19.2.2022

Maistiainen: Polaris Patriot Boost RMK Matryx Slash – kaksi ahdettua tahtia

Polaris patriot boost

Polaris uusi isolla kädellä syvän lumen kelkkamallistoaan kaudelle 2022, ja uutena lisänä mallistoon tuli myös kaksitahtinen turbomoottori.

Koronapandemia laittoi kepin pinnojen väliin monella alalla, ja ihmiset lopettivat hetkeksi vessapaperia vaille kaiken kuluttamisen. Myöskään moottorikelkka-ala ei välttynyt ongelmilta.

Kelkka kuitenkin kääntyi varsin nopeasti, kun erilaiset rajoitteet ohjasivat ihmiset etsimään uusia käyttötarkoituksia rahoilleen, joita ei voinutkaan törsätä etelänmatkoihin. Matkailuajoneuvojen tapaan myös kelkkojen kauppa alkoi piristyä, ja jo suljetuillakin tehtailla tuli kiire työntää uutta tavaraa linjastoilta ulos. Tämä koski myös Polarista, jonka kelkkauutuuksiin kävimme tutustumassa viime maaliskuussa Paljakan maisemissa.

Polaris patriot boost

Polariksen mallistossa suurin muutos oli syvän lumen ajoon tarkoitettujen RMK-mallien siirtyminen Axys-runkorakenteesta näppärämmän kokoiseen Matryx-versioon. Matryx on Axykseen verrattuna noin 20 senttimetriä lyhyempi, ja telatunnelikin on lyhentynyt noin 7,5 cm. Raideleveys on pysynyt samana, eli se on säädettävissä välillä 91,4–96,5 cm. Lisäksi tarjolla on Matryx Slash RMK -erikoismalli, jossa tunneli on vielä 12,7 senttiä perus-Matryxia lyhyempi.

Myös jäähdytystä on muutettu. Matryxissa jäähdytin ei ole enää koko tunnelin mittainen, joten tunnelin peräpäähän ei pitäisi kertyä yhtä herkästi sohjoksi sulanutta lunta ja jäätä – mitkä luonnollisesti lisäävät kelkan painoa.

Kaikkiaan RMK-mallistosta löytyy erilaisia telapituuksia Khaos Matryx Slashin 146 tuumasta Pro RMK Matryx Slashin 165 tuumaan. Lyhyesti sanottuna pidempi tela tekee kulkemisesta helpompaa, mutta lyhyempi tarjoaa enemmän mahdollisuutta kikkailuun ja hauskanpitoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi ahdettua tahtia

Seksikkäimpiin uudistuksiin mallistossa kuuluu 850 Patriot Boost -moottori. Autoissa arkipäiväksi muuttunut ahtaminen on tehnyt kelkkoihinkin silloin tällöin tuloaan, mutta nyt jenkkivalmistaja on kehittänyt puhallintekniikkaa toden teolla. Polariksen mukaan kyseessä ei ole hätäiseen kyhätty vastaus Ski-Doon vuonna 2020 esittelemään kaksitahtiturbomoottoriin, vaan vuonna 2019 julkaistu 850 Patriot -moottori on kehitetty alusta pitäen toimimaan myös ahdettuna.

Kelkkailussa turboahtimen hyödyt tulevat parhaiten esiin vuorikelkkailussa, joten ahdin kuuluu ainoastaan RMK (Rocky Mountain King) -mallistoon. Merenpinnan tasolla valmistaja kertoo turbon tuovan 10 prosentin teholisän vapaastihengittävään versioon nähden, mutta ero kasvaa sitä mukaa mitä korkeammalle ja ohuempaan ilmaan mennään. Noin kolmentuhannen metrin korkeudessa tehoeroa muodostuu jo hurjat 50 prosenttia.

Polaris patriot boost
Polariksen 7S-tietoviihdejärjestelmä on näkymältään ilahduttavan yksinkertainen, ja sen navigointijärjestelmään voi ladata itse reittikarttoja.

Tarkkaa teholukemaa ei vielä kerrottu, mutta jos vapaasti hengittävän 167 hevosvoimaa kasvatetaan kymmenellä pinnalla, on lopputulemana 184 hevosta. Kyseessä on joka tapauksessa Polariksen kaikkien aikojen tehokkain kaksitahtinen moottori.

Turbomallin hinta on tuntuvasti vaparia korkeampi, joten monelle voi herätä ajatus niin sanotun aftermarket-turbon itse asentamisesta. Se ei kuitenkaan aja samaa asiaa. Polariksen oma turbo on valmistajan mukaan 40 prosenttia jälkimarkkinaturboja kevyempi ja säädetty niin, että moottori vastaa kaasuun välittömästi. Valmistajan oma turboratkaisu on tuonut ahtimen erikoisesti pystyasentoon.

Polaris on myös kehittänyt turbomallia varten täysin uuden tyhjäkäyntilaakeroidun kytkimen. Käytännössä ratkaisu mahdollistaa variaattorin remmin pitämisen aina tiukalla.

Lähes vuoden takainen koeajoyksilö ei ollut koeajon aikaan vielä aivan lopullisissa säädöissä, joten tarkempaa analyysia moottorin luonteesta ei voida antaa. Mainittakoon kuitenkin, että turbon potku tuntui jo Kainuun maisemissa selvästi, vaikkei koeajossa kovin korkealle kavuttukaan. Kuitenkin turbon tullee tarpeelliseksi varusteeksi vasta kun ajosuoritteeseen kuuluu myös vuoriston ohuemmassa ilmassa ajaminen.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus

Juttu on osa laajempaa artikkelia, joka on julkaistu aiemmin Moottorissa 10–11/2021. Lehden löydät sähköisessä muodossa Lehtiluukusta.

Polaris Patriot Boost RMK Khaos Matryx Slash 155

Polaris patriot boost

Hinta alkaen 23 190 e
Moottori 840 cm3, kaksisylinterinen kaksitahtinen rivimoottori
Mitat (p/l/k) 3 218 / 1 103 / 1 346 mm, raideleveys 914–965 mm
Paino 202,8 kg
Takuu 5 vuotta

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat