14.11.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Ampera-E – saadaanko sähköauto sittenkin Suomeen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Ampera-E ehti jo vähän unohtua, mutta se saatetaan sittenkin saada Suomeen. Vuonna 2016 Opel kohautti Eurooppaa esittelemällä suuriakkuisen sähköauton, jonka silloin käytetyllä NEDC-mittauksella kerrottiin kulkevan jopa 520 kilometriä latauksella. Vaikka NEDC-sykli tiedettiin liioittelevaksi, pystyi sen perusteella arvioimaan todellisenkin toimintamatkan olevan melkoinen. Ei ihme, olihan Ampera-E:n 60 kilowattituntinen ajoakku noin tuplasti suurempi, mitä nykyinen Hyundai Ioniq Electric ja silloinen Nissan Leaf tarjosivat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mutka matkassa Sitten matkaan tuli mutka. General Motors myi Opelin PSA-konsernille, ja Ampera-E:n olemassaolo lähes unohtui monelta markkina-alueelta. Omaa sukua auto on Chevrolet Bolt, suuren General Motors -konsernin monikansallinen tuote: ajoakku. voimalinja ja muita komponentteja valmistetaan LG:n toimesta Etelä-Koreassa, kori ja loppukasaus taas tehdään General Motorsin toimesta Detroitissa. Ilmeisesti Opelin kauppa ei nostanut Eurooppaan saatavien yksilöiden kiintiötä, ja valtaosa vanhalle mantereelle saaduista autoista vietiin sähköautovetoiseen Norjaan. Sieltä nyt ajettava yksilökin on lainattu. Tällä hetkellä Opel Ampera-E:n saapuminen Suomen myyntiohjelmaan on epävarmaa, mutta aiheesta ollaan toiveikkaita. Syystäkin. Auto on aika hyvä. Lupaava ensivaikutelma Kahden tunnin koeajo ei toki kerro autosta kaikkea, mutta positiivisen ensivaikutelman se jättää. Ensinnäkin Ampera-E on sisätiloiltaan hyvin opelmainen. Materiaalit, katkaisimien kirjasimet ja muut yksityiskohdat vievät ajatukset Rüsselsheimiin, eivät auton kotisijoille Detroitiin tai Korean Incheoniin. Toiseksi Ampera-E:ssä on raikkaita ideoita, sähköautoilua on oikeasti mietitty. Graafiselta ilmeeltään hyvin insinöörin powerpoint-esitystä muistuttava mittaristo ja keskinäyttö kertovat paljon auton sielunelämästä. Mittaristo näyttää tosiaikaisesti sähkömoottorin ottaman – tai antaman – tehon, ja vasemman laitan grafiikka kertoo laskennallisen toimintamatkan, sekä mahdollisen minimin tai maksimin nykyisellä latauksella. Kuinka pitkälle Ampera-E:llä sitten pääsee? Sitä emme toki kahdessa tunnissa pystyneet todentamaan, mutta WLTP-mittaussykli lupaa 380 kilometriä, ja varsin realistisena pidetty Yhdysvaltojen EPA-mittaus kertoo 383 kilometrin toimintamatkasta. Lyhyt koeajo sisälsi hyvin sekalaista ajoa, kuvaustaukoja ja huipputehon kokeilua. Silloin ajotietokone kertoi sähköä kuluvan 20 kilowattituntia sataa kilometriä kohden. Jalkajarru, käsijarru ja sormijarru Energiatehokkaasta sähköajosta on tehty varsin helppoa. D-vaihteella Ampera-E rullaa varsin vapaasti, maantievauhdissa mittaristo kertoo sähkömoottorin keräävän energiaa talteen vain 10 kilowatin teholla. Opel antaa hyvät eväät ennakoivaan ajotyyliin. Tilanteen vaatiessa voimakkaampaa moottorijarrutusta, voi kuljettaja vain vetää ohjauspyörän vasempaan puolaan kätketystä ”sormijarrusta”, joka pehmeästi kasvattaa energian talteenoton jo kohtalaisen jarrutuksen tasolle. Kaupunkiajossa voi valita L-vaihteen, jolla voimakas moottorijarrutus alkaa jo kaasupolkimen nostamalla. Ampera-E:n lataus onnistuu vaihtosähköllä 7,2 kilowatilla tai CCS-pikalatauksen yli enimmillään 50 kilowatilla. Minkälainen auto lupaavan sähkövoimalinjan ympärille sitten on rakennettu? Noin 4,2-metrisenä Ampera-E asettuu pituudeltaan Corsan ja Astran väliin. 1,6-metrisenä Ampera-E on kuitenkin varsin korkea. Sisätilojen perussuunnittelu tuo mieleen Hyundai Ioniqin, sillä kojelaudan ja keskikonsolin välissä on avaruutta tuova rako. Viimeistelyltään Ampera-E ei havittele premium-luokkaan: rahat on käytetty suureen ajoakkuun, ei hienostuneisiin materiaaleihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sopivan tavanomainen Ajoltaan auto on tavanomainen. Hallintalaitteet toimivat luonnollisesti, eikä edes looginen jarrutuntuma paljasta autoa sähkökäyttöiseksi. Toisaalta sama pätee rengasmeluunkin, moottoritiellä korkeaksi äityvä rengasmelu ei tee oikeutta hiljaiselle voimalinjalle. Suorituskyky on reipas, antaahan sähkömoottori peräti 204-hevosvoiman tehon. Uraisella moottoritien rampilla se johtaa täyskiihdytyksessä melkoiseen ohjauksen vetelyyn. Jos Opel Ampera-E saadaan Suomeen, tarjoaa se muutaman vuoden kypsymisestä huolimatta mielenkiintoisen vaihtoehdon sähköautomarkkinoille. Kaiken toki ratkaisee hinta – Saksassa Opel Ampera-E alkaa 42 990 eurosta. Nollapäästöisen sähköauton autoveroprosentti jää vain kolmeen, mutta toki hintaan vaikuttavat hintaneuvottelut, eriävät autonverot ynnä muut seikat. Jäämme odottamaan. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe