11.5.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Ineos Grenadier haluaa olla markkinoiden maastokykyisin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi automerkki on täällä – ja tällä kertaa sen taustalla ei ole vain uusi brändi tutulle autoyhtiölle. Ineos Grenadier on petrokemiajätin ensimmäinen auto, jonka on tarkoitus olla luokkansa maastokykyisin. Kuten moni jo tietää, viitisen vuotta sitten brittimiljardööri Sir Jim Radcliffe sai idean uudesta aluevaltauksesta Ineos-petrokemiayhtiöllään. Näin sai alkunsa Ineos Grenadier -maastoauto, jonka oli määrä olla luokkansa maastokelpoisin, kestävin ja hyödyllisin ajoneuvo.Projektissa käytettiin alihankkijoina useita autoalan kokeneimpiin kuuluvia yrityksiä. Osia ja kehitystyötä on ollut tekemässä muun muassa Magna-Steyr, Carrado ja Brembo. Moottorivalikoima on BMW:n käsialaa, ja vaihteistona on aina kahdeksanportainen ZF:n automaatti. Autot valmistetaan Daimlerin entisellä tehtaalla Ranskassa, joka siirtyi Ineoksen omistukseen työntekijöineen.Auto muistuttaa ulkonäöltään jopa kyseenalaisen paljon alkuperäistä Land Rover Defenderiä, jonka valmistus ”sattumalta” päättyi suurin piirtein samoihin aikoihin kuin Grenadierin kehitystyö alkoi. Auton ulkomuotoa puitiin käräjilläkin, mutta mitään estettä uuden maastoauton muodoille ei lopulta löytynyt.Ulkonäöstä huolimatta auton kerrotaan olevan rakennettu aivan puhtaalta pöydältä, ja kehityksessä on yritetty miettiä asioita hieman laatikon ulkopuolelta – näin alusta asti auton suunnittelu kun ei ole hirmuisen yleistä automaailmassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaasto- tai maantievarusteinPuhtaalta pöydältä lähdettäessäkin on päädytty varsin perinteiseen maastoauton rakenteeseen, eli tikapuurunkoon ja jäykkiin akseleihin. Auto on 4 896 millimetriä pitkä, 2 146 mm leveä ja 2 036 mm korkea. Mistään pienestä ja ketterästä maastoautosta ei siis ole kyse.Moottorivaihtoehtoja on kaksi: kolmilitraiset BMW:n bensiini ja diesel. Suomessa todennäköisesti suositumman dieselin taktiset lukemat on 183 kilowattia (249 hv) ja 550 newtonmetriä. Bensiinimoottorin vastaavat luvut on 210 kW (286 hv) ja 450 nm.Auto on saatavilla Suomessa aluksi joko Trialmaster- tai Roadmaster-varustelulla, joka tarkoittaa nimien mukaisesti sitä suuntautuuko auto enemmän maastoon vai tielle. Trialmaster-versio on vakiona varusteltu Rough Packagella, joka tuo mukanaan muun muassa tasauspyörästön lukot eteen ja taakse, keskilukko kuuluu kaikkiin versioihin vakiona. Lisäksi malliin kuuluu all terrain -renkaat 17-tuumaisilla peltivanteilla. Roadmasterin etuina on muun muassa alumiinivanteet ja nahkaverhoilu. Station wagon tai Utility wagon -pakettiautoina autoa ei toistaiseksi Suomeen tuoda.Varpaat veteenAuton sisätiloja ihmetellessä ja painikkeita hypistellessä ihmetyttää kaikkien kytkimien löysyys. Ikään kuin ne olisivat jo valmiiksi väljiksi paineltuja. Syy tälle löytyy valmistajan edustajalta: painikkeet on suunniteltu kestämään pölyä ja vettä, kun sovitus ei ole liian tiukka, mahdollisesti niihin pääsevä vesi pääsee todennäköisesti myös pois niistä.Vettä auto kestää muutenkin, lattioissa on poistoventtiilit, jotta auton lattialle kertyneet mudat voi huuhtoa pois vedellä. Veden poisto tapahtuu lattiassa sijaitsevasta propusta. Recaron istuin tuntuu tukevalta ja mukavalta. Vaihdekeppi on tuttu esimerkiksi muutaman vuoden takaisista Bemareista, ja paksu ohjauspyöräkin tuntuu olevan samantapainen kuin baijerilaisissa.Koeajolla päästiin käymään maantien lisäksi helpohkolla maastoradalla, jonka yhdessä kohdassa päästiin kuitenkin melkoisen reippaaseen ristiriipuntaan, joka ei tuottanut etu- ja takalukolliselle mallille minkäänlaisia ongelmia. Tarkemmin ajotuntumiin niin tiellä kuin sen ulkopuolella palataan myöhemmin varsinaisen koeajon muodossa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja