7.3.2025

Koeajo: Kia EV6 – päivitetty EV6 laittaa jarrut töihin

Kuva Tuomas Rajala

Kia päivittää EV6-mallinsa ulkoisella ja sisäisellä piristyksellä. Kyseessä ei ole uusi mallisukupolvi, vaan kasvojenkohotus.

Neljä vuotta ilmestymisensä jälkeen EV6 on edelleen tuoreen tuntuinen. Ilmestymisvuonna 2021 muotokieli varmasti jakoi mielipiteitä, sillä Kian täyssähköinen perheauto oli persoonallinen ja veistoksellinen. Vuosien mittaan silmä tottui muotoon, ja aika on ollut sille armollinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Tehokas voimalinja
  • Nopea lataus
  • Tyyli ja tunnelma
  • Turhan pieni facelift?

Kian perheautomallin muotoileminen isommin uusiksi olisi ollut turhaa, sillä pienillä muokkauksilla pääsee jo pitkälle, kun perusasiat ovat kunnossa. EV6:n tapauksessa suurimmat ulkoiset muutokset löytyvät maskista, jossa valot ja muotoilu ovat menneet uusiksi. Uudet päiväajovalot kantavat Star Map -nimeä. Myös takavalot ovat päivittyneet, mutta maltillisemmin.

Sisätiloissa näkyvin muutos on ohjauspyörä, joka on tuttu merkin uudemmista sähköautoista. GT-line -mallissa ratti on kolmipuolainen ja perusmallissa kaksipuolainen. Koeajoversio on GT-line, joten siitä löytyy extra-puola. Se ei ole pelkkä koriste, sillä ylimääräisestä puolasta löytyy ajotilavalitsin.

Miksi muuttaa hyvää?

Moni asia on ohjaamossa ennallaan, sillä miksi ryhtyä muuttamaan toimivia asioita. Yksi parannus on keskikonsolissa oleva sormenjälkitunnistin, jolla kuski voi startata oman ajoprofiilinsa.

Tietoviihde on Kian kohdalla ollut aina toimivaa, eikä EV6 tee tässä suhteessa poikkeusta. Keskikonsoli ja tietoviihdenäyttö on pariteltu yhteen kaarevaksi panoraamanäytöksi, mutta todellisuudessa kyseessä ei ole yksi pala. Kokonaisuus on kuitenkin toimiva ja tyylikäs.

Hallintalaitteet ovat uuden ohjauspyörän myötä paremmat kuin aiemmin, ja tyyli on riittävän erilainen, että ajaessa syntyy ajatus uudesta mallista. Sitä tukevat toki myös uudet materiaalivalinnat.

Monessa sähköautossa piilotellaan kaikki kontrollit kiusallisen vaikeasti tietoviihdenäytön taakse, mutta Kia on tajunnut, että erilliset kosketuspinnat helpottavat kuljettajaa. Siksi keskikonsolissa on kosketuspinta, josta löytyvät mm. tuuletustoiminnot.

EV6:n akkukapasiteetti on AWD Long Range -mallissa kasvanut seitsemän kilowattituntia, ja uusi kapasiteetti on 84 kW. Tämä tarkoittaa luonnollisesti lisää toimintamatkaa, etenkin yhdistettynä parempaan energiatehokkuuteen. Kulutus on pudonnut 18,5 kWh:sta 17,8 kWh:iin. Toimintamatkaa on tullut vajaat 50 kilometriä lisää.

Kulutuksen saaminen ilmoitettuun lukemaan vaatii rauhallisuutta, sillä nelivetoinen ja varsin tehokas malli ei ole mitenkään pihi etenkään pakkaskelissä. Keskikulutus oli 23-24 kWh välimaastossa sadalla kilometrillä.

Teholukeman puolesta voimalinja on ennallaan, mutta varsinaisesta tehonpuutteesta EV6:n nelivetoversio ei muutenkaan ole kärsinyt. 325 hv ja 605 Nm takaavat suorituskyvyn, joka ei juuri jätä toiveita lisävoimasta.

Maksimilatausnopeus on noussut lähes 20 kW, mutta rehellisesti sanottuna sillä ei ole merkitystä kokonaisuuden kannalta. Latauksen keskinopeus on ennallaan, ja se on ainoa asia mikä sähköauton lataamisessa oikeasti kiinnostaa.

EV6 on aina ollut todella nopea lataamaan akkuaan 800 voltin järjestelmän ansiosta. 10–80 prosentin lataus ottaa aikaa 18 minuuttia, mikä on edelleen markkinoiden kärkitasoa. Jos laturissa riittää potkua, lataa Kia erittäin nopeasti.  

Enemmän sporttinen kuin mukava

Kian ajotuntuma on ennallaan. Alusta painottaa urheilullisuutta, mikä istuu auton luonteeseen hyvin. Mitenkään erityisen kova se ei ole, mutta enemmän sporttinen kuin mukava.

Auton luonnetta saa säädettyä ajotilojen kautta, mutta vaikutukset eivät ole automaailman suurimpia. Eco-tilassa pääpaino on kulutuksen optimoinnissa, ja vaikutus toimintamatkaan on parikymmentä kilometriä. Kaasutuntuma on viipyilevä ja ohjaus kevyt. Sport-tilassa voima luovutetaan pienemmällä kaasunpainaluksella ja ohjaus on tunnokkaampi.

Yksi mielenkiintoinen uusi ominaisuus on jarrulevyjen puhdistustoiminto. Sen ideana on pitää huolta jarrujen kunnosta, sillä sähköautossa jarrut eivät välttämättä puutu auton hidastamiseen arkiajossa lainkaan. Puhdistustoiminto kytkee energian talteenoton tauolla ja käyttää hidastamiseen niitä ehtoja jarruja.

Kia EV6:n kasvojenkohotus on onnistunut, mutta sitä ajaessa tulee miettineeksi, tarjoaako se riittävästi uutta, jotta nykyisen mallin omistajat siirtyisivät päivitettyyn versioon? Oli miten oli, EV6 paranee entisestään. Uusi GT-line AWD on malliston huippumalli, sillä GT:tä ei tällä hetkellä ole myynnissä. Tehokkain neliveto kustantaa GT-varusteltuna reilut 57 000 euroa.

Kia EV6 Long Range AWD GT-line

SÄHKÖAUTO, neliveto
235 kW (325 hv), 605 Nm
Akku brutto / netto 84 / 80 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 263 kW

WLTP-kulutus 18,5 kWh / 100 km
Toimintamatka 546 km
Suorituskyky 0–100 km/h 5,2 s
Huippunopeus 185 km/h

Mitat
Pituus 4 695 mm
Leveys 1 890 mm
Korkeus 1 545 mm
Akseliväli 2 900 mm
Tavaratila 520 l

Omamassa 2 105 kg
Perävaunu 1600 / 750 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2021)
Takuu 7 vuotta / 150 000 km

Hinta alkaen 57 135€

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat