3.3.2020 Ajoneuvot Porsche 911 Turbo S: 650 hv, 0–100 km/h 2,7s sekuntia, 0–200 km/h 8,9 sekuntia! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 911 Turbo S on auto, jonka voi summata poikkeuksellisilla numeroilla: osa niistä on hyvin suuria, osa hyvin pieniä. Porsche 911 Turbo on niitä autoja, joita voi kuvata numeroin. Alkujaan kilpa-autoksi kehitetty ahdettu muunnos 911-urheiluautosta on sittemmin muodostunut malliston eräänlaiseksi lippulaivaksi, joka on yhdistänyt GT-mallien nopeuden ja Carreroiden arkikelpoisuuden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi moottori, uudet lukematNumeroiden valossa uusi 911 Turbo S ei poikkea reseptistä. Perusmoottori on 911 Carreran 3-litraisesta tuplaturboahdetusta bokserista jatkokehitetty 3,8-litrainen, joka kahden muuttuvageometrisen ahtimen avulla tuottaa julman 650 hevosvoiman huipputehon. Vääntöä voimala tarjoaa 800 newtonmetriä.Porsche kertoo moottorin hengittävän lokasuojien ilmanottoaukkojen lisäksi takalasin takaa konepellin päältä, mikä valmistajan mukaan tehostaa hengitystä. Huima teho viedään 8-portaisen PDK-vaihteiston ja nelivedon kautta tiehen. Valmistaja kertoo 0–100 km/h sprintin taittuvan 2,7 sekunnissa (parannusta 0,2s) ja huippuja kertyy edeltäjästä tutut 330 km/h.Valmistaja kertoo uutuuden selviävän peräti sekunnin edeltäjäänsä nopeammin 0–200 km/h -kiihdytyksestä. Ajaksi ilmoitetaan vaivaiset 8,9 sekuntia.Leveämpi ja kehittyneempiUusi 911 Turbo S perustuu tietysti tavallista leveämpään koriin. Keulasta kori on nyt 45 mm edeltäjää leveämpi, takakaaret taas ovat 20 mm leveämmät. 911 Turbo S vaihtaa myös sekarengastukseen sikäli, että takavanteet ovat nyt 21 tuumaiset kun etuakseli tyytyy tuumaa pienepään vannekokoon.Auton nelivedon kerrotaan kykenevän siirtämään etuakselille 500 newtonmetrin vääntö, minkä paljastetaan olevan aiempaa enemmän. 911 Turbo S:n kerrotaan toki saavan uuden sukupolven PASM-aktiivi-iskunvaimennuksen ja 10mm madalletun alustan. Keulasta löytää yhä pneumaattisesti aukeavan etusiiven, perää koristaa Turbolle tyypillinen siipi.Porsche 911 Turbo S julkaistaan samanaikaisesti coupéna ja kangaskattoisena cabrioletina. Oletettavasti myöhemmin tulemme näkemään myös hieman matalatehoisemman S-kirjaimettoman Turbon.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: PorscheMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?