7.3.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Kia EV6 – päivitetty EV6 laittaa jarrut töihin Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia päivittää EV6-mallinsa ulkoisella ja sisäisellä piristyksellä. Kyseessä ei ole uusi mallisukupolvi, vaan kasvojenkohotus. Neljä vuotta ilmestymisensä jälkeen EV6 on edelleen tuoreen tuntuinen. Ilmestymisvuonna 2021 muotokieli varmasti jakoi mielipiteitä, sillä Kian täyssähköinen perheauto oli persoonallinen ja veistoksellinen. Vuosien mittaan silmä tottui muotoon, ja aika on ollut sille armollinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Tehokas voimalinja Nopea lataus Tyyli ja tunnelma Turhan pieni facelift? Kian perheautomallin muotoileminen isommin uusiksi olisi ollut turhaa, sillä pienillä muokkauksilla pääsee jo pitkälle, kun perusasiat ovat kunnossa. EV6:n tapauksessa suurimmat ulkoiset muutokset löytyvät maskista, jossa valot ja muotoilu ovat menneet uusiksi. Uudet päiväajovalot kantavat Star Map -nimeä. Myös takavalot ovat päivittyneet, mutta maltillisemmin.Sisätiloissa näkyvin muutos on ohjauspyörä, joka on tuttu merkin uudemmista sähköautoista. GT-line -mallissa ratti on kolmipuolainen ja perusmallissa kaksipuolainen. Koeajoversio on GT-line, joten siitä löytyy extra-puola. Se ei ole pelkkä koriste, sillä ylimääräisestä puolasta löytyy ajotilavalitsin.Miksi muuttaa hyvää?Moni asia on ohjaamossa ennallaan, sillä miksi ryhtyä muuttamaan toimivia asioita. Yksi parannus on keskikonsolissa oleva sormenjälkitunnistin, jolla kuski voi startata oman ajoprofiilinsa.Tietoviihde on Kian kohdalla ollut aina toimivaa, eikä EV6 tee tässä suhteessa poikkeusta. Keskikonsoli ja tietoviihdenäyttö on pariteltu yhteen kaarevaksi panoraamanäytöksi, mutta todellisuudessa kyseessä ei ole yksi pala. Kokonaisuus on kuitenkin toimiva ja tyylikäs.Hallintalaitteet ovat uuden ohjauspyörän myötä paremmat kuin aiemmin, ja tyyli on riittävän erilainen, että ajaessa syntyy ajatus uudesta mallista. Sitä tukevat toki myös uudet materiaalivalinnat. Monessa sähköautossa piilotellaan kaikki kontrollit kiusallisen vaikeasti tietoviihdenäytön taakse, mutta Kia on tajunnut, että erilliset kosketuspinnat helpottavat kuljettajaa. Siksi keskikonsolissa on kosketuspinta, josta löytyvät mm. tuuletustoiminnot. EV6:n akkukapasiteetti on AWD Long Range -mallissa kasvanut seitsemän kilowattituntia, ja uusi kapasiteetti on 84 kW. Tämä tarkoittaa luonnollisesti lisää toimintamatkaa, etenkin yhdistettynä parempaan energiatehokkuuteen. Kulutus on pudonnut 18,5 kWh:sta 17,8 kWh:iin. Toimintamatkaa on tullut vajaat 50 kilometriä lisää.Kulutuksen saaminen ilmoitettuun lukemaan vaatii rauhallisuutta, sillä nelivetoinen ja varsin tehokas malli ei ole mitenkään pihi etenkään pakkaskelissä. Keskikulutus oli 23-24 kWh välimaastossa sadalla kilometrillä. Teholukeman puolesta voimalinja on ennallaan, mutta varsinaisesta tehonpuutteesta EV6:n nelivetoversio ei muutenkaan ole kärsinyt. 325 hv ja 605 Nm takaavat suorituskyvyn, joka ei juuri jätä toiveita lisävoimasta.Maksimilatausnopeus on noussut lähes 20 kW, mutta rehellisesti sanottuna sillä ei ole merkitystä kokonaisuuden kannalta. Latauksen keskinopeus on ennallaan, ja se on ainoa asia mikä sähköauton lataamisessa oikeasti kiinnostaa.EV6 on aina ollut todella nopea lataamaan akkuaan 800 voltin järjestelmän ansiosta. 10–80 prosentin lataus ottaa aikaa 18 minuuttia, mikä on edelleen markkinoiden kärkitasoa. Jos laturissa riittää potkua, lataa Kia erittäin nopeasti. Enemmän sporttinen kuin mukavaKian ajotuntuma on ennallaan. Alusta painottaa urheilullisuutta, mikä istuu auton luonteeseen hyvin. Mitenkään erityisen kova se ei ole, mutta enemmän sporttinen kuin mukava.Auton luonnetta saa säädettyä ajotilojen kautta, mutta vaikutukset eivät ole automaailman suurimpia. Eco-tilassa pääpaino on kulutuksen optimoinnissa, ja vaikutus toimintamatkaan on parikymmentä kilometriä. Kaasutuntuma on viipyilevä ja ohjaus kevyt. Sport-tilassa voima luovutetaan pienemmällä kaasunpainaluksella ja ohjaus on tunnokkaampi.Yksi mielenkiintoinen uusi ominaisuus on jarrulevyjen puhdistustoiminto. Sen ideana on pitää huolta jarrujen kunnosta, sillä sähköautossa jarrut eivät välttämättä puutu auton hidastamiseen arkiajossa lainkaan. Puhdistustoiminto kytkee energian talteenoton tauolla ja käyttää hidastamiseen niitä ehtoja jarruja.Kia EV6:n kasvojenkohotus on onnistunut, mutta sitä ajaessa tulee miettineeksi, tarjoaako se riittävästi uutta, jotta nykyisen mallin omistajat siirtyisivät päivitettyyn versioon? Oli miten oli, EV6 paranee entisestään. Uusi GT-line AWD on malliston huippumalli, sillä GT:tä ei tällä hetkellä ole myynnissä. Tehokkain neliveto kustantaa GT-varusteltuna reilut 57 000 euroa. Kia EV6 Long Range AWD GT-line SÄHKÖAUTO, neliveto 235 kW (325 hv), 605 Nm Akku brutto / netto 84 / 80 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 263 kW WLTP-kulutus 18,5 kWh / 100 km Toimintamatka 546 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 185 km/h Mitat Pituus 4 695 mm Leveys 1 890 mm Korkeus 1 545 mm Akseliväli 2 900 mm Tavaratila 520 l Omamassa 2 105 kg Perävaunu 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2021) Takuu 7 vuotta / 150 000 km Hinta alkaen 57 135€ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.2.2025 Koeajo Koeajo: Kia Picantolle tehtiin jo faceliftin facelift – ja sille on syynsä 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV9 – sähköinen sarjanousija vastaa tilakysymykseen 30.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV9 – valtava lippulaiva tarjoaa hyvät tilat usealle aikuiselle 6.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia Stonic – päältä pieni, mutta tiloiltaan suuri 6.6.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia Rio 1,2 LX – katoavaa kansanperinnettä alle kahden kymppitonnin hintaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija