11.4.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Trucks D 16 4×2 E-Tech – sähköä jakeluliikenteeseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Trucks D E-Tech on äänetön, päästötön ja halpa käyttökuluiltaan. Renault on yksi sähköistymisen edelläkävijöitä. Se on tarjonnut varteenotettavia sähköisiä vaihtoehtoja niin henkilö-, paketti- kuin kuorma-autoissakin jo vuosien ajan. Kuorma-autoissa vaihtoehtoja on kolme: 3,5-tonninen Master, 16-tonninen D ja 26-tonninen D-Wide. Ensi vuonna sähköistyminen jatkuu raskaampiin T- ja C-sarjoihin.Nyt esittelyssä on Renault Trucks D 16 E-Tech. Vaikka Volvon omistukseen päätynyt kuorma-autopuoli tekee eroa kevyempään kalustoon Renault Trucks -nimellä, sähköversion myyntinimeen on kuitenkin kelvannut sama E-Tech-liite kuin henkilöautoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteinen ohjaamoSähköversiota ei ulospäin juuri erota perinteisistä malleista. Dieseltankit on korvattu akkupaketeilla, ja latauspistoke on kuskin puoleisen akuston etunurkassa. Ohjaamossakaan ei ole suuria eroavaisuuksia. Mittaristossa kierrosluvun tilalla on tehonkäyttöä ja energian talteenottoa seuraava viisari. Nopeusnäyttö on vain numeroina.Ensimmäiseksi D-sarjan ikääntymisen huomaa ajotietokoneen näytön grafiikasta ja fonteista. Sähköversion olisi voinut kuvitella tuovan mukanaan modernimmat näytöt, eikä vain sinisiä tehosteraitoja. Toki nyt kuljettajan on helpompi omaksua uuden mallin käyttö. Ajosuunta valitaan painonapeilla N-D-R. Käsijarrukahva on perinteinen, ja regeneroivaa jarrutusta säädetään samanlaisella viiksellä, millä vakiomalleissa operoidaan pakokaasujarrua.Akkupaketeilla toimintamatkaaEsittelyauton akusto koostuu neljästä 66 kWh -paketista, yhteensä 264 kWh. Paketteja on mahdollista valita 3–6 kappaletta. Koeajolla tyhjä auto kulutti ajotietokoneen mukaan keskimäärin 80 kWh/100 km, näin ollen kevyessä käytössä toimintamatka voisi riittää 300 kilometriin asti ja oikeassa työssä pääsisi tehtaan lupaamat 200 km.Auton ajotietokoneen lupaama toimintamatka vaihtelee holtittomasti hetkellisen kulutuksen ja kaasupolkimen asennon mukaan, toivottavasti matkan kertyessä historiatieto tasoittaa näyttämää. Latausteho on joko vaihtovirralla 22 kW yön yli lataukseen tai tasavirralla 150 kW taukojen ajaksi.Vaivaton ja hiljainen ajokokemusMoottorilla on kaksi teholukemaa, jatkuva 130 kW (177 hv) ja hetkellinen 185 kW (252 hv). Väännöksi ilmoitetaan maltilliset 425 Nm. Tyhjä esittelyauto lähtee liikkeelle vilkkaasti ja äänettömästi. Vauhdin kasvaessa kiihkeys tasaantuu. Eteenpäin vaihteita on kaksi, liikkeellelähtöön ja matka-ajoon. Niistä ei tarvitse välittää, mutta vaihtumisen kyllä huomaa.Kaasun annostelu on helppoa niin ahtaissa pysäköinneissä kuin liikenteen seassa sukkuloidessakin. Ajon vaivattomuus ja hiljaisuus on vakuuttavaa. Moottoriäänien puuttuessa esiin tulee rengasääntä, ilmavirran suhinaa ja nitinöitä, joita ei muutoin huomaisi. Vaimean äänimaailman ja ilmajousituksen tuudittamalle kuskille melkoinen shokki onkin sitten kaistavahdin äänekäs huomautuspärinä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti