17.10.2024

Maistiainen: Opel Grandland Electric – odotettu

Kuva Vesa Eskola

Opelilla on tarjota jo lähes täysin sähköinen mallisto. Uusimpana joukkoon liittyy Grandland, jonka pohjalla on Stellantisin keskikokoisille sähköautoille suunniteltu perusrakenne.

Uusi Grandland tulee tarjolle modernisti sillä ajatukselle, että jokaiselle potentiaaliselle ostajalle halutaan tarjota vaihtoehto. Mallistosta löytyy siis kevythybridi, ladattava hybridi ja sähköauto. Näistä mielenkiintoisin on sähköauto, joka jakaa tekniikan Peugeot E-3008:n kanssa. Molempien pohjana on siis STLA Medium -rakenne. Sisarusten tekniikassa on siis paljon yhteistä, mutta Opelille on luotu myös oma vahva identiteettinsä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Peugeotia suurempi

Uusi Grandland on melkoisesti suurempi kuin sen mallistosta poistuva eli EMP2-pohjalevylle kasattu edeltäjä. Sen pituus on nyt 4,65 metriä eli pituutta on tullut lisää yli 17 senttiä. Tämä tarkoittaa mukavia oltavia takamatkustajille mutta myös sitä, että konttiin mahtuu paljon rompetta mukaan. Tavaratilan vetoisuus on takaistuimien asennosta riippuen 550–1645 litraa.

Ei siis puhuta aivan eri segmentin tuotteesta, mutta luokassaan Grandland on nyt sieltä suurimmasta päästä. Se on myös selvästi pidempi kuin Peugeot 3008. Olemme kirjoittaneet Grandlandin mitoista ja myös tekniikasta erilaisine akkuvaihtoehtoineen jo aiemmin, joten nyt keskitytään ensimmäisiin ajotuntumiin.

Napakka alusta

Grandland rullaa Frankfurtin lentokentän parkkihallista ensin moottoritielle, jota seurataan kohti Rüsselsheimia eli Opelin henkistä kotia. Grandlandit valmistetaan tosin Eisenachissa.

Betonisen moottoritien saumat napsahtelevat terävästi auton alla. Jousitus on jämäkkä. Ymmärrettävää, koska jousien ja vaimentimien kannettava on yli 2100 kilon massa.  Normaalilla tasaisemmalla ja asfalttipintaisella tiellä meno on yhä jämäkkää mutta myös sopivan mukavaa. Ja tietysti hiljaista. Auton suunnittelijat ovat onnistuneet saamaan jopa sivupeilit sellaisiksi, etteivät ne kohise vielä suomalaisissa moottoritienopeuksissa.

Ohjaus on normaali- ja eco-asetuksella kevyt mutta tarkahko. Tuntumaan lisää vastetta kaipaavat voivat hakea sitä lisää sport-ajotilan avulla. Ohjaus on myös erittäin looginen. Grandland asettuu mutkissa nöyrästi sille haluttuun linjaan ja käyttäytyy kaikin puolin loogisesti mutkan tiukentuessa tai auetessa.

Etuakselille sijoitettu 157 kW (213 hv) ja 345 Nm tarjoava sähkömoottori vetää yli kahden tonnin painoista autoa jouheasti eteenpäin. Superräväkkää kiihtyvyttä on kuitenkin turha odottaa. Ohituksiin löytyy toki ihan riittävästi potkua; ja eihän Opelin ison perheauton ole tarkoitus mikään sportti olla.

Iso akku tarkoittaa myös alhaista painopistettä eli sähkö-Grandland etenee mutkissa myös eleettömästi, kori ei juuri kallistele. Tästä ovat kiitollisia etenkin takamatkustajat. Vakautta ajoon tuo myös pitkä 2795 mm akseliväli.

Sekalaisessa – maantievoittoisessa ja myös hetkittäin moottoritiellä maltillisella vauhdilla edetyn koeajolenkin aikana kulutus oli helppo painaa alle 15 kWh/100 lukemaan. WLTP-arvohan on 73 kWh akuille 16,9 kWh ja 82 kWh akulle 17,8 kWh. Noin 60 km toimintamatkaeron lisäksi akut ottavat vastaa virtaa hieman eri tehoilla, pienemmän kohdalla lukema on 160 kW ja suuremman 150 kW.

Helppo kokonaisuus

Kuskin paikalta arvosteltuna Grandland on mukava ja leppoisa kaveri. Matka taittuu, ja isohko akku lupaa yli 500 kilometrin ajomatkoja. Ohjaamoon on tarjolla erilaisia sisustusvaihtoehtoja, ja me pidimme etenkin myös ranskalaisten suosimasta harmaasta kankaasta oviverhoilussa. Se luo auton sisälle kodikkaan tunnelman.

Ratti on melko ohutkehäinen, mutta siitä saa hyvän otteen. Kuljettajan edessä on 10 tuuman mittaristo, jota ei tosin tarvitse vilkuilla kovin usein, sillä tuulilasiin heijastuu paremmissa varustetasoissa kaikki tarvittava tieto. Myös paremman varustetason iso 16-tuumainen kosketusnäyttö näyttää kojelaudan keskellä vakuuttavalta.

Grandland on nykymitoissaan iso perheauto, jossa eivät tila lopu ihan heti kesken. Myös uusi muotoilu ja muotokieli miellyttävät. Grandland näyttää nyt selvästi edeltäjäänsä modernimmalta. Kaksivärisenä sen olemus on sliipattu, ja silläkin on iso vaikutus ulkonäköön, ettei kromia ole käytetty lainkaan.

Suomessa luvatut toimintamatkat tarkoittavat sitä, että moni pääsee mökille tarvittaessa ilman varikko- eli latauspysähdystä. Ja mökille suunnattaessa peräkoukkuun saa laittaa kiinni 1200 kiloa painavan kärryn.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tulkoon valkeus

Koeajo ajettiin päiväsaikaan, mutta näin syksyllä ja talven lähestyessä pimeys valtaa jos ei mielen niin ainakin maantiet. Opelilla on tarjota tähän valohoitoa. Kabiini on valaistu miellyttävästi, mutta vielä tärkeämpää on se, että keulalle saa seuraavan sukupolven matriisivalot. Valoyksikössä on lähemmäs 26 tuhatta yksittäistä pikseliä eli Grandlandin keulalla voi kehua olevan yli 50 000 lediä.

Järki on tietysti siinä, että niiden avulla valoa voidaan ohjata entistä tarkemmin aina sinne, missä sitä tarvitaan. Älyvalot himmenevät vastaantulijoiden kohdalla, valaisevat paremmin piennarta – ja himmenevät nyt myös liikennemerkkien kohdalla eli ne eivät heijasta enää takaisin yhtä pahasti kuin ennen.

Ja valoista puhuttaessa… koko keulan halki kulkee nyt ajovaloista toisiin yhtenäinen valojuova, jonka keskellä oleva Opelin salamalogoin on valaistu. Sama temppu toistuu myös auton takana – tietysti punaisena.

Sähköversion hinnat alkaen alle 50 000 euroa

Suomeen Grandland ehtinee vielä tämän vuoden loppupuolella, mutta ensimmäiset asiakkaat saanevat autonsa vasta ensi vuoden alussa. Hintoja ei ole vielä saatu neuvoteltua loppuun asti, mutta 73 kWh akulla varustetun sähköversion hinnat alkanevat hieman alle 50 000 eurosta. Kevythybridi on tätä selvästi edullisempi. Palaamme Grandlandiin vielä hieman myöhemmin myös sekä kevythybridin että perusteellisemman sähköversion koeajon muodossa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat