3.3.2020

Porsche 911 Turbo S: 650 hv, 0–100 km/h 2,7s sekuntia, 0–200 km/h 8,9 sekuntia!

Porsche 911 Turbo S

Porsche 911 Turbo S on auto, jonka voi summata poikkeuksellisilla numeroilla: osa niistä on hyvin suuria, osa hyvin pieniä.

Porsche 911 Turbo on niitä autoja, joita voi kuvata numeroin. Alkujaan kilpa-autoksi kehitetty ahdettu muunnos 911-urheiluautosta on sittemmin muodostunut malliston eräänlaiseksi lippulaivaksi, joka on yhdistänyt GT-mallien nopeuden ja Carreroiden arkikelpoisuuden.

Porsche 911 Turbo S

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi moottori, uudet lukemat

Numeroiden valossa uusi 911 Turbo S ei poikkea reseptistä. Perusmoottori on 911 Carreran 3-litraisesta tuplaturboahdetusta bokserista jatkokehitetty 3,8-litrainen, joka kahden muuttuvageometrisen ahtimen avulla tuottaa julman 650 hevosvoiman huipputehon. Vääntöä voimala tarjoaa 800 newtonmetriä.

Porsche 911 Turbo S

Porsche kertoo moottorin hengittävän lokasuojien ilmanottoaukkojen lisäksi takalasin takaa konepellin päältä, mikä valmistajan mukaan tehostaa hengitystä. Huima teho viedään 8-portaisen PDK-vaihteiston ja nelivedon kautta tiehen. Valmistaja kertoo 0–100 km/h sprintin taittuvan 2,7 sekunnissa (parannusta 0,2s) ja huippuja kertyy edeltäjästä tutut 330 km/h.

Valmistaja kertoo uutuuden selviävän peräti sekunnin edeltäjäänsä nopeammin 0–200 km/h -kiihdytyksestä. Ajaksi ilmoitetaan vaivaiset 8,9 sekuntia.

Porsche 911 Turbo S

Leveämpi ja kehittyneempi

Uusi 911 Turbo S perustuu tietysti tavallista leveämpään koriin. Keulasta kori on nyt 45 mm edeltäjää leveämpi, takakaaret taas ovat 20 mm leveämmät. 911 Turbo S vaihtaa myös sekarengastukseen sikäli, että takavanteet ovat nyt 21 tuumaiset kun etuakseli tyytyy tuumaa pienepään vannekokoon.

Porsche 911 Turbo S

Auton nelivedon kerrotaan kykenevän siirtämään etuakselille 500 newtonmetrin vääntö, minkä paljastetaan olevan aiempaa enemmän. 911 Turbo S:n kerrotaan toki saavan uuden sukupolven PASM-aktiivi-iskunvaimennuksen ja 10mm madalletun alustan. Keulasta löytää yhä pneumaattisesti aukeavan etusiiven, perää koristaa Turbolle tyypillinen siipi.

Porsche 911 Turbo S julkaistaan samanaikaisesti coupéna ja kangaskattoisena cabrioletina. Oletettavasti myöhemmin tulemme näkemään myös hieman matalatehoisemman S-kirjaimettoman Turbon.

Porsche 911 Turbo S

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Porsche

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat