3.3.2020 Ajoneuvot Porsche 911 Turbo S: 650 hv, 0–100 km/h 2,7s sekuntia, 0–200 km/h 8,9 sekuntia! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 911 Turbo S on auto, jonka voi summata poikkeuksellisilla numeroilla: osa niistä on hyvin suuria, osa hyvin pieniä. Porsche 911 Turbo on niitä autoja, joita voi kuvata numeroin. Alkujaan kilpa-autoksi kehitetty ahdettu muunnos 911-urheiluautosta on sittemmin muodostunut malliston eräänlaiseksi lippulaivaksi, joka on yhdistänyt GT-mallien nopeuden ja Carreroiden arkikelpoisuuden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi moottori, uudet lukematNumeroiden valossa uusi 911 Turbo S ei poikkea reseptistä. Perusmoottori on 911 Carreran 3-litraisesta tuplaturboahdetusta bokserista jatkokehitetty 3,8-litrainen, joka kahden muuttuvageometrisen ahtimen avulla tuottaa julman 650 hevosvoiman huipputehon. Vääntöä voimala tarjoaa 800 newtonmetriä.Porsche kertoo moottorin hengittävän lokasuojien ilmanottoaukkojen lisäksi takalasin takaa konepellin päältä, mikä valmistajan mukaan tehostaa hengitystä. Huima teho viedään 8-portaisen PDK-vaihteiston ja nelivedon kautta tiehen. Valmistaja kertoo 0–100 km/h sprintin taittuvan 2,7 sekunnissa (parannusta 0,2s) ja huippuja kertyy edeltäjästä tutut 330 km/h.Valmistaja kertoo uutuuden selviävän peräti sekunnin edeltäjäänsä nopeammin 0–200 km/h -kiihdytyksestä. Ajaksi ilmoitetaan vaivaiset 8,9 sekuntia.Leveämpi ja kehittyneempiUusi 911 Turbo S perustuu tietysti tavallista leveämpään koriin. Keulasta kori on nyt 45 mm edeltäjää leveämpi, takakaaret taas ovat 20 mm leveämmät. 911 Turbo S vaihtaa myös sekarengastukseen sikäli, että takavanteet ovat nyt 21 tuumaiset kun etuakseli tyytyy tuumaa pienepään vannekokoon.Auton nelivedon kerrotaan kykenevän siirtämään etuakselille 500 newtonmetrin vääntö, minkä paljastetaan olevan aiempaa enemmän. 911 Turbo S:n kerrotaan toki saavan uuden sukupolven PASM-aktiivi-iskunvaimennuksen ja 10mm madalletun alustan. Keulasta löytää yhä pneumaattisesti aukeavan etusiiven, perää koristaa Turbolle tyypillinen siipi.Porsche 911 Turbo S julkaistaan samanaikaisesti coupéna ja kangaskattoisena cabrioletina. Oletettavasti myöhemmin tulemme näkemään myös hieman matalatehoisemman S-kirjaimettoman Turbon.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: PorscheMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous