25.1.2018 Ajoneuvot Maistiainen: konstailematon työjuhta uudistui – Nissan e-NV200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä "Kehitys kehittyy" kuvaa hyvin Nissan e-NV200:n uudistumista. Luvassa on enemmän toimintamatkaa lähiliikenteen kuriiritarpeisiin. Vaikka Nissanin automallistossa sähköistämishuomion vie usein Leaf, on samaa tekniikkaa hyödynnetty myös tavarakuljetusten puolella. NV200-pakettiautosta jalostettu e-NV200 on saanut viilatun voimalinjan myötä aimo annoksen käytettävyyttä niin tavara- kuin henkilöliikenteen versiona.Merkittävin uudistus on entisen 24 kWh:n akun kasvaminen 40 kWh:n kapasiteettiin. Yhdessä voimalinjaviilausten kanssa toimintamatka kasvaa yli 60% edelliseen malliin verrattuna. NEDC-syklillä mitattuna uusi toimintamatka on 280 kilometriä ja uudemman WLTP-syklin yhdistetyllä syklillä 200 km. WLTP:n kaupunkisyklillä mitattuna uudistettu e-NV200 jaksaa jopa 301 km, mikä vihjaa auton jaksavan yhdellä latauksella hyvän siivun työpäivän kuriiritehtävistä tai tilataksikeikoista.Tuttuun tapaan e-NV200 on saatavissa tavallisen pakettiautoversion lisäksi seitsämänpaikkaisena Evalia-tilaversiona. Molempien versioiden kuljetuskapasiteetti on pysynyt ennallaan, sillä uusi akku ei vaadi autosta enempää tilaa. Ainakin Evalia-versiota voi luonnehtia tiloiltaan konstailemattomaksi kulkupeliksi, joka sopii lyhyiden ja keskipitkien matkojen taittamiseen. Liikenteessä e-NV200 muistaa pakettiautojuurensa, joten sinänsä NV200:n sähköistyminen ei tuo ajettavuuteen suuria ahaa-elämyksiä. Puuttuvaa moottorimelua korvaa tuulen voimakas suhina ja jousitus on tyhjällä autolla ajettaessa turhan pehmeä. 105 hevosvoiman ja 254 newtonmetrin turvin e-NV200 liikkuu hyvin arkiliikenteen mukana. Nissanin ilmoittamat tavoitearvot ovat 0–100 km/h 14 sekunnissa ja huippunopeus 123 km/h, mutta ainakin tyhjähköllä autolla e-NV200 ylitti molemmat arvot.Suomeen uudistunut e-NV200 saapuu kesällä, hintojen vahvistuessa lähipäivinä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous