1.7.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai Ioniq 5 tarjoaa upean ulkonäön ja näppäriä yllätyksiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ioniq 5:n konseptiautomainen ulkonäkö kätkee sisäänsä Hyundain uuden sukupolven sähkötekniikkaa ja muutaman hauskan ominaisuuden. Hyundai Ioniq 5 näyttää ilahduttavan paljon vain muutama vuosi sitten nähdyltä konseptiautolta. Ulkonäkö tarjoaa joka kulmasta katsottaessa hauskoja yksityiskohtia ja tyylikästä linjakkuutta. Mittasuhteet noudattavat sähköautossa totuttua tyyliä, eli koriylitykset ovat pienet ja akseliväli varsin pitkä. Ioniq 5:n kokoa on vaikea hahmottaa kuvista ja autolla onkin mittaa yli 4,6 metriä ja akseliväliksi kirjataan täydet kolme metriä.Sisätiloissa tunnelma on tavanomaisempi. Kojelaudalta löytyy pari isoa näyttöä ja painikkeita on varsin vähän. Tunnelma on avara, mutta samalla kauas eteen vietyä näyttökompleksi joutuu käytännössä aina kurottelemaan. Myös takapenkillä on hyvin tilaa joka suuntaan, ja myös takapenkit tarjoavat mahdollisuuden pituussäätöön ja selkänojan kaltevuuden säätöön.Ensiesittelyn yhteydessä pääsimme tutustumaan vain malliston lippulaivaan. Tämä on varustettu 73 kWh akustolla ja molemmilta akseleilta löytyy sähkömoottori. Yhteisteho nelivetoinen Ioniq 5 tarjoaa 225 kW (306 hv) ja vääntöä muhkeat 605 Nm. Nämä siivittävät auton satasen nopeuteen 5,2 sekunnissa ja huippunopeutta kertyy sopivissa olosuhteissa 185 km/h.Voimalinjan toiminta on odotetusti sulavaa. Kuljettajalla on valittavissaan kolme ajotilaa, jotka vaikuttavat kaasupolkimen reagointiin. Lisäksi ohjauspyörän takaa löytyvillä läpysköillä voi säätää moottorijarrutuksen voimakkuutta ja tarjolla on myös mahdollisuus yhden polkimen ajoon.Ajettavuus on viritetty mukavuuspainotteiseksi. Alusta tärähtelee hieman terävimmissä kuopissa, mutta isommissa heitoissa on tarjolla mukavaa pehmeyttä. Nopeuden kasvaessa auto myös kallistelee varsin voimakkaasti. Ohjaus on säädetty perusasetuksella todella kevyeksi, eikä se tarjoa kummoista tuntoa. Sport-asetus jäykistää sitä luonnottomasti ja samalla kaasupolkimen vaste menee epämiellyttävän teräväksi. Pehmeän vasteen tarjoava Eco-asetus tuntui sopiva auton luonteeseen parhaiten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi perusrakenneTekniikkansa osalta E-GMP-perusrakenteelle tehty Ioniq 5 herättää mielenkiintoa etenkin 800 voltin sähköjärjestelmällä. Toistaiseksi vain Porsche ja Audi ovat käyttäneet vastaavaa tekniikkaa, joka mahdollistaa pienemmällä virralla suuremmat lataustehot. Hyundain tapauksessa pikalataus tapahtuu parhaimmillaan 220 kW:n teholla. Käytännössä tämä tarkoittaa noin 100 kilometrin ajoon tarvittavan energian lataamista noin viidessä minuutissa.Uutena ominaisuutena Hyundai tarjoaa mahdollisuuden käyttää autoa isona vara-akkuna. Laturijohtojen mukana tulee auton latauspistokkeeseen tuleva liitin, josta löytyy perinteinen verkkovirran pistoke. Autosta siis voi ottaa virtaa mihin tahansa normaalilla verkkovirralla toimivaan laitteeseen. Ihan kätevä ominaisuus vaikka sähköttömälle mökille.Toinen yllätys löytyy ohjaamosta. Etuistuimet nimittäin on mahdollista kallistaa napin painalluksella nojatuolimaiseen asentoon. Penkki liikkuu taakse, selkänoja menee ala-asentoon ja istuinosan jatkoksi tulee vielä rahi. Kyllä nyt kelpaa odotella auton latautumista vaikka hieman hitaammallakin laturilla.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Lisää aiheestaHyundai Ioniq 5 -täyssähköauto kuvissa – konseptiauto 45 tulee sittenkin Hyundai Ioniq 5 alkaen 49 990 euroa – ehkä vuoden odotetuin sähköauto sai hinnat Hitin ainekset: Hyundai Ioniq 5 keräsi ennätyskysynnän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle