopeutta kertyy sopivissa olosuhteissa 185 km/h.Voimalinjan toiminta on odotetusti sulavaa. Kuljettajalla on valittavissaan kolme ajotilaa, jotka vaikuttavat kaasupolkimen reagointiin. Lisäksi ohjauspyörän takaa löytyvillä läpysköillä voi säätää moottorijarrutuksen voimakkuutta ja tarjolla on myös mahdollisuus yhden polkimen ajoon.Ajettavuus on viritetty mukavuuspainotteiseksi. Alusta tärähtelee hieman terävimmissä kuopissa, mutta isommissa heitoissa on tarjolla mukavaa pehmeyttä. Nopeuden kasvaessa auto myös kallistelee varsin voimakkaasti. Ohjaus on säädetty perusasetuksella todella kevyeksi, eikä se tarjoa kummoista tuntoa. Sport-asetus jäykistää sitä luonnottomasti ja samalla kaasupolkimen vaste menee epämiellyttävän teräväksi. Pehmeän vasteen tarjoava Eco-asetus tuntui sopiva auton luonteeseen parhaiten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi perusrakenneTekniikkansa osalta E-GMP-perusrakenteelle tehty Ioniq 5 herättää mielenkiintoa etenkin 800 voltin sähköjärjestelmällä. Toistaiseksi vain Porsche ja Audi ovat käyttäneet vastaavaa tekniikkaa, joka mahdollistaa pienemmällä virralla suuremmat lataustehot. Hyundain tapauksessa pikalataus tapahtuu parhaimmillaan 220 kW:n teholla. Käytännössä tämä tarkoittaa noin 100 kilometrin ajoon tarvittavan energian lataamista noin viidessä minuutissa.Uutena ominaisuutena Hyundai tarjoaa mahdollisuuden käyttää autoa isona vara-akkuna. Laturijohtojen mukana tulee auton latauspistokkeeseen tuleva liitin, josta löytyy perinteinen verkkovirran pistoke. Autosta siis voi ottaa virtaa mihin tahansa normaalilla verkkovirralla toimivaan laitteeseen. Ihan kätevä ominaisuus vaikka sähköttömälle mökille.Toinen yllätys löytyy ohjaamosta. Etuistuimet nimittäin on mahdollista kallistaa napin painalluksella nojatuolimaiseen asentoon. Penkki liikkuu taakse, selkänoja menee ala-asentoon ja istuinosan jatkoksi tulee vielä rahi. Kyllä nyt kelpaa odotella auton latautumista vaikka hieman hitaammallakin laturilla.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Lisää aiheestaHyundai Ioniq 5 -täyssähköauto kuvissa – konseptiauto 45 tulee sittenkin Hyundai Ioniq 5 alkaen 49 990 euroa – ehkä vuoden odotetuin sähköauto sai hinnat Hitin ainekset: Hyundai Ioniq 5 keräsi ennätyskysynnän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”