14.11.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Ampera-E – saadaanko sähköauto sittenkin Suomeen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Ampera-E ehti jo vähän unohtua, mutta se saatetaan sittenkin saada Suomeen. Vuonna 2016 Opel kohautti Eurooppaa esittelemällä suuriakkuisen sähköauton, jonka silloin käytetyllä NEDC-mittauksella kerrottiin kulkevan jopa 520 kilometriä latauksella. Vaikka NEDC-sykli tiedettiin liioittelevaksi, pystyi sen perusteella arvioimaan todellisenkin toimintamatkan olevan melkoinen. Ei ihme, olihan Ampera-E:n 60 kilowattituntinen ajoakku noin tuplasti suurempi, mitä nykyinen Hyundai Ioniq Electric ja silloinen Nissan Leaf tarjosivat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutka matkassaSitten matkaan tuli mutka. General Motors myi Opelin PSA-konsernille, ja Ampera-E:n olemassaolo lähes unohtui monelta markkina-alueelta. Omaa sukua auto on Chevrolet Bolt, suuren General Motors -konsernin monikansallinen tuote: ajoakku. voimalinja ja muita komponentteja valmistetaan LG:n toimesta Etelä-Koreassa, kori ja loppukasaus taas tehdään General Motorsin toimesta Detroitissa.Ilmeisesti Opelin kauppa ei nostanut Eurooppaan saatavien yksilöiden kiintiötä, ja valtaosa vanhalle mantereelle saaduista autoista vietiin sähköautovetoiseen Norjaan.Sieltä nyt ajettava yksilökin on lainattu. Tällä hetkellä Opel Ampera-E:n saapuminen Suomen myyntiohjelmaan on epävarmaa, mutta aiheesta ollaan toiveikkaita.Syystäkin. Auto on aika hyvä.Lupaava ensivaikutelmaKahden tunnin koeajo ei toki kerro autosta kaikkea, mutta positiivisen ensivaikutelman se jättää. Ensinnäkin Ampera-E on sisätiloiltaan hyvin opelmainen. Materiaalit, katkaisimien kirjasimet ja muut yksityiskohdat vievät ajatukset Rüsselsheimiin, eivät auton kotisijoille Detroitiin tai Korean Incheoniin.Toiseksi Ampera-E:ssä on raikkaita ideoita, sähköautoilua on oikeasti mietitty. Graafiselta ilmeeltään hyvin insinöörin powerpoint-esitystä muistuttava mittaristo ja keskinäyttö kertovat paljon auton sielunelämästä. Mittaristo näyttää tosiaikaisesti sähkömoottorin ottaman – tai antaman – tehon, ja vasemman laitan grafiikka kertoo laskennallisen toimintamatkan, sekä mahdollisen minimin tai maksimin nykyisellä latauksella.Kuinka pitkälle Ampera-E:llä sitten pääsee? Sitä emme toki kahdessa tunnissa pystyneet todentamaan, mutta WLTP-mittaussykli lupaa 380 kilometriä, ja varsin realistisena pidetty Yhdysvaltojen EPA-mittaus kertoo 383 kilometrin toimintamatkasta.Lyhyt koeajo sisälsi hyvin sekalaista ajoa, kuvaustaukoja ja huipputehon kokeilua. Silloin ajotietokone kertoi sähköä kuluvan 20 kilowattituntia sataa kilometriä kohden.Jalkajarru, käsijarru ja sormijarruEnergiatehokkaasta sähköajosta on tehty varsin helppoa. D-vaihteella Ampera-E rullaa varsin vapaasti, maantievauhdissa mittaristo kertoo sähkömoottorin keräävän energiaa talteen vain 10 kilowatin teholla. Opel antaa hyvät eväät ennakoivaan ajotyyliin. Tilanteen vaatiessa voimakkaampaa moottorijarrutusta, voi kuljettaja vain vetää ohjauspyörän vasempaan puolaan kätketystä ”sormijarrusta”, joka pehmeästi kasvattaa energian talteenoton jo kohtalaisen jarrutuksen tasolle. Kaupunkiajossa voi valita L-vaihteen, jolla voimakas moottorijarrutus alkaa jo kaasupolkimen nostamalla.Ampera-E:n lataus onnistuu vaihtosähköllä 7,2 kilowatilla tai CCS-pikalatauksen yli enimmillään 50 kilowatilla.Minkälainen auto lupaavan sähkövoimalinjan ympärille sitten on rakennettu? Noin 4,2-metrisenä Ampera-E asettuu pituudeltaan Corsan ja Astran väliin. 1,6-metrisenä Ampera-E on kuitenkin varsin korkea.Sisätilojen perussuunnittelu tuo mieleen Hyundai Ioniqin, sillä kojelaudan ja keskikonsolin välissä on avaruutta tuova rako. Viimeistelyltään Ampera-E ei havittele premium-luokkaan: rahat on käytetty suureen ajoakkuun, ei hienostuneisiin materiaaleihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySopivan tavanomainenAjoltaan auto on tavanomainen. Hallintalaitteet toimivat luonnollisesti, eikä edes looginen jarrutuntuma paljasta autoa sähkökäyttöiseksi. Toisaalta sama pätee rengasmeluunkin, moottoritiellä korkeaksi äityvä rengasmelu ei tee oikeutta hiljaiselle voimalinjalle.Suorituskyky on reipas, antaahan sähkömoottori peräti 204-hevosvoiman tehon. Uraisella moottoritien rampilla se johtaa täyskiihdytyksessä melkoiseen ohjauksen vetelyyn.Jos Opel Ampera-E saadaan Suomeen, tarjoaa se muutaman vuoden kypsymisestä huolimatta mielenkiintoisen vaihtoehdon sähköautomarkkinoille. Kaiken toki ratkaisee hinta – Saksassa Opel Ampera-E alkaa 42 990 eurosta. Nollapäästöisen sähköauton autoveroprosentti jää vain kolmeen, mutta toki hintaan vaikuttavat hintaneuvottelut, eriävät autonverot ynnä muut seikat. Jäämme odottamaan.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?