15.8.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche 911 Turbo S – ahtopaineen ihana ylivoima Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Porsche 911 Turbo S on mykistävä auto: suoralla se kuuluu maailman nopeimpien joukkoon. Mutkissa se hämmästyttää helppoudella ja hauskuudella. Ja sillä voi käydä kaupassa kuin Golfilla. Ajaessani uudella Porsche 911 Carrera S:llä en varsinaisesti kaivannut lisää voimaa. Noin 3,5 sekunnin kiihtyvyys sataseen on huima lukema, joka kutittelee jatkuvasti itsehillinnän rajoja. Sen 450 hevosvoimaa on kuitenkin aika paljon tehoa.Sitten saapui Porsche 911 Turbo S: leveämpi, rajumpi ja valtavasti voimakkaampi. 650 hevosvoimaa. Se on suuri numero, mutta sen vaikutusta on vaikea unohtaa.Jarru pohjaan, kaasu pohjaan. Bokserikutonen nostaa kierroksia ja Launch Control -teksti syttyy mittaristoon. Jarrun vapautusta seuraavia sekunnin kymmenyksiä on hankala raportoida tarkasti, silmänräpäytyksessä tapahtuu niin paljon: 8-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston ykkösvaihteesta vastaava kytkin lyödään kiinni ja valtavat voimavarat pääsevät valloilleen. 315 millimetriset takapyörät lyövät tyhjää sadasosien ajan, eikä 255 milliä leveillä eturenkaillakaan paremmin mene. Sitten mennään.Racelogic Performance Box-mittalaite kertoo auton saavuttavan ensimmäisen sekunnin aikana 50 km/h nopeuden. Todennäköisesti maailmassa on koettu mukavampia peräänajoja. Kakkosvaihteen kytkeytymisestä ei ole havaintoja, mutta ilmeisesti vaihteisto sellaisen valitsi, sillä vain 2,6 sekuntia jarrupolkimen vapauttamisen jälkeen auto saavuttaa satasen nopeuden.Näillä voimavaroilla kiihtyvyys jatkuisi lähes loputtomasti. Tehtaan suoritusarvot lupaavat tuoreimman 911 Turbo S:n rikkovan 200 km/h nopeuden rajan vain 8,9 sekunnissa – sehän on takavuosien GTI-autojen aika sataseen!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekee kaiken, kompromissittaToki maailmassa on yllättävän monta autoa, jotka haastavat 911 Turbo S:n suoralla viivalla. Uuden Turbon hämmästyttävyys on siinä, mitä tapahtuu suoran päässä: jos kyse on kilparadasta, tarjoaa auto loputtoman jarrutustehon, hämmästyttävän tasapainoisen ja leikkisän ajettavuuden ja suorastaan absurdin nopeuden. Jos kiihtyvyys päättyy arkeen, tarjoaa Porschen kuningasmalli avaran näkyvyyden, kattavat ajoavustinjärjestelmät, toimivan tietoviihdejärjestelmän langattomine älypuhelinpeilauksineen ja enemmän kuin kelvon mukavuuden.Niin vaikuttava kuin uusi 911 Turbo S onkaan teknisiltä tiedoiltaan, löytynee maailmasta autoja jotka voittavat sen jokaisella yksittäisellä osa-alueella. On kuitenkaan vaikea kuvitella autoa, joka suoriutuu lähes kaikesta mahdollisesta arki- ja juhlapäiväisestä yhtä kunnioitusta herättävänä kokonaisuutena kuin Stuttgartin uusin ylpeys.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat - 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster