19.2.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Polaris Patriot Boost RMK Matryx Slash – kaksi ahdettua tahtia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polaris uusi isolla kädellä syvän lumen kelkkamallistoaan kaudelle 2022, ja uutena lisänä mallistoon tuli myös kaksitahtinen turbomoottori. Koronapandemia laittoi kepin pinnojen väliin monella alalla, ja ihmiset lopettivat hetkeksi vessapaperia vaille kaiken kuluttamisen. Myöskään moottorikelkka-ala ei välttynyt ongelmilta.Kelkka kuitenkin kääntyi varsin nopeasti, kun erilaiset rajoitteet ohjasivat ihmiset etsimään uusia käyttötarkoituksia rahoilleen, joita ei voinutkaan törsätä etelänmatkoihin. Matkailuajoneuvojen tapaan myös kelkkojen kauppa alkoi piristyä, ja jo suljetuillakin tehtailla tuli kiire työntää uutta tavaraa linjastoilta ulos. Tämä koski myös Polarista, jonka kelkkauutuuksiin kävimme tutustumassa viime maaliskuussa Paljakan maisemissa.Polariksen mallistossa suurin muutos oli syvän lumen ajoon tarkoitettujen RMK-mallien siirtyminen Axys-runkorakenteesta näppärämmän kokoiseen Matryx-versioon. Matryx on Axykseen verrattuna noin 20 senttimetriä lyhyempi, ja telatunnelikin on lyhentynyt noin 7,5 cm. Raideleveys on pysynyt samana, eli se on säädettävissä välillä 91,4–96,5 cm. Lisäksi tarjolla on Matryx Slash RMK -erikoismalli, jossa tunneli on vielä 12,7 senttiä perus-Matryxia lyhyempi.Myös jäähdytystä on muutettu. Matryxissa jäähdytin ei ole enää koko tunnelin mittainen, joten tunnelin peräpäähän ei pitäisi kertyä yhtä herkästi sohjoksi sulanutta lunta ja jäätä – mitkä luonnollisesti lisäävät kelkan painoa.Kaikkiaan RMK-mallistosta löytyy erilaisia telapituuksia Khaos Matryx Slashin 146 tuumasta Pro RMK Matryx Slashin 165 tuumaan. Lyhyesti sanottuna pidempi tela tekee kulkemisesta helpompaa, mutta lyhyempi tarjoaa enemmän mahdollisuutta kikkailuun ja hauskanpitoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi ahdettua tahtiaSeksikkäimpiin uudistuksiin mallistossa kuuluu 850 Patriot Boost -moottori. Autoissa arkipäiväksi muuttunut ahtaminen on tehnyt kelkkoihinkin silloin tällöin tuloaan, mutta nyt jenkkivalmistaja on kehittänyt puhallintekniikkaa toden teolla. Polariksen mukaan kyseessä ei ole hätäiseen kyhätty vastaus Ski-Doon vuonna 2020 esittelemään kaksitahtiturbomoottoriin, vaan vuonna 2019 julkaistu 850 Patriot -moottori on kehitetty alusta pitäen toimimaan myös ahdettuna.Kelkkailussa turboahtimen hyödyt tulevat parhaiten esiin vuorikelkkailussa, joten ahdin kuuluu ainoastaan RMK (Rocky Mountain King) -mallistoon. Merenpinnan tasolla valmistaja kertoo turbon tuovan 10 prosentin teholisän vapaastihengittävään versioon nähden, mutta ero kasvaa sitä mukaa mitä korkeammalle ja ohuempaan ilmaan mennään. Noin kolmentuhannen metrin korkeudessa tehoeroa muodostuu jo hurjat 50 prosenttia.Polariksen 7S-tietoviihdejärjestelmä on näkymältään ilahduttavan yksinkertainen, ja sen navigointijärjestelmään voi ladata itse reittikarttoja.Tarkkaa teholukemaa ei vielä kerrottu, mutta jos vapaasti hengittävän 167 hevosvoimaa kasvatetaan kymmenellä pinnalla, on lopputulemana 184 hevosta. Kyseessä on joka tapauksessa Polariksen kaikkien aikojen tehokkain kaksitahtinen moottori.Turbomallin hinta on tuntuvasti vaparia korkeampi, joten monelle voi herätä ajatus niin sanotun aftermarket-turbon itse asentamisesta. Se ei kuitenkaan aja samaa asiaa. Polariksen oma turbo on valmistajan mukaan 40 prosenttia jälkimarkkinaturboja kevyempi ja säädetty niin, että moottori vastaa kaasuun välittömästi. Valmistajan oma turboratkaisu on tuonut ahtimen erikoisesti pystyasentoon.Polaris on myös kehittänyt turbomallia varten täysin uuden tyhjäkäyntilaakeroidun kytkimen. Käytännössä ratkaisu mahdollistaa variaattorin remmin pitämisen aina tiukalla.Lähes vuoden takainen koeajoyksilö ei ollut koeajon aikaan vielä aivan lopullisissa säädöissä, joten tarkempaa analyysia moottorin luonteesta ei voida antaa. Mainittakoon kuitenkin, että turbon potku tuntui jo Kainuun maisemissa selvästi, vaikkei koeajossa kovin korkealle kavuttukaan. Kuitenkin turbon tullee tarpeelliseksi varusteeksi vasta kun ajosuoritteeseen kuuluu myös vuoriston ohuemmassa ilmassa ajaminen.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari SaarentausJuttu on osa laajempaa artikkelia, joka on julkaistu aiemmin Moottorissa 10–11/2021. Lehden löydät sähköisessä muodossa Lehtiluukusta. Polaris Patriot Boost RMK Khaos Matryx Slash 155 Hinta alkaen 23 190 e Moottori 840 cm3, kaksisylinterinen kaksitahtinen rivimoottori Mitat (p/l/k) 3 218 / 1 103 / 1 346 mm, raideleveys 914–965 mm Paino 202,8 kg Takuu 5 vuotta Lisää aiheestaKoeajo: Polaris Ranger Diesel, täyssähköinen EV ja räväkkä XP 1000 EPS Maistiainen: Polaris Nordic Pro 650 – kompromissikelkka moneen käyttötarkoitukseen Maistiainen: Polaris RZR Trail S 1000 – mönkijäkivaa vierekkäin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle