Ajoneuvot Autonäyttely Geneve 2020 Uutinen 3.3.2020
Porsche 911 Turbo S: 650 hv, 0–100 km/h 2,7s sekuntia, 0–200 km/h 8,9 sekuntia!
Porsche 911 Turbo S on auto, jonka voi summata poikkeuksellisilla numeroilla: osa niistä on hyvin suuria, osa hyvin pieniä.
Porsche 911 Turbo on niitä autoja, joita voi kuvata numeroin. Alkujaan kilpa-autoksi kehitetty ahdettu muunnos 911-urheiluautosta on sittemmin muodostunut malliston eräänlaiseksi lippulaivaksi, joka on yhdistänyt GT-mallien nopeuden ja Carreroiden arkikelpoisuuden.
Uusi moottori, uudet lukemat
Numeroiden valossa uusi 911 Turbo S ei poikkea reseptistä. Perusmoottori on 911 Carreran 3-litraisesta tuplaturboahdetusta bokserista jatkokehitetty 3,8-litrainen, joka kahden muuttuvageometrisen ahtimen avulla tuottaa julman 650 hevosvoiman huipputehon. Vääntöä voimala tarjoaa 800 newtonmetriä.
Porsche kertoo moottorin hengittävän lokasuojien ilmanottoaukkojen lisäksi takalasin takaa konepellin päältä, mikä valmistajan mukaan tehostaa hengitystä. Huima teho viedään 8-portaisen PDK-vaihteiston ja nelivedon kautta tiehen. Valmistaja kertoo 0–100 km/h sprintin taittuvan 2,7 sekunnissa (parannusta 0,2s) ja huippuja kertyy edeltäjästä tutut 330 km/h.
Valmistaja kertoo uutuuden selviävän peräti sekunnin edeltäjäänsä nopeammin 0–200 km/h -kiihdytyksestä. Ajaksi ilmoitetaan vaivaiset 8,9 sekuntia.
Leveämpi ja kehittyneempi
Uusi 911 Turbo S perustuu tietysti tavallista leveämpään koriin. Keulasta kori on nyt 45 mm edeltäjää leveämpi, takakaaret taas ovat 20 mm leveämmät. 911 Turbo S vaihtaa myös sekarengastukseen sikäli, että takavanteet ovat nyt 21 tuumaiset kun etuakseli tyytyy tuumaa pienepään vannekokoon.
Auton nelivedon kerrotaan kykenevän siirtämään etuakselille 500 newtonmetrin vääntö, minkä paljastetaan olevan aiempaa enemmän. 911 Turbo S:n kerrotaan toki saavan uuden sukupolven PASM-aktiivi-iskunvaimennuksen ja 10mm madalletun alustan. Keulasta löytää yhä pneumaattisesti aukeavan etusiiven, perää koristaa Turbolle tyypillinen siipi.
Porsche 911 Turbo S julkaistaan samanaikaisesti coupéna ja kangaskattoisena cabrioletina. Oletettavasti myöhemmin tulemme näkemään myös hieman matalatehoisemman S-kirjaimettoman Turbon.
Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Porsche
Keskustelu