17.3.2021

Maistiainen: Polaris RZR Trail S 1000 – mönkijäkivaa vierekkäin

Polaris RZR Trail S 1000

Polaris RZR Trail S 1000 ei ole välttämättä se vauhtipäiden unelma-ajoneuvo, mutta säädettävällä iskunvaimenninsarjalla ja korkeammalla alustalla uutuusmallista voi nauttia vielä aiempiakin vaihtoehtoja huonommilla reiteillä.

Side by side -tyyliset mönkijät ovat yleistyneet liikenteessäkin – nuoret kun saavat nykyään ajaa traktoreiksi rekisteröidyillä ’’hyttimönkkäreillä’’ jo 15-vuotiaina. Moottori tutustui pikaisesti Polariksen moottorikelkkamalliston testatamisen yhteydessä myös jenkkivalmistajan tuoreinta päivitystä vierekkäispaikkaisiin mönkijöihin joka kantaa nimeä Polaris RZR Trail S 1000.

RZR Trail S 1000:n voimanlähteenä toimii mallinimen mukaisesti tuhat kuutioinen moottori – tällaisesta loogisuudesta voimalinjan nimeämisessä voisi ottaa mallia moni autonvalmistaja. Moottori tuottaa tasan sata hevosvoimaa ja veto välittyy variaattorin välityksellä joko taka- tai taka- ja etupyörille.

Maavaraa laitteessa on 31,8 senttimetriä, eli metsässä ajaminen voi tuottaa jo vaikeuksia, mutta niille huonoimmillekin mökkiteille laitteella pääsee helposti.

Polaris RZR Trail S 1000

Polariksen Ranger-malliston tapaista lavaa ohjaamon takana ei RZR-malleissa ole, mutta käytännöllisyyttä täydentää vakiovarusteinen vetokoukku ja lisävarusteena saa esimerkiksi lumilevyn.

Trail S -mallit on hieman alkupään malleja leveämpiä, mutta noin 150 senttimetriä leveässä laitteessa ei voi silti kehua olevan liikaa tilaa kahdelle – mutta kuinka ahdasta perusmallissa sitten tulee kahdelle ihmiselle?

Niin penkki kuin rattikin on säädettävissä sopivaan asentoon isompikokoisellekin kuljettajalle. Polaris käynnistyy avaimesta ja vaihdekepistä valitaan liikkeelle lähdettäessä hidas tai nopea alue, tahi peruutusvaihde.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Leikkisä oikeissa paikoissa

Ajoltaan laite on ainakin lumella leikkisä ja helposti hallittava. Sähköisesti tehostettu ohjaus on kevyt ja ohjauspyörää on helppo hallita yhdelläkin kädellä. Pienen massan ansiosta laite tuntuu seuraavan kuljettajan katsetta.

Polaris RZR Trail S 1000

Suurimmat leikkimiset rajoittaa kuitenkin traktorimönkijöissä vaadittu 60 km/h -nopeuteen asetettu nopeusrajoitin. Rattimiehille rajoitetun mallin vauhti käy nopeasti hassuttelukäytössä tylsäksi.

Vaikka huippunopeus ei päätä huimaakaan, voi RZR Trail S 1000:lla pitää hauskaakin. Säädettävät Walker Evans -iskunvaimentimet mahdollistavat hieman kovemman vauhdin ylläpitämisen huonommillakin teillä verrattuna ’’perinteisiin’’ RZR-malleihin. Turvallisuutta lisää täysin uusittu turvakaarirakenne.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat