3.7.2024

Maistiainen: Škoda Elroq prototyyppi – potentiaalia paljon, mutta hinta ratkaisee

Kuva Skoda

Škoda kasvattaa sähköautomallistoaan kompaktilla katumaasturilla Elroqilla. Jos hinta asettuu kohdalleen, järkevät mallivaihtoehdot tekevät siitä mielenkiintoisen vaihtoehdon.

Ei, vielä ei olla niin pitkällä, että hinnat tiedettäisiin. Itse autostakaan ei kuitenkaan tiedetä vielä ihan kaikkea. Pääsimme Amsterdamissa kesäkuun lopulla vasta naamioitujen ja käsin valmistettujen esisarjan autojen rattiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi muotokieli

Elroq eli sähköinen (El) Karoq (roq) on selvästi Enyaqia kompakti ja hieman alle 4,5 metriä pitkänä noin 16 senttiä sitä lyhyempi. Ja vasta lokakuussa se nähdään, miltä Elroq oikeasti näyttää.

Mutta vaikka autot ovat vielä vahvasti naamioituja, jotain Elroqin muodoista voidaan kuitenkin päätellä jo nyt. Autosta on näytetty myös jo muutama tiiserikuva. Elroqissa Škoda esittelee ensi kertaa uuden muotokielensä, joka kulkee nimellä Modern Solid – suoraan käännettynä siis modernisti kiinteä. Geometriassa solid kääntyy toki myös muotoon esine/kappale, jolla on kolme ulottuvuutta. Se lienee lähempänä sitä, mitä Škoda haluaa meille kertoa. Nestemäisiä autoja on kuitenkin liikenteessä vähemmän.

Teippauksesta huolimatta yksi asia paljastuu keulasta heti. Nokalla ei ole enää logoa vaan kauniisti kirjailtuna Škoda. Tämä on uutta. Perässähän vastaava on toki tehty jo aikaisemmin. Ratkaisu on samantapainen kuin minkä myös Kia on jo tehnyt.

Valot ovat kahdessa rivissä. Ylhäällä ovat seisonta- ja päiväajovalot, jotka näyttäisivät olevan kapeat ja jaettu useampaan osaan. Tiiserikuvan perusteella valoyksiköitä näyttäisi olevan kummallakin puolella neljä, ja niiden välissä kiertää vielä valaistu paneeli. Se lienee kuitenkin parempien varustetasojen herkku.

Päiväajovalojen alapuolella sijaitsevat sitten varsinaiset ajovalot. Käsikopelo teippien päällä tuntuisi paljastavan sen, että uusi muotokieli on hieman pehmeämpi kuin Enyaqin terävämmät muodot. Keula on silti melko jykevä, se ei laske kovin voimakkaasti auton etuosaa kohden.

Kylkilinjat ja sivupellit vaikuttaisivat olevan melko suoralinjaiset, alareunoissa on pientä pokkausta.

Perä vaikuttaa hyvin jykevältä, takalasi on melko matala. Englanniksi joku voisi siis sanoa: ”design is very solid”.

Muotoa voi toki kehua myös englanninkielisellä sanalla fluid, sillä ilmanvastuskertoimeksi on ilmoitettu 0,26. Kuinka kompaktilta kokonaisuus vaikuttaa, se riippuu toki myös pyöräkoosta. Vannekoko on 19–21 tuumaa. Koeajoautoon olivat valikoituneet 20-tuumaiset renkaat kompromissina näyttävyyden ja ajomukavuuden välillä.

Kivasti valinnanvaraa

Hinta ratkaisee Elroqin menestyksen. Se on sen kokoluokan ja kohderyhmän auto. Enyaqin hinnat alkavat 51 125 eurosta, ja akusto on tämän hetken hinnastossa kapasiteetiltaan aina 82/77 kWh. Elroqiin tarjotaan kolmea eri kokoista akustoa: 55/52 kWh, 63/59 kWh ja 82/77 kWh. Tämä tulee näkymään myös hinnoissa. Alkaen hinnan voi olettaa asettuvan alle 40 000 euroon.

Ja sekin tiedetään, että Elroqin alapuolelle tulee vielä kompaktimpi B-kokoluokan crossover/katumaasturi Epiq, jonka hinnat on tarkoitus puristaa alle 30 000 euroon.

Elroqia tullaan tarjoamaan neljänä eri mallivaihtoehtona. Tehoa on versiosta riippuen 125, 150, 210 tai 220 kilowattia. Akuston kokoja on siis kolme. Parhaassa versiossa eli 85x:ssä on kaksi sähkömoottoria, joiden voima jaetaan kaikille pyörille. Tehoa on 220 kW. Isommalla akulla saa toki myös pelkän takavetoisen 85-version, jonka teho on 210 kW.

Perusversiot eli 50 ja 60 ovat yksimoottorisia (125 kW ja 150 kW) ja takavetoisia. Latausteho on enimmillään 85-malleissa 175 kW. Vaihtovirralla lataus tapahtuu maksimissaan 11 kW teholla eli akku on täynnä yön yli ladattaessa.

Toimintamatkaa luvataan isoimmalla akulla enimmillään 560 kilometriä, ja akussa on esilämmitys talvisia olosuhteita varten.

Vakuuttava jo protona

Elroqin mitat ovat: pituus 4 488 mm, leveys peilien kanssa 2148 mm ja korkeus 1625 mm. Akseliväli on sama 2766 mm kuin Enyaqissa, mikä ei ole ihme, koska myös pohjalevy on sama. Polttomoottorisisareen Karoqiin verrattuna Elroq on noin 10 senttiä pidempi, joten sisällä vaikuttaisi olevan myös enemmän tilaa etenkin takamatkustajille. Tavaratila on kuitenkin samaa kokoluokkaa.

Autot seisovat odottamassa meitä Amsterdamin olympiastadionin edustalla. Stadion on sama, jossa Paavo Nurmi voitti 10 000 metrillä vuonna 1928 viimeisen eli yhdeksännen olympiakultansa Antwerpenin (1920) kolmen ja Pariisin (1924) viiden kullan jälkeen. Amsterdamista Nurmi nappasi mukaan myös kaksi hopeista mitalia. Pidämme hetken hiljaisuuden suurelle sankarille. Sitten hommiin.

Ratin takana olo tuntuu heti kotoisalta, mutta koeajoautojen ohjaamot on teipattu vielä visusti piiloon. Emme saa myöskään näyttää ohjaamoa. Joitakin asioita näkyy kuitenkin. Tyyli on samanlainen kuin Enyaqissa ja muissa uusissa Škodissa. Kuljettajan edessä on pieni digitaalinen mittaristo, ja kojelaudan keskellä on 13-tuumainen näyttö VW-konsernin tyyliin moderneilla grafiikoilla. Logiikka on hieman selkeämpi kuin Enyaqissa. Lisäksi kuljettajalle on tarjolla tuulilasiin heijastuva näyttö, jossa on lisätyn todellisuuden (augmented reality) elementtejä. Hyvin modernia kaikki siis.

Koeajot ajetaan Amsterdamin keskustan tuntumassa. Alku sujuu ruuhkaliikenteessä vähän väliä pysähdellen. Vaihdevipu on keskikonsolissa, mutta jarrutusenergian talteenottoon voi vaikuttaa ohjauspyörän reunoilta löytyvillä vaihdevivuilla. Hidastuvuus ei ole edes tehokkaimmalla asetuksella ylihidastuvaa, jarrupolkimille on pakko mennä vähän väliä.

Koeajoautossa on mukautuva iskunvaimennus (DCC), joka hoitaa hommansa kaupunkiliikenteessä eli hidastetöyssyissä hienosti. Meno on mukavaa. Ja tämän pitäisi olla vielä esisarjan auto, joka paranee tuotantoon tultaessa.

Ohjauksesta ei myöskään uskalla sanoa vielä suurempia, sillä sitäkin hienosäädetään vielä. Tuntuma ratin takana on kuitenkin mukava. Elroq tuntuu taajamapuikkelehtimisessa mukavan kompaktilta ja ketterältä. Sen ulkomitat on helppo arvioida kapeilla kanavia reunustavilla teillä, joissa pyöräilijöille on tien reunoissa reilusti omat kaistansa.

Kulutus näyttäisi myös olevan kohdallaan. Raskaassa ruuhkaliikenteessä vajaan parinkymmenen kilometrin matkalla se asettuu ensin lukemaan 15,9 kWh/100 km. Paremmin rullaavassa ja lopussa myös kaupunkikehätielle siirtyvässä ajossa lukema tippuu jopa alle 13 kWh lukemaan. Hyvältä vaikuttaa.

Palaamme ajettavuuteen ja muihin huomioihin aikoinaan ensikoeajon merkeissä, kunhan pääsemme lähempänä sarjatuotantoa olevien autojen rattiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fiksuja škodaismeja

Lyhyen koeajon jälkeen on aikaa tutustua vielä hetken verran autoon tarkemmin. Takapenkillä on 177-senttisen kuljettajan takana vielä hyvin tilaa toiselle normaalimittaiselle aikuiselle; polvien ja etuistuimien väliin jää reilu tila.

Takasituimien reunapaikoilla näyttäisi olevan myös pieni muotoiltu osa, joka tarjoaa hieman paremman reisituen aikuisille.

Tavaratila on selkeän muotoinen ja sen vetoisuudeksi ilmoitetaan 470 litraa. Tila on kasvatettavissa takaistuinten selkänojat kaatamalla 1580 litraan. Hauskana yksityiskohtana latauskaapelille – tai muille pikkutavaroille – on oma paikkansa hattuhyllyn alla olevan säilytysverkon sisällä. Toki kaapelille on paikka myös välipohjan alle, mutta sinne on joskus vaikea päästä, jos kontti on täynnä tavaraa… fiksu oivallus.

Modernin ajan hengessä tavaratilassa on myös QR-koodi, josta löytyy apua videon muodossa, jos käyttäjä tarvitsee apua vaikkapa kiinnitysverkkojen käytössä.

Potentiaalia

Lyhyen hiplailun ja koeajon jälkeen Elroqissa on potentiaalia pienen perheen sähköautoksi. Alle 40 000 euron hintaluokassa ei ole vielä kovin paljon tarjontaa. Mittojen puolesta lähin kilpailija on tällä hetkellä Renault Scenic, jonka hinnat alkavat 43 390 eurosta. Toinen vaihtoehto on hieman pidempi Peugeot E-3008, mutta siinä on melko iso akku. E-3008:n hinnat alkavat 48 390 eurosta. Hyundai Kona on puolestaan hieman pienempi, ja sen hinnat alkavat 39 990 eurosta.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat