19.2.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Polaris Patriot Boost RMK Matryx Slash – kaksi ahdettua tahtia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polaris uusi isolla kädellä syvän lumen kelkkamallistoaan kaudelle 2022, ja uutena lisänä mallistoon tuli myös kaksitahtinen turbomoottori. Koronapandemia laittoi kepin pinnojen väliin monella alalla, ja ihmiset lopettivat hetkeksi vessapaperia vaille kaiken kuluttamisen. Myöskään moottorikelkka-ala ei välttynyt ongelmilta.Kelkka kuitenkin kääntyi varsin nopeasti, kun erilaiset rajoitteet ohjasivat ihmiset etsimään uusia käyttötarkoituksia rahoilleen, joita ei voinutkaan törsätä etelänmatkoihin. Matkailuajoneuvojen tapaan myös kelkkojen kauppa alkoi piristyä, ja jo suljetuillakin tehtailla tuli kiire työntää uutta tavaraa linjastoilta ulos. Tämä koski myös Polarista, jonka kelkkauutuuksiin kävimme tutustumassa viime maaliskuussa Paljakan maisemissa.Polariksen mallistossa suurin muutos oli syvän lumen ajoon tarkoitettujen RMK-mallien siirtyminen Axys-runkorakenteesta näppärämmän kokoiseen Matryx-versioon. Matryx on Axykseen verrattuna noin 20 senttimetriä lyhyempi, ja telatunnelikin on lyhentynyt noin 7,5 cm. Raideleveys on pysynyt samana, eli se on säädettävissä välillä 91,4–96,5 cm. Lisäksi tarjolla on Matryx Slash RMK -erikoismalli, jossa tunneli on vielä 12,7 senttiä perus-Matryxia lyhyempi.Myös jäähdytystä on muutettu. Matryxissa jäähdytin ei ole enää koko tunnelin mittainen, joten tunnelin peräpäähän ei pitäisi kertyä yhtä herkästi sohjoksi sulanutta lunta ja jäätä – mitkä luonnollisesti lisäävät kelkan painoa.Kaikkiaan RMK-mallistosta löytyy erilaisia telapituuksia Khaos Matryx Slashin 146 tuumasta Pro RMK Matryx Slashin 165 tuumaan. Lyhyesti sanottuna pidempi tela tekee kulkemisesta helpompaa, mutta lyhyempi tarjoaa enemmän mahdollisuutta kikkailuun ja hauskanpitoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi ahdettua tahtiaSeksikkäimpiin uudistuksiin mallistossa kuuluu 850 Patriot Boost -moottori. Autoissa arkipäiväksi muuttunut ahtaminen on tehnyt kelkkoihinkin silloin tällöin tuloaan, mutta nyt jenkkivalmistaja on kehittänyt puhallintekniikkaa toden teolla. Polariksen mukaan kyseessä ei ole hätäiseen kyhätty vastaus Ski-Doon vuonna 2020 esittelemään kaksitahtiturbomoottoriin, vaan vuonna 2019 julkaistu 850 Patriot -moottori on kehitetty alusta pitäen toimimaan myös ahdettuna.Kelkkailussa turboahtimen hyödyt tulevat parhaiten esiin vuorikelkkailussa, joten ahdin kuuluu ainoastaan RMK (Rocky Mountain King) -mallistoon. Merenpinnan tasolla valmistaja kertoo turbon tuovan 10 prosentin teholisän vapaastihengittävään versioon nähden, mutta ero kasvaa sitä mukaa mitä korkeammalle ja ohuempaan ilmaan mennään. Noin kolmentuhannen metrin korkeudessa tehoeroa muodostuu jo hurjat 50 prosenttia.Polariksen 7S-tietoviihdejärjestelmä on näkymältään ilahduttavan yksinkertainen, ja sen navigointijärjestelmään voi ladata itse reittikarttoja.Tarkkaa teholukemaa ei vielä kerrottu, mutta jos vapaasti hengittävän 167 hevosvoimaa kasvatetaan kymmenellä pinnalla, on lopputulemana 184 hevosta. Kyseessä on joka tapauksessa Polariksen kaikkien aikojen tehokkain kaksitahtinen moottori.Turbomallin hinta on tuntuvasti vaparia korkeampi, joten monelle voi herätä ajatus niin sanotun aftermarket-turbon itse asentamisesta. Se ei kuitenkaan aja samaa asiaa. Polariksen oma turbo on valmistajan mukaan 40 prosenttia jälkimarkkinaturboja kevyempi ja säädetty niin, että moottori vastaa kaasuun välittömästi. Valmistajan oma turboratkaisu on tuonut ahtimen erikoisesti pystyasentoon.Polaris on myös kehittänyt turbomallia varten täysin uuden tyhjäkäyntilaakeroidun kytkimen. Käytännössä ratkaisu mahdollistaa variaattorin remmin pitämisen aina tiukalla.Lähes vuoden takainen koeajoyksilö ei ollut koeajon aikaan vielä aivan lopullisissa säädöissä, joten tarkempaa analyysia moottorin luonteesta ei voida antaa. Mainittakoon kuitenkin, että turbon potku tuntui jo Kainuun maisemissa selvästi, vaikkei koeajossa kovin korkealle kavuttukaan. Kuitenkin turbon tullee tarpeelliseksi varusteeksi vasta kun ajosuoritteeseen kuuluu myös vuoriston ohuemmassa ilmassa ajaminen.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari SaarentausJuttu on osa laajempaa artikkelia, joka on julkaistu aiemmin Moottorissa 10–11/2021. Lehden löydät sähköisessä muodossa Lehtiluukusta. Polaris Patriot Boost RMK Khaos Matryx Slash 155 Hinta alkaen 23 190 e Moottori 840 cm3, kaksisylinterinen kaksitahtinen rivimoottori Mitat (p/l/k) 3 218 / 1 103 / 1 346 mm, raideleveys 914–965 mm Paino 202,8 kg Takuu 5 vuotta Lisää aiheestaKoeajo: Polaris Ranger Diesel, täyssähköinen EV ja räväkkä XP 1000 EPS Maistiainen: Polaris Nordic Pro 650 – kompromissikelkka moneen käyttötarkoitukseen Maistiainen: Polaris RZR Trail S 1000 – mönkijäkivaa vierekkäin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa