4.7.2025

Maistiainen: Mercedes-Benz CLA – Vantaalta Kuusamoon lataamatta

Kuva Aake Kinnunen
Mercedes-Benz CLA sähköauto maistiainen

Mercedes-Benz siirtyy sähköistyksessä rytinällä uuteen aikakauteen uuden CLA:n myötä.

EQ-seikkailun hiipuessa Mercedes-Benz on aloittanut eräänlaisen ryhtiliikkeen sähköautojen suhteen. Nyt uudelle MMA-perusrakenteelle tehty Mercedes-Benz CLA on suunniteltu suoraan 800 voltin teknologialle ja sen energiatehokkuuteen on haettu inspiraatiota Vision EQXX -konseptiautosta.

4,72 metriä pitkä Mercedes-Benz CLA on perustyyliltään tuttu kahteen edelliseen sukupolveen verrattuna, mutta karmittomilla ovilla varustettu neliovinen linjakaskattoinen auto on sopinutkin hyvin Mercedeksen malliston sisäänheittopuolelle. Takavetoisen CLA 250+:n hinta alkaakin kutsuvasti 49 990 eurosta, ja nelivetoinen CLA 350 4Matic on 10 000 euron lisäportaan päässä.

Mercedes-Benz CLA sähköauto maistiainen

85 kilowattitunnin akulla CLA lupaa uuden sähköalustan ansiosta myös melkoisia suoritusarvoja. Toimintamatkaa CLA 250+ saavuttaa jopa 792 kilometriä WLTP-syklillä mitattuna. CCS2-pikalatauksen huipputeho on 320 kilowattia. Auto on tosin tuotannon alkuvaiheessa yhteensopiva ainoastaan 800 voltin latausasemien kanssa, mikä ei ole suomalaisella latausverkostolla ongelma. Vanhemmista 400 voltin latausasemista lataamisen mahdollistava jänniteboosteri tulee auton lisävarustelistalle myöhemmin tuotannon päästyä vauhtiin.

Myös sisätiloissa on vastassa uusi aika. MBUX-käyttäjäkokemus on siirtynyt pienempään rooliin, sillä Mercedes-Benz on luonut oman MB.OS-käyttöjärjestelmän vastaamaan toiminnoista ja palveluista. Trendikkään tekoälyvouhotuksen lisäksi järjestelmään kuuluu uutena toimintona entistä älykkäämpi reittisuunnittelu.

Mercedes-Benz CLA sähköauto maistiainen

Tarkemmin Mercedes-Benz CLA:n koeajotunnelmiin päästään tutustumaan parin viikon päästä ja ensimmäisiä autoja saadaan Suomeen syyskuussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat