15.8.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche 911 Turbo S – ahtopaineen ihana ylivoima Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Porsche 911 Turbo S on mykistävä auto: suoralla se kuuluu maailman nopeimpien joukkoon. Mutkissa se hämmästyttää helppoudella ja hauskuudella. Ja sillä voi käydä kaupassa kuin Golfilla. Ajaessani uudella Porsche 911 Carrera S:llä en varsinaisesti kaivannut lisää voimaa. Noin 3,5 sekunnin kiihtyvyys sataseen on huima lukema, joka kutittelee jatkuvasti itsehillinnän rajoja. Sen 450 hevosvoimaa on kuitenkin aika paljon tehoa. Sitten saapui Porsche 911 Turbo S: leveämpi, rajumpi ja valtavasti voimakkaampi. 650 hevosvoimaa. Se on suuri numero, mutta sen vaikutusta on vaikea unohtaa. Jarru pohjaan, kaasu pohjaan. Bokserikutonen nostaa kierroksia ja Launch Control -teksti syttyy mittaristoon. Jarrun vapautusta seuraavia sekunnin kymmenyksiä on hankala raportoida tarkasti, silmänräpäytyksessä tapahtuu niin paljon: 8-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston ykkösvaihteesta vastaava kytkin lyödään kiinni ja valtavat voimavarat pääsevät valloilleen. 315 millimetriset takapyörät lyövät tyhjää sadasosien ajan, eikä 255 milliä leveillä eturenkaillakaan paremmin mene. Sitten mennään. Racelogic Performance Box-mittalaite kertoo auton saavuttavan ensimmäisen sekunnin aikana 50 km/h nopeuden. Todennäköisesti maailmassa on koettu mukavampia peräänajoja. Kakkosvaihteen kytkeytymisestä ei ole havaintoja, mutta ilmeisesti vaihteisto sellaisen valitsi, sillä vain 2,6 sekuntia jarrupolkimen vapauttamisen jälkeen auto saavuttaa satasen nopeuden. Näillä voimavaroilla kiihtyvyys jatkuisi lähes loputtomasti. Tehtaan suoritusarvot lupaavat tuoreimman 911 Turbo S:n rikkovan 200 km/h nopeuden rajan vain 8,9 sekunnissa – sehän on takavuosien GTI-autojen aika sataseen! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tekee kaiken, kompromissitta Toki maailmassa on yllättävän monta autoa, jotka haastavat 911 Turbo S:n suoralla viivalla. Uuden Turbon hämmästyttävyys on siinä, mitä tapahtuu suoran päässä: jos kyse on kilparadasta, tarjoaa auto loputtoman jarrutustehon, hämmästyttävän tasapainoisen ja leikkisän ajettavuuden ja suorastaan absurdin nopeuden. Jos kiihtyvyys päättyy arkeen, tarjoaa Porschen kuningasmalli avaran näkyvyyden, kattavat ajoavustinjärjestelmät, toimivan tietoviihdejärjestelmän langattomine älypuhelinpeilauksineen ja enemmän kuin kelvon mukavuuden. Niin vaikuttava kuin uusi 911 Turbo S onkaan teknisiltä tiedoiltaan, löytynee maailmasta autoja jotka voittavat sen jokaisella yksittäisellä osa-alueella. On kuitenkaan vaikea kuvitella autoa, joka suoriutuu lähes kaikesta mahdollisesta arki- ja juhlapäiväisestä yhtä kunnioitusta herättävänä kokonaisuutena kuin Stuttgartin uusin ylpeys. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe