25.10.2024

Kia PV5 – seuraavaksi sähköistetään pakettiautot ja pikkubussit

Kuva Aake Kinnunen
Kia PV5 Concept Pariisi

Pariisissa nähtiin parikin sähköpakuideaa, joista pikkubussiksi rakennettu Kia PV5 oli korealaisten tulkinta ensi vuoden hyötyajoneuvosta.

Hannoverin IAA-hyötyajoneuvonäyttelyssä esitelty Kia PBV-sähköpakukonsepti näyttäytyi myös Pariisissa. Paikalle oli saatu Kia PV5, eli PBV-veljessarjan tila-autopainos.

Ideana on toteuttaa mitä erilaisimpia hyötyajoneuvoja pakettiautoista avolavoihin ja pikkubusseihin samalle pohjarakenteelle, jota voidaan puolestaan muovata akkukoon ja akselivälin osalta tarpeen mukaan. Lataus onnistuu 22 kilowatin AC-latauksella tai 150 kW DC-latauksella. Lisäksi ajoneuvoissa on V2L-toiminto, eli sähkön ulosotto, sekä tuki V2G-takaisinlataukselle, jolloin autoa voi käyttää myös vara-akkuna.

Kia PV5 Concept Pariisi

Futuristisesta muotoilusta huolimatta PBV-mallisto on suunniteltu heti alusta asti työhön, joten saatavilla on myös työkalutelineitä, kylmäkuljetuslaitteistoja tai pyörätuolikuljetuksiin sopivia varusteluja. Isomman PV7-pakettiauton kohdalla yksi mahdollisuus on esimerkiksi laittaa koko pop-up-kauppa suoraan pakettiautoon, jolloin jopa kaupan sähköt saisi suoraan autosta.

Nopeammalla vilkaisulla Pariisissa esitelty Kia PV5 erottuu eteen ja taakse näkyvillä ruuduilla, joilla auto voi kertoa charter-tietojen lisäksi esimerkiksi auton tilasta, muusta liikenteestä tai vaikkapa säästä. Ajatuksena on myös pystyä tarjoamaan ajoneuvoista autonomiset versiot tekniikan kehittyessä. Helpottava ratkaisu on myös yhdistää ylikokoiset ovet B-pilarittomaan rakenteeseen.

Kia PV5 Concept Pariisi

Ensimmäisenä autoista pyritään saamaan tarjolle Kia PV5, jonka pitäisi saapua jo 2025. Ajoneuvolla on pituutta 4,65 metriä, leveyttä ja korkeutta kanttimaiset 1,90 metriä sekä akseliväliä sähköautoille tyypilliseen tapaan pitkähkö kolmisen metriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat