14.10.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz GLC F-Cell – miksi ladattavassa vetyhybridissä on paljon järkeä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLC F-Cell näyttää lähes tavalliselta katumaasturilta, mutta kuoret kätkevät nerokkaan idean. Jos keulamaskin sinistä tehosteraitaa, kylkien teippauksia ja vanteiden sinisiä yksityiskohtia ei huomaa, voisi katumaasturin sekoittaa tavalliseksi Mercedes-Benz GLC -malliksi.Auto ei siis tee suurta visuaalista numeroa kätkemästään teknologiasta: Mercedes-Benz GLC F-Cell on ladattava vetyhybridi.Käytännössä se tarkoittaa sitä, että autolla voi ajaa noin 50 kilometrin matkoja sähköllä muiden lataushybridien tavoin. Pidemmillä reissuilla auto luottaa polttomoottorin sijaan vetysäiliöön ja polttokennoon. 4,4 kilogrammaa vetyä liikuttaa autoa 430 kilometriä. Koska vetytankkausverkosto on harva – tai Suomessa käytännössä olematon – voi arkiajot suorittaa sähköllä, mutta pitkät matkat sujuvat nopeasti tankattavan vedyn turvin.Lataus takapuskurista, vedyn tankkaus polttoainetankin luukun takaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJärkevä yhteistyöKahden läpimurtoa tekevän voimalinjan yhdistäminen on luonnollista. Polttokenno tekee vedystä sähköä ja vettä, joten liikkuakseen vetyauto tarvitsee sähkömoottoria. Käytännössä järjestelmä tarvitsee myös akkua sähköenergian puskurivarastoksi: akun ansiosta itse polttokenno voidaan mitoittaa matalatehoiseksi, koska akku ruokkii sähkömoottoria hetkittäisissä voimakkaissa kiihdytyksissä. Akkua voidaan hyödyntää hybridiautojen tapaan toki myös moottorijarrutuksissa energian talteenotossa.Vedyn ja sähkön kulutusta voi tarkkailla keskikonsolin näytöstä.Polttokennoon perustuva vetyauto siis muuntuu ladattavaksi hybridiksi vain kasvattamalla akun kokoa ja lisäämällä autoon latausjärjestelmä. GLC F-Cellissä Mercedes-Benz on mitoittanut akun varsin suureksi (13,8 kilowattituntia, 9,3 kWh käytettävissä). Lataus onnistuu 7,2 kilowatin teholla, joten lataus täyteen vaatii puolisentoista tuntia.Kummalla puhtaammin?GLC F-Cellin kuljettaja voi valita ajaako hän sähköllä, vedyllä vai hybriditilassa kumpaakin vaihtoehtoa hyödyntäen. Vaihtoehdot johtavat aivan uudenlaiseen ongelmaan: onko nyt ladattu sähkö hiilivapaampaa kuin eilen tankattu vety? Vedyn valmistus vaatii sähköä, joten lopulta kaikki on kiinni sähköverkon hiilidioksidipäästöistä.Esimakua mallipäivityksestäMielenkiintoisena yksityiskohtana auton sisätilat näyttävät perustuvan kasvojenkohotettuun GLC-malliin, jota ei vielä ole julkaistu. Suurin ero polttomoottorisiin lajitovereihin on digitaalimittaristo, joka on suoraa lainaa uudistetusta C-sarjasta. Toisena erikoisuutena on auton tietoviihdejärjestelmä: valikot ovat C-sarjasta tuttua vähitellen väistyvää Comand-järjestelmää, mutta käyttöliittymä on päivitetty uudessa A-sarjassa esiteltyyn MBUX-aikakauteen. Tutun pyöritettävän rullan sijaan valikoissa seikkaillaan nyt kosketuslevyllä. Erikoinen yhdistelmä toimii käytössä yllättävän hyvin, vaikka toki mielummin käyttökokemuksen vaihtaisi suoraan moderniin MBUX:ään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVetyauto tuntuu valmiiltaKäytännössä auto tuntuu hämmästyttävän valmiilta – ei sinänsä ihme, sillä vetyhybridissä voimalinjan ei tarvitse kuin valita kahden energialähteen väliltä, siinä missä polttomoottorihybridissä järjestelmä joutuu työskentelemään erillisen sähkömoottorin ja polttomoottorin kanssa.Joitakin kompromissejakin autosta löytyy: F-Cell on GLC-perustasta huolimatta pelkästään takavetoinen, ja auton pohjasta työntyvä tekniikka lähestyy maanpintaa varsin uhmaavasti.Asvaltilla pysytellessä merkittävin moite kohdistuukin 200 hevosvoiman huipputehoon, jonka turvin yli kaksitonninen teknotonnikeiju etenee hieman verkkaisesti.Vety- ja sähkökäytöstä huolimatta tavaratila on avara.Teknologian edelläkävijöille uutuus tarjoaa silti mielenkiintoisen väylän matala- tai energiantuotantotavoista riippuen jopa nollapäästöiseen liikkumiseen.Tällä hetkellä GLC F-Cell on esisarjatuotannossa, mutta auton sarjatuotantoa valmistellaan. Toistaiseksi mallia ei aiota tuoda Suomeen, sillä maamme vetytankkausverkosto on nykyisellään varsin rajoittunut.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz GLC F-Cell Moottori Ladattava vetyhybridi, polymeerielektrolyytti-polttokenno, 13,8 kWh litiumioni-ajoakakku (nettokapasiteetti 9,3 kWh), automaattivaihteisto, takaveto Teho 147 kW (200 hv) Vääntö 350 Nm Vääntö 350 Nm Huippunopeus 160 km/h Mitat akseliväli 2873 mm Euro NCAP Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa