28.2.2025

Koeajo: Kia Picantolle tehtiin jo faceliftin facelift – ja sille on syynsä

Kuva Manu Tuppurainen

Kia Picanto on Kia-perheen pienin. Pienessä autossa on myös pieni hinta – ja myös pieni kate, joten vanhaa päivitetään mieluummin kuin lähdetään tekemään uutta.

Kia Picanto on Kia-malliston pienin auto ja se edustaa kokoluokkaa, josta monet autovalmistajat ovat luopuneet jo kokonaan.

Yksi syy, miksi moni valmistaja on luopunut kyseisestä kokoluokasta, on pieni hinta. Kun auton hinta on pieni, siitä riittää jaettavaa vähemmän kaikille myyntiketjun osapuolille, jälleenmyyjille, maahantuojalle ja valmistajalle.

Picanton kolmas ja nykyinen sukupolvi tuli myyntiin vuonna 2017, vuonna 2020 se sai facelliftin ja vuonna 2023 se taas muotoiltiin uudelleen – eli Picanton nykyinen ulkomuoto on jo faceliftin facelift. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uutta keulassa ja perässä

Kun jonkun toisen automallin kohdalla tässä kohtaa esiteltäisi jo uusi malli, mutta Kia on päivittänyt Picantoa. Tuotannollisesti ja myyntiketjun näkökulmasta on varmasti järkevää toimia näin kuin uudistaa koko auto. Tuotantoa täytyy jatkaa mahdollisimman pitkäksi, jotta automallin kaikki kulut jakautuvat mahdollisimman pitkälle ajalle.

Picanton kori ja perustekniikka ovat pysyneet jokseenkin samana siis vuodesta 2017, mutta nyt toisen faceliftin myötä automallin keulan ja perän muotoilu on uudistettu jälleen kokonaan ja samalla sisätilat on päivitetty esimerkiksi tietoviihdejärjestelmän ja avustiminen osalta vastaamaan nykystandardeja. 

Tämä tarkoittaa muun muassa EU-asetusten mukaista ISA-järjestelmää, eli älykästä nopeusvalvontaa. ISA-järjestelmä edellyttää autossa myös navigaattoria, koska se käyttää muun muassa navigaation karttapohjan tietoa. Picanton tietoviihdejärjestelmä on 8-tuumainen.

LX-perusvarusteluun kuuluvat myös manuaali-ilmastointi, Bluetooth-puhelinyhteys sekä ja tarvittavat turvavarusteet, sekä esimerkiksi peruutuskamera.

Picanton muotoilussa näkyy nyt sama Kian nykymuotokieli kuin Kia Sorentossa, EV9:ssä ja EV3:ssa, esimerkiksi auton ajovalot ovat käännetty pystysuuntaan auton keulan kulmissa. Picanton linjat ovat nyt tarkempia ja terävämpiä, mikä tuo autoon modernimman ilmeen. Etusäleikön ja ajovalojen muotoilu on saatu entistä dynaamisemmaksi, ja kokonaisuudessaan auto näyttää raikkaalta ja nuorekkaalta.

Kompakti ja helppo käsitellä

Kompaktin koon ansiosta Picanto on kaupungissa ketterä. Picanto on ennen kaikkea kaupunkiauto, ja se suoriutuu siitä tehtävästä erinomaisesti kaupungin vilinässä. Ohjaus on kevyt ja Picanton pieni koko tekevät pysäköinnistä helppoa ja kadunkulmissa kääntymisistä helppoja.

Picanton 1-litrainen ja 3-sylinterinen moottori tarjoaa kohtuullista tehoa ottaen huomioon auton koon ja painon. Voimaa on vain 46 kilowattia (67 hv) ja vääntöä vaivaiset 93 newtonmetriä, mikä on riittävästi kaupungissa ajamiseen ja lyhyille maantieosuuksille. Moottori on riittävän pirteä kaupungin ruuhkassa, vaikka nopeampaan maantieajoon se jääkin hieman vaisuksi. Picanto on tehty kaupunkiautoksi ja sillä siisti.

Manuaalivaihteiston vaihteet ovat tarkat ja tuntuvat luontevilta, mikä lisää ajamisen nautittavuutta. Vaihteiden toiminta on pehmeää ja tarkkaa, mutta matka-ajossa vähäisestä tehosta ja vaatimattomattomasta väännöstä johtuen vaihdetta joutuu hämmentämään pienemmälle. Koska kysymyksessä on pieni kaupunkiauto, pidempikestoisessa ajossa tai moottoritien nopeuksilla voi kaivata myös enemmän tehoa ja vakautta. Moottoritielle kiihdyttäminen vaatii kuljettajalta malttia. Sisämelu maantienopeuksissa nousee myös melko kovaksi.

Sisätiloiltaan Kia Picanto tarjoaa yllättävän paljon tilaa pieneksi autoksi, varsinkin etumatkustajilla on hyvin tilaa. Etuistuimet eivät ole mukavimmat, eikä ne tarjoa parasta mahdollista ergonomiaa. Takana tilat ovat myös niukat, mutta kyllä takapenkillä Picantossa tiukan paikan tullen matkustaa aikuinenkin, ainakin satunnaiset matkat.

Kaiken kaikkiaan Picanto tarjoaa erinomaista vastinetta rahalle ja on monelle kaupunkilaiselle hyvä valinta. Picanto on pikkuauto, joka ei petä käytännöllisyydessään, mutta ei vastaavasti myöskään tarjoa suuria elämyksiä ajon osalta.

Hyvää ja huonoa

  • Pitkä takuu
  • Uudistunut ulkomuoto
  • Ajettavuus
  • Varustelu
  • Istuinergonomia
  • Moottorin alavääntö

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kia Picanto 1.0 MT LX

POLTTOMOOTTORI, etuveto

3-syl. bensiinimoottori 998 cm 3

5-v. manuaalivaihteisto

46 kW (63 hv), 93 Nm

WLTP-kulutus 4,8 l/100km

CO 2 -päästöt 110 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 15,6 s

huippunopeus 145 km/h

Mitat

Pituus 3 605 mm

Leveys 1 595 mm

Korkeus 1 485 mm

Akseliväli 2 400 mm

Tavaratila 255 l

Omamassa 906 kg

perävaunu 0 / 0 kg

Euro NCAP 3 tähteä (2017)

Takuu 7 v / 150 000 km

Hinta alkaen 17 590 €

koeajoauto 18 687 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat