16.5.2023

Maistiainen: Jeep Grand Cherokee 4xe – latausluksusta yllättäviin paikkoihin

Jeep Grand Cherokee 4xe lataushybridi phev

Uuden polven Jeep Grand Cherokee saapuu Euroopassa myyntiin lataushybridivoimalinjan turvin. Sähkö ei kuitenkaan merkitse maastokyvyistä tinkimistä, joten ylellinen katumaasturi pärjää myös pitkälle tieverkon ulkopuolelle.

Jeep Grand Cherokee uudistui Yhdysvalloissa jo pari vuotta sitten, mutta nyt malli saapuu merkittävästi takaisin Euroopan markkinoille lataushybridin turvin. Sähköajossa autolle kerrotaan noin 50 kilometrin toimintamatka, joten arkiajot saattavat hyvinkin sujua pitkälti sähkön avulla. Toisaalta polttoainetankista ei ole tingitty liiaksi, joten pidemmätkin seikkailut onnistuvat pienellä vaivalla.

Jeep Grand Cherokee 4xe lataushybridi phev

Ulkoisesti Grand Cherokeesta on ikään kuin puristettu turhat ilmat pois, sillä auto on tyköistuvampi muotoilultaan. Sisätilat sopivat mainiosti jopa viidelle ja ylellisyyshenkisellä Summit Reserve -varustelulla auto tähyää jo perinteisempien luksusmaasturien suuntaan. Tavaratilasta mainittakoon mahdollisuus laittaa golf-mailat poikittain.

Jeep ei kuitenkaan ole halunnut tinkiä Grand Cherokeen maastokyvyistä. Valittavana on kaksi nelivetoversiota, jotka ovat molemmat perinteisen mekaanisia. Maavaraa on nostettuna yli 27 senttiä ja kahluusyvyyskin on 61 cm. Yhdysvaltalainen Rubicon Trail on tuttu benchmark Jeepille ja uusi Grand Cherokee 4xe pystyy selvittämään reitin pelkällä sähkölläkin.

Jeep Grand Cherokee 4xe lataushybridi phev

Vaikka Grand Cherokeen perusluissa näkyy vielä FCA-aika ennen Stellantista, ei se vähennä merkin tai mallin virkistävyyttä Euroopan automarkkinoilla. Palaamme auton ominaisuuksiin myöhemmin tarkemmin.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat