15.8.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche 911 Turbo S – ahtopaineen ihana ylivoima Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Porsche 911 Turbo S on mykistävä auto: suoralla se kuuluu maailman nopeimpien joukkoon. Mutkissa se hämmästyttää helppoudella ja hauskuudella. Ja sillä voi käydä kaupassa kuin Golfilla. Ajaessani uudella Porsche 911 Carrera S:llä en varsinaisesti kaivannut lisää voimaa. Noin 3,5 sekunnin kiihtyvyys sataseen on huima lukema, joka kutittelee jatkuvasti itsehillinnän rajoja. Sen 450 hevosvoimaa on kuitenkin aika paljon tehoa.Sitten saapui Porsche 911 Turbo S: leveämpi, rajumpi ja valtavasti voimakkaampi. 650 hevosvoimaa. Se on suuri numero, mutta sen vaikutusta on vaikea unohtaa.Jarru pohjaan, kaasu pohjaan. Bokserikutonen nostaa kierroksia ja Launch Control -teksti syttyy mittaristoon. Jarrun vapautusta seuraavia sekunnin kymmenyksiä on hankala raportoida tarkasti, silmänräpäytyksessä tapahtuu niin paljon: 8-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston ykkösvaihteesta vastaava kytkin lyödään kiinni ja valtavat voimavarat pääsevät valloilleen. 315 millimetriset takapyörät lyövät tyhjää sadasosien ajan, eikä 255 milliä leveillä eturenkaillakaan paremmin mene. Sitten mennään.Racelogic Performance Box-mittalaite kertoo auton saavuttavan ensimmäisen sekunnin aikana 50 km/h nopeuden. Todennäköisesti maailmassa on koettu mukavampia peräänajoja. Kakkosvaihteen kytkeytymisestä ei ole havaintoja, mutta ilmeisesti vaihteisto sellaisen valitsi, sillä vain 2,6 sekuntia jarrupolkimen vapauttamisen jälkeen auto saavuttaa satasen nopeuden.Näillä voimavaroilla kiihtyvyys jatkuisi lähes loputtomasti. Tehtaan suoritusarvot lupaavat tuoreimman 911 Turbo S:n rikkovan 200 km/h nopeuden rajan vain 8,9 sekunnissa – sehän on takavuosien GTI-autojen aika sataseen!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekee kaiken, kompromissittaToki maailmassa on yllättävän monta autoa, jotka haastavat 911 Turbo S:n suoralla viivalla. Uuden Turbon hämmästyttävyys on siinä, mitä tapahtuu suoran päässä: jos kyse on kilparadasta, tarjoaa auto loputtoman jarrutustehon, hämmästyttävän tasapainoisen ja leikkisän ajettavuuden ja suorastaan absurdin nopeuden. Jos kiihtyvyys päättyy arkeen, tarjoaa Porschen kuningasmalli avaran näkyvyyden, kattavat ajoavustinjärjestelmät, toimivan tietoviihdejärjestelmän langattomine älypuhelinpeilauksineen ja enemmän kuin kelvon mukavuuden.Niin vaikuttava kuin uusi 911 Turbo S onkaan teknisiltä tiedoiltaan, löytynee maailmasta autoja jotka voittavat sen jokaisella yksittäisellä osa-alueella. On kuitenkaan vaikea kuvitella autoa, joka suoriutuu lähes kaikesta mahdollisesta arki- ja juhlapäiväisestä yhtä kunnioitusta herättävänä kokonaisuutena kuin Stuttgartin uusin ylpeys.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija