19.12.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia EV3 on noussut puheenaiheeksi Vuoden Auto Suomessa -tittelin ja rohkean markkinoinnin ansiosta. Millainen on itse auto? Kia EV3 jatkaa korealaismerkin sähköautomalliston laajenemista, mutta sen sijoittelu on osin mielenkiintoinen. Sukkulamaisen EV6:n ja jättikokoisen EV9:n jälkeen EV3 tuo kyllä Kian täyssähkömallin uuteen koko- ja hintaluokkaan – jossa tosin on jo aiemmin ollut Kia Niron täyssähköversio. Kia EV3 perustuu kuitenkin tuntuvasti uudempaan tekniikkaan kuin sinänsä peruspätevä (ja Moottorin käyttötestistä tuttu) Niro EV. Samankaltaisuudesta kertoo sekin, että sekä Niro että EV3 ovat voittaneet Vuoden Auto Suomessa -tittelin. Tutustutaanpa siis tulokkaaseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVastakohtien muotoilemaAloitetaan ulkoa. Kia EV3 on kuin lastenosastolta haettu EV9. Kian muotokieli on nimeltään “Opposites united”, vastakohdat yhdistettynä, eli pyöristetty keula on osana muuten kulmikasta autoa.Korimalliltaan EV3 on selkeästi korkeahyttinen crossover. Tilankäytöllisesti muodossa onkin järkeä ja ilmanvastuskerroin on profiiliin nähden hyvä 0,263. Maavaraa on 140 mm perusmalleissa, 147 mm GT-Linen yhteydessä. Valodesign on tuttu EV9:stä, eli inspiraatiota on haettu tähtikuvioista. Kia suosii EV3:n kohdalla sangen harmaasävyistä värikartastoa, jossa ainoat poikkeukset ovat punainen, sininen ja koeajetun auton erikoinen haaleanvihreä.4,3 metriä pitkänä EV3 sijoittuu kompaktien perheautojen luokkaan. Perhekäytössä moitteita tullee auton ovenkahvoista, sillä etuovien piiloutuvat puikot ärsyttävät ja takaovien tyylitelty piilokahva jää korkealle perheen pienimpiä ajatellen. Tilaa on kuitenkin hyvin jopa Niroon ja joihinkin kilpakumppaneihin verrattuna. Takapenkillä mahtuu istumaan aikuinenkin, joskin polvitilaa voi joutua hienoisesti pyytämään. Istuinosa voisi olla korkeampikin ja toisaalta pääntilaa on rajallisesti, mutta tilankäyttö on silti hyvää tässä kokoluokassa. Tavaratilaakin on 460 litraa perusmuodossaan ja kontti on hyvän muotoinen, joten arkitavarat ja ostokset sopivat mukaankin. Keulalla oleva 25 litran tila riittää nipin napin latauskaapelille, mutta onpahan poissa tieltä. Etuistuimilla huomio kiinnittyy nopeasti istuinten välissä olevaan tasomaiseen kyynärnojaan. Ratkaisu on hiukan erikoinen yhdistelmä etuistuinten kyynärnojaa ja keskikonsolia, sillä etureunaan on kuitenkin laitettu muutamia silloin tällöin tarvittavien toimintojen painikkeita. Herää ajatus, onko muutoksen rohkeus yllättänyt tekijät kesken projektin. Muuten matalalle painettu keskitunneli ja suora kojelauta luovat avaran tunnelman. Kia suosii autoissaan kierrätyspohjaisia materiaaleja, jotka näyttäytyvät helposti mukavina kangaspintoina. Älypuhelimen langaton latauskouru on suunniteltu isot kamerakyhmyt huomioiden, mistä kiitosta.Mittaristonäyttö ja tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö ovat molemmat 12,3 tuumaa. Mittariston osalta näkymät ovat totutun selkeitä ja tarjottua tietoa on sopivasti. Tuulilasin heijastusnäyttö tuo tärkeimmät muruset suoraan kuljettajan näkökenttään. Tietoviihdejärjestelmän osalta Kian ja Hyundain nykyinen järjestelmä on kyllä toimiva, mutta valikoissa saa joskus seikkailla etsiessään esimerkiksi akun esilämmitystä. Älypuhelimen langaton peilaus pelastaa toisaalta arkipäivässä.Isojen näyttöjen välissä on EV9:n tapaan 5,3-tuumainen mustavalkoinen kosketusnäyttö lämmityslaitteen ohjaamiseksi. Kontrolleja on kuitenkin hajautettu erikoisesti, eli suurin osa toiminnoista on välinäytössä, mutta osa on kojelaudan muutamassa painikkeessa tuuletusräppänöiden yhteydessä. Ohjauspyörän painikkeet ovat tavallisia, mutta pyörivien rullien säätäminen esimerkiksi kosteilla sormenpäillä voi olla haastavaa. Kian ja Hyundain vaihdeviiksi on EV3:ssa melko alhaalla, joten polvea kannattaa varoa ohjauspyörän alasäädöillä.Suoraviivaista lataustaSähkötekniikan osalta Kia EV3 on mielenkiintoinen tapaus. Auto perustuu Kian isompien EV-mallien tapaan E-GMP-perusrakenteelle. Toisin kuin isommat autot, käytössä on kuitenkin perinteisempi 400 voltin järjestelmä ja kaksivedossa EV3 on aina etuveto isompien mallien takavedon sijaan. Tarjolla on kaksi akkukokoa, joiden välinen ero vaikuttaa järkevältä. 58,3 kilowattitunnin pienempi akku antaa 436 kilometrin WLTP-toimintamatkan. 101 kilowatin pikalatausteho tarkoittaa 10-80% latausta tyypillisessä 29 minuutissa. Isompi 81,4 kilowattitunnin akku antaa jopa 605 kilometrin WLTP-toimintamatkan ja 128 kilowatin CCS-pikalatausteho tarkoittaa 10-80% latausta 31 minuutissa. Molemmissa akkuversioissa Type 2 -asiointilataus onnistuu enimmillään 10,5 kilowatin teholla kolmivaihelatauksessa ja 6,9 kilowatilla yksivaihelatauksessa. Samoin sähkömoottori on suoritusarvoiltaan identtinen, 150 kW (204 hv). Latausluukun sijainti etulokarissa on tosin harmittava, sillä laturille joutuu ajamaan keula edellä.Lämpöpumppu on vakiovaruste Earth-tasosta alkaen ja akun esilämmityksen voi naksutella valikosta tutuilla kulmilla pyöriessä. EV9:n tapaan akun voi lämmittää latausta varten jopa älypuhelinsovelluksesta käsin, mikäli matka alkaa visiitillä viereiselle pikalaturille.Latauskokeessa Kia EV3 on esimerkillinen, sillä auto lataa lähes huipputeholla reiluun 70% varaukseen asti. Lisäksi latauskäyrä toistui identtisenä seuraavilla latauksilla.Pehmeästi päivittäisajossaLiikenteessä Kia EV3 on tuttu sisarmalleihin nähden. ISA-nopeusavustimen piippauksen saa poistettua äänenvoimakkuusrullan päättäväisellä painalluksella. Tehoa on sopivasti ja pitoa on kohtuullisesti, mutta ei ylettömästi. Nelivetomalli onkin jo horisontissa. EV3:n poljintuntumat ovat hyvät, joten autoa on helppo ajaa pehmeästi. Energian takaisinkeruun tasoa voi säätää ohjauspyörän takana olevista läpyköistä. Alusta on melko tarkkaan keskilinjalla pehmeän ja napakan välimaastossa. Jousituksen liikkeet tuntuvat kyllä korissa, mutta ne eivät aiheuta ylenpaattista heilahtelua. Ohjaus on nykytyyliin tunnoton ja sen painotus ja palautus antavat keskialueen ympärille lievästi tahmean olemuksen, joka vähenee ohjausliikkeen kasvaessa.Äänieristyksen osalta EV3 on keskilinjaa ja kitkarenkailla melusta ei erotu yhtä yksittäistä lähdettä. Pikkupakkasilla auton kulutus pysyi linjassa WLTP-kulutuksen suhteen ja moottoritielläkin liikuttiin 20 kWh/100 km tuntumassa. Suoritusta voikin pitää hyvänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuuria odotuksiaKia EV3 on mielenkiintoinen uutuus, joka varmasti kamppailee 2025 Suomen myydyimmän sähköauton tittelistä samaan segmenttiin saapuvan Škoda Elroqin kanssa. Autot ovat samoilla renkaanjäljillä siitä, että alle 40 000 euron saa tiloiltaan perhekäyttöön soveltuvan sähköauton, jonka sähkö- ja talviominaisuudet ovat hyvällä tasolla.Varustetasoja on neljä: Air, Earth, Inspiration ja GT-Line, joista Inspiration ja GT-Line ovat vain ison akun yhteydessä. Malliston hinnat alkavat 37 438 eurosta, jolloin kyseessä on 58,3 kWh akulla varustettu etuvetoinen Air. Ison akun kohdalla hintapiste on 41 228 euroa muiden ominaisuuksien pysyessä samana. Koeajettu ison akun GT-Line muutamalla lisävarusteella menee jo yli 50 000 euron, mutta vielä joitakin vuosia sitten tämän luokan sähköauton hinta olisi vasta alkanut samasta summasta.Päivitetty 19.12.2024: lisätty maininta ohjaustuntumasta Lue lisää Kaikki artikkelit 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 25.10.2024 Sähköautot Kia PV5 – seuraavaksi sähköistetään pakettiautot ja pikkubussit 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 15.8.2024 Uutinen Kia EV3 -täyssähköauto sai hinnat – alkaen 36 990 euroa 8.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV9 – sähköinen sarjanousija vastaa tilakysymykseen 30.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV9 – valtava lippulaiva tarjoaa hyvät tilat usealle aikuiselle 14.11.2023 Ajoneuvot Päivän kuva: miten sähköauto jaksaa vetää 2 500 kg:n kuormaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa