14.11.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Ampera-E – saadaanko sähköauto sittenkin Suomeen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Ampera-E ehti jo vähän unohtua, mutta se saatetaan sittenkin saada Suomeen. Vuonna 2016 Opel kohautti Eurooppaa esittelemällä suuriakkuisen sähköauton, jonka silloin käytetyllä NEDC-mittauksella kerrottiin kulkevan jopa 520 kilometriä latauksella. Vaikka NEDC-sykli tiedettiin liioittelevaksi, pystyi sen perusteella arvioimaan todellisenkin toimintamatkan olevan melkoinen. Ei ihme, olihan Ampera-E:n 60 kilowattituntinen ajoakku noin tuplasti suurempi, mitä nykyinen Hyundai Ioniq Electric ja silloinen Nissan Leaf tarjosivat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutka matkassaSitten matkaan tuli mutka. General Motors myi Opelin PSA-konsernille, ja Ampera-E:n olemassaolo lähes unohtui monelta markkina-alueelta. Omaa sukua auto on Chevrolet Bolt, suuren General Motors -konsernin monikansallinen tuote: ajoakku. voimalinja ja muita komponentteja valmistetaan LG:n toimesta Etelä-Koreassa, kori ja loppukasaus taas tehdään General Motorsin toimesta Detroitissa.Ilmeisesti Opelin kauppa ei nostanut Eurooppaan saatavien yksilöiden kiintiötä, ja valtaosa vanhalle mantereelle saaduista autoista vietiin sähköautovetoiseen Norjaan.Sieltä nyt ajettava yksilökin on lainattu. Tällä hetkellä Opel Ampera-E:n saapuminen Suomen myyntiohjelmaan on epävarmaa, mutta aiheesta ollaan toiveikkaita.Syystäkin. Auto on aika hyvä.Lupaava ensivaikutelmaKahden tunnin koeajo ei toki kerro autosta kaikkea, mutta positiivisen ensivaikutelman se jättää. Ensinnäkin Ampera-E on sisätiloiltaan hyvin opelmainen. Materiaalit, katkaisimien kirjasimet ja muut yksityiskohdat vievät ajatukset Rüsselsheimiin, eivät auton kotisijoille Detroitiin tai Korean Incheoniin.Toiseksi Ampera-E:ssä on raikkaita ideoita, sähköautoilua on oikeasti mietitty. Graafiselta ilmeeltään hyvin insinöörin powerpoint-esitystä muistuttava mittaristo ja keskinäyttö kertovat paljon auton sielunelämästä. Mittaristo näyttää tosiaikaisesti sähkömoottorin ottaman – tai antaman – tehon, ja vasemman laitan grafiikka kertoo laskennallisen toimintamatkan, sekä mahdollisen minimin tai maksimin nykyisellä latauksella.Kuinka pitkälle Ampera-E:llä sitten pääsee? Sitä emme toki kahdessa tunnissa pystyneet todentamaan, mutta WLTP-mittaussykli lupaa 380 kilometriä, ja varsin realistisena pidetty Yhdysvaltojen EPA-mittaus kertoo 383 kilometrin toimintamatkasta.Lyhyt koeajo sisälsi hyvin sekalaista ajoa, kuvaustaukoja ja huipputehon kokeilua. Silloin ajotietokone kertoi sähköä kuluvan 20 kilowattituntia sataa kilometriä kohden.Jalkajarru, käsijarru ja sormijarruEnergiatehokkaasta sähköajosta on tehty varsin helppoa. D-vaihteella Ampera-E rullaa varsin vapaasti, maantievauhdissa mittaristo kertoo sähkömoottorin keräävän energiaa talteen vain 10 kilowatin teholla. Opel antaa hyvät eväät ennakoivaan ajotyyliin. Tilanteen vaatiessa voimakkaampaa moottorijarrutusta, voi kuljettaja vain vetää ohjauspyörän vasempaan puolaan kätketystä ”sormijarrusta”, joka pehmeästi kasvattaa energian talteenoton jo kohtalaisen jarrutuksen tasolle. Kaupunkiajossa voi valita L-vaihteen, jolla voimakas moottorijarrutus alkaa jo kaasupolkimen nostamalla.Ampera-E:n lataus onnistuu vaihtosähköllä 7,2 kilowatilla tai CCS-pikalatauksen yli enimmillään 50 kilowatilla.Minkälainen auto lupaavan sähkövoimalinjan ympärille sitten on rakennettu? Noin 4,2-metrisenä Ampera-E asettuu pituudeltaan Corsan ja Astran väliin. 1,6-metrisenä Ampera-E on kuitenkin varsin korkea.Sisätilojen perussuunnittelu tuo mieleen Hyundai Ioniqin, sillä kojelaudan ja keskikonsolin välissä on avaruutta tuova rako. Viimeistelyltään Ampera-E ei havittele premium-luokkaan: rahat on käytetty suureen ajoakkuun, ei hienostuneisiin materiaaleihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySopivan tavanomainenAjoltaan auto on tavanomainen. Hallintalaitteet toimivat luonnollisesti, eikä edes looginen jarrutuntuma paljasta autoa sähkökäyttöiseksi. Toisaalta sama pätee rengasmeluunkin, moottoritiellä korkeaksi äityvä rengasmelu ei tee oikeutta hiljaiselle voimalinjalle.Suorituskyky on reipas, antaahan sähkömoottori peräti 204-hevosvoiman tehon. Uraisella moottoritien rampilla se johtaa täyskiihdytyksessä melkoiseen ohjauksen vetelyyn.Jos Opel Ampera-E saadaan Suomeen, tarjoaa se muutaman vuoden kypsymisestä huolimatta mielenkiintoisen vaihtoehdon sähköautomarkkinoille. Kaiken toki ratkaisee hinta – Saksassa Opel Ampera-E alkaa 42 990 eurosta. Nollapäästöisen sähköauton autoveroprosentti jää vain kolmeen, mutta toki hintaan vaikuttavat hintaneuvottelut, eriävät autonverot ynnä muut seikat. Jäämme odottamaan.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous