16.11.2024

Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista?

Kuva Aake Kinnunen
Kia EV3

Kia EV3 on vihdoin Suomessakin ja ensitutustuminen lupaa hyvää.

"Kuumassa vedessä pesty Kia EV9" on useimpien ensireaktio EV3:sta, mutta se ei ole huono asia. EV9:n kulmikas tyyli on skaalattu nyt 4,31 metriä pitkään pakettiin. Ainakin kokonsa puolesta auto on hyvin suomalaisten suosikkiluokassa. Sisätilojen mitat ovat puolestaan lähellä pykälää kookkaampaa Sportagea.

Kia EV3

400 voltin versio E-GMP-perusrakenteesta ja etuveto ovat muut tärkeät tiedot autosta. Akkukoot ovat 58 kilowattituntia ja 82 kilowattituntia, joista jälkimmäisen WLTP-toimintamatka on yli 600 kilometriä!

Sisätilojen suhteen Kia on jatkanut EV9:n viitoittamalla tiellä. Ilmastoinnin ohjaus tapahtuu mittariston ja tietoviihdejärjestelmän näyttöjen välissä olevalta pikkunäytöltä. Materiaalit ovat kierrätyspohjaisia ja hauskan tuntuisia. Etuistuimilla on tilava tunnelma minimalistisen kojelaudan ja ovelasti "kelluvan" kyynärtuen ansiosta.

Kia EV3

EV3 ei petä liikenteessäkään, sillä auto tuntuu luokkaa jämäkämmältä moottoritiellä olematta tarpeettoman napakka töyssyissä ja karkeuksissa. Myös kulutus pysyi ihastuttavan alhaisena viileästä syyspäivästä huolimatta.

Suomessa malliston hinnat alkavat 37 437 eurosta ja isolla akulla 41 228 eurosta. Palaamme auton ominaisuuksiin tarkemmin tulevina viikkoina täyspitkässä koeajossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat