15.8.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche 911 Turbo S – ahtopaineen ihana ylivoima Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Porsche 911 Turbo S on mykistävä auto: suoralla se kuuluu maailman nopeimpien joukkoon. Mutkissa se hämmästyttää helppoudella ja hauskuudella. Ja sillä voi käydä kaupassa kuin Golfilla. Ajaessani uudella Porsche 911 Carrera S:llä en varsinaisesti kaivannut lisää voimaa. Noin 3,5 sekunnin kiihtyvyys sataseen on huima lukema, joka kutittelee jatkuvasti itsehillinnän rajoja. Sen 450 hevosvoimaa on kuitenkin aika paljon tehoa.Sitten saapui Porsche 911 Turbo S: leveämpi, rajumpi ja valtavasti voimakkaampi. 650 hevosvoimaa. Se on suuri numero, mutta sen vaikutusta on vaikea unohtaa.Jarru pohjaan, kaasu pohjaan. Bokserikutonen nostaa kierroksia ja Launch Control -teksti syttyy mittaristoon. Jarrun vapautusta seuraavia sekunnin kymmenyksiä on hankala raportoida tarkasti, silmänräpäytyksessä tapahtuu niin paljon: 8-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston ykkösvaihteesta vastaava kytkin lyödään kiinni ja valtavat voimavarat pääsevät valloilleen. 315 millimetriset takapyörät lyövät tyhjää sadasosien ajan, eikä 255 milliä leveillä eturenkaillakaan paremmin mene. Sitten mennään.Racelogic Performance Box-mittalaite kertoo auton saavuttavan ensimmäisen sekunnin aikana 50 km/h nopeuden. Todennäköisesti maailmassa on koettu mukavampia peräänajoja. Kakkosvaihteen kytkeytymisestä ei ole havaintoja, mutta ilmeisesti vaihteisto sellaisen valitsi, sillä vain 2,6 sekuntia jarrupolkimen vapauttamisen jälkeen auto saavuttaa satasen nopeuden.Näillä voimavaroilla kiihtyvyys jatkuisi lähes loputtomasti. Tehtaan suoritusarvot lupaavat tuoreimman 911 Turbo S:n rikkovan 200 km/h nopeuden rajan vain 8,9 sekunnissa – sehän on takavuosien GTI-autojen aika sataseen!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekee kaiken, kompromissittaToki maailmassa on yllättävän monta autoa, jotka haastavat 911 Turbo S:n suoralla viivalla. Uuden Turbon hämmästyttävyys on siinä, mitä tapahtuu suoran päässä: jos kyse on kilparadasta, tarjoaa auto loputtoman jarrutustehon, hämmästyttävän tasapainoisen ja leikkisän ajettavuuden ja suorastaan absurdin nopeuden. Jos kiihtyvyys päättyy arkeen, tarjoaa Porschen kuningasmalli avaran näkyvyyden, kattavat ajoavustinjärjestelmät, toimivan tietoviihdejärjestelmän langattomine älypuhelinpeilauksineen ja enemmän kuin kelvon mukavuuden.Niin vaikuttava kuin uusi 911 Turbo S onkaan teknisiltä tiedoiltaan, löytynee maailmasta autoja jotka voittavat sen jokaisella yksittäisellä osa-alueella. On kuitenkaan vaikea kuvitella autoa, joka suoriutuu lähes kaikesta mahdollisesta arki- ja juhlapäiväisestä yhtä kunnioitusta herättävänä kokonaisuutena kuin Stuttgartin uusin ylpeys.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous