15.8.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche 911 Turbo S – ahtopaineen ihana ylivoima Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Porsche 911 Turbo S on mykistävä auto: suoralla se kuuluu maailman nopeimpien joukkoon. Mutkissa se hämmästyttää helppoudella ja hauskuudella. Ja sillä voi käydä kaupassa kuin Golfilla. Ajaessani uudella Porsche 911 Carrera S:llä en varsinaisesti kaivannut lisää voimaa. Noin 3,5 sekunnin kiihtyvyys sataseen on huima lukema, joka kutittelee jatkuvasti itsehillinnän rajoja. Sen 450 hevosvoimaa on kuitenkin aika paljon tehoa.Sitten saapui Porsche 911 Turbo S: leveämpi, rajumpi ja valtavasti voimakkaampi. 650 hevosvoimaa. Se on suuri numero, mutta sen vaikutusta on vaikea unohtaa.Jarru pohjaan, kaasu pohjaan. Bokserikutonen nostaa kierroksia ja Launch Control -teksti syttyy mittaristoon. Jarrun vapautusta seuraavia sekunnin kymmenyksiä on hankala raportoida tarkasti, silmänräpäytyksessä tapahtuu niin paljon: 8-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston ykkösvaihteesta vastaava kytkin lyödään kiinni ja valtavat voimavarat pääsevät valloilleen. 315 millimetriset takapyörät lyövät tyhjää sadasosien ajan, eikä 255 milliä leveillä eturenkaillakaan paremmin mene. Sitten mennään.Racelogic Performance Box-mittalaite kertoo auton saavuttavan ensimmäisen sekunnin aikana 50 km/h nopeuden. Todennäköisesti maailmassa on koettu mukavampia peräänajoja. Kakkosvaihteen kytkeytymisestä ei ole havaintoja, mutta ilmeisesti vaihteisto sellaisen valitsi, sillä vain 2,6 sekuntia jarrupolkimen vapauttamisen jälkeen auto saavuttaa satasen nopeuden.Näillä voimavaroilla kiihtyvyys jatkuisi lähes loputtomasti. Tehtaan suoritusarvot lupaavat tuoreimman 911 Turbo S:n rikkovan 200 km/h nopeuden rajan vain 8,9 sekunnissa – sehän on takavuosien GTI-autojen aika sataseen!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekee kaiken, kompromissittaToki maailmassa on yllättävän monta autoa, jotka haastavat 911 Turbo S:n suoralla viivalla. Uuden Turbon hämmästyttävyys on siinä, mitä tapahtuu suoran päässä: jos kyse on kilparadasta, tarjoaa auto loputtoman jarrutustehon, hämmästyttävän tasapainoisen ja leikkisän ajettavuuden ja suorastaan absurdin nopeuden. Jos kiihtyvyys päättyy arkeen, tarjoaa Porschen kuningasmalli avaran näkyvyyden, kattavat ajoavustinjärjestelmät, toimivan tietoviihdejärjestelmän langattomine älypuhelinpeilauksineen ja enemmän kuin kelvon mukavuuden.Niin vaikuttava kuin uusi 911 Turbo S onkaan teknisiltä tiedoiltaan, löytynee maailmasta autoja jotka voittavat sen jokaisella yksittäisellä osa-alueella. On kuitenkaan vaikea kuvitella autoa, joka suoriutuu lähes kaikesta mahdollisesta arki- ja juhlapäiväisestä yhtä kunnioitusta herättävänä kokonaisuutena kuin Stuttgartin uusin ylpeys.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen