11.4.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Kia e-Soul – pelkän sähkön turvin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia kertoo e-Soulin toimintamatkaksi 452 kilometriä. Kolmannen sukupolven Kia Soul saapuu Eurooppaan pelkän sähkövoiman turvin. Sähköautoilua kokeiltiin jo edellissukupolvessa, mutta nyt panokset ovat huomattavasti korkeammalla.Kian crossoveriksi luokiteltava korkeahko tila-auto kätkee pohjaansa peräti 64 kilowattitunnin akkupaketin. Sen turvin WLTP-mittauksella auton toimintamatkaksi kerrotaan 452 kilometriä. Kuten akun koko paljastaa, akkupaketti on ennestään tuttu muun muassa Kia e-Nirosta sekä konsernisisar Hyundai Konasta. Tuttu on myös 150 kilowatin (204 hv) sähkömoottori, ja oikeastaan koko voimalinja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivatonta sähköautoiluaNäiden tehojen turvin Kia e-Soul liikkuu sähäkästi ja vaivattomasti. Auton pohjaan sijoitetun suurehkon ajoakun tuoma korkea omamassa ei juuri tunnu matalan painopisteen ansiosta. Alusta voisi olla mukavuusviritteisempikin, nyt se sallii yllättävän korkeat kaarrenopeudet, mutta vastapainona vaivaa nypytys, joka tuntuu vielä korostuvan taka-akselilla.Modernien sähköautojen tapaan autoon kotiutuu heti, ja etenkin taajamissa nauttii täysin nykimättömästä kyydistä. Liikenteessä ajoa helpottaa myös älykäs energian talteenottojärjestelmä, joka säätää moottorijarrutuksen määrää aktiivisen vakionopeudensäätimen tutkan avulla. Kia siis rullaa vapaasti tyhjällä suoralla ja moottorijarruttaa kun hidastamiseen on syy.Suomeen sitten joskusKia e-Soulit saapuvat Suomeen joskus vuoden 2020 aikana. Jossain vaiheessa Kia ottaa käyttöön myös UVO Connect -etäkäyttöjärjestelmän, jossa auton latausta ja muuta tilaa voi tarkkailla älypuhelimella, ja toki kännykällä voi myös etälämmittää sisätilat talvella. Kia e-Soulin hinnat varmistuvat myöhemmin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti