11.4.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Kia e-Soul – pelkän sähkön turvin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia kertoo e-Soulin toimintamatkaksi 452 kilometriä. Kolmannen sukupolven Kia Soul saapuu Eurooppaan pelkän sähkövoiman turvin. Sähköautoilua kokeiltiin jo edellissukupolvessa, mutta nyt panokset ovat huomattavasti korkeammalla.Kian crossoveriksi luokiteltava korkeahko tila-auto kätkee pohjaansa peräti 64 kilowattitunnin akkupaketin. Sen turvin WLTP-mittauksella auton toimintamatkaksi kerrotaan 452 kilometriä. Kuten akun koko paljastaa, akkupaketti on ennestään tuttu muun muassa Kia e-Nirosta sekä konsernisisar Hyundai Konasta. Tuttu on myös 150 kilowatin (204 hv) sähkömoottori, ja oikeastaan koko voimalinja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivatonta sähköautoiluaNäiden tehojen turvin Kia e-Soul liikkuu sähäkästi ja vaivattomasti. Auton pohjaan sijoitetun suurehkon ajoakun tuoma korkea omamassa ei juuri tunnu matalan painopisteen ansiosta. Alusta voisi olla mukavuusviritteisempikin, nyt se sallii yllättävän korkeat kaarrenopeudet, mutta vastapainona vaivaa nypytys, joka tuntuu vielä korostuvan taka-akselilla.Modernien sähköautojen tapaan autoon kotiutuu heti, ja etenkin taajamissa nauttii täysin nykimättömästä kyydistä. Liikenteessä ajoa helpottaa myös älykäs energian talteenottojärjestelmä, joka säätää moottorijarrutuksen määrää aktiivisen vakionopeudensäätimen tutkan avulla. Kia siis rullaa vapaasti tyhjällä suoralla ja moottorijarruttaa kun hidastamiseen on syy.Suomeen sitten joskusKia e-Soulit saapuvat Suomeen joskus vuoden 2020 aikana. Jossain vaiheessa Kia ottaa käyttöön myös UVO Connect -etäkäyttöjärjestelmän, jossa auton latausta ja muuta tilaa voi tarkkailla älypuhelimella, ja toki kännykällä voi myös etälämmittää sisätilat talvella. Kia e-Soulin hinnat varmistuvat myöhemmin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”