3.12.2019

Koeajo: Polaris Ranger Diesel, täyssähköinen EV ja räväkkä XP 1000 EPS

Polaris Ranger Diesel T1b

Valmistajansa myydyin mönkkäri on rivakka tapaus.

Polariksen kautta aikojen myydymmästä mönkijästä eli Ranger-mallista tehty dieselversio on omiaan työkäytössä. Polaris Ranger Diesel T1b:n huippunopeus on 65km/h, joten myös siirtymät pikitiellä onnistuvat mukavasti.

Moottorina tässä oivassa työjuhdassa on vääntävä Kubotan valmistama 24,8 hevosvoiman voimanlähde. Moottorille huoltoväli on luvatusti jopa 200 tuntia.

Polaris Ranger Diesel T1b

Ranger Diesel on kolmipaikkainen. Kippilavalla voi kuljettaa jopa 435 kiloa tavaraa.

Vaihteistosta löytyy eteenpäin hidas ja nopea puoli ja tietysti pakki. Varsinkin hidaspuoli on maastoajossa todella miellyttävä ja looginen, eikä turhia ryntäilyjä esiinny.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monipuolista voimansiirtoa

Dieselkoneella meno on ylipäätään mukavan rauhallista ja helppoa. Diesel-Rangerin voimansiirrosta löytyvät taka- ja nelivedon lisäksi Polariksen Turf-toiminto, mikä tarkoittaa takavetoa tasauspyörästön lukko avattuna.

Avoin tasauspyörästö helpottaa ajamista pitävillä pinnoilla, kuten asvaltilla sillä tasauspyörästön myötä laite kääntyy ketterämmin eikä murra niin kuin perinteinen kiinteällä lukolla varustettu perä.

Ehkä vielä asvalttiakin paremmin Turf-toiminto tulee esille pehmeällä alustalla, kuten nurmikolla tai hiekalla, sillä Turf-toiminto kytkettynä Ranger etenee nätisti, isompia jälkiä jättämättä.

Polaris Ranger Diesel T1b

Rangerin ohjaamon suunnittelussa on keskitytty mukavuuteen ja selkeyteen. Hallintalaitteet on sijoitettu hyvin ja ne toimivat loogisesti.

Polaris Ranger Diesel on varustettu koko pohjan peittävällä panssarilla, joten pohjakosketuksiakaan ei tarvitse pelätä.

Sähkökäyttö tätä päivää

Täysin sähkökäyttöinen Ranger EV T2a on tätä päivää, sillä sen voimanlähteenä on 11,7 kilowatin sähkömoottori. Polariksen sähkömönkijä on hieman tehoton, mutta hiljaisena ja päästöttömänä se sopii hyvin sisätiloihin tai muihin paikkoihin, joissa pakokaasua halutaan välttää.

Sähkötoimisen Rangerin huippunopeus on 40 km/h. Valitettavasti toimintamatka on vain 80 kilometriä, joten kovin pitkälle safarille tällä kulkupelillä ei ole asiaa.

Sähkömoottori vaatii tietysti akuston, joka on sijoitettu lattianrajaan. Painavien akkujen sijoittaminen alas parantaa painopistettä, mutta lisääntyneen painon huomaa selvästi maastoajossa.

Vaikka sähkötoiminen Ranger on varustettu samoilla voimansiirron osilla ja toiminnoilla kuin bensiini- ja dieselkäyttöiset mallit, niin painon ja mainitun tehonpuutteen Polaris EV:llä ei kovin pahaan maastoon tee mieli lähteä.

Kookas ja tuhatkuutioinen

Polariksen kookkaimmalla, tuhatkuutioisella EFi-moottorilla, varustettu Ranger XP 1000 EPS T1b 60km/h on mielenkiintoinen tuttavuus. Tässä kulkupelissä hauskuus ja hyötykerroin ovat kohdallaan.

Voimanlähde tarjoaa tuhdisti vääntöä ja tehoa, oli sitten kyseessä tukkikärryn veto tai pelkkä hauskanpito.

Myös Ranger XP1000 on varustettu Polariksen On Demand 4x4 -nelivetojärjestelmällä ja Turf-toiminnolla.

Vaikka voimaa ja vääntöä on paljon, niin siitä huolimatta voimansiirto on saatu miellyttäväksi ja tarkaksi, joten vaikeammissakin paikoissa eteneminen onnistuu vaivatta ja turhia jännittämättä.

Lisävarusteiden lista noudattelee tuttua Polariksen linjaa eli tarjolla on kattava lisävarustepaketti aina lämpöhytistä telasarjaan. Kyseistä mallia on saatavana myös kuuden hengen mallina, tällöin tyyppimerkki on Ranger XP 1000 EPS Crew.

Teksti: Antti Mikkola Kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat