10.1.2018 Ajoneuvot Maistiainen: SsangYong Rexton loikkaa vitsistä vakavaksi vaihtoehdoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raskaan sarjan maasturi SsangYong Rexton loikkasi ainakin yhden sukupolven yli: uutuus jättää ilahduttavan ensivaikutelman. Edellinen SsangYong Rexton sai Moottorin koeajossa varsin suoraa palautetta. Auto huokui antiikkia niin vahvasti, ettei edes huokea hinta helpottanut.Kun täysin uuden sukupolven lähtöhinta on kohonnut kymppitonnilla, huomaa avoimen mielen kääntyvän kevyesti epäilevälle asenteelle.Onneksi turhaan: SsangYong Rexton on todellakin täysin uusi auto, ja siltä se myös tuntuu. Ohjaus on kevyen vaivattomana miellyttävä ja jousitusmukavuus on parantunut merkittävästi. Vain poikittaissaumat ja terävimmät töyssyt ryskäyttävät taka-akselia. Sen hyväksyy raskastekoisessa autossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteinen maasturipohjaRexton perustuu edelleen erilliseen tikapuurunkoon. Etuakseli on toteutettu päällekkäisin kolmiotuin, takana pyöränripustuksesta vastaa monivarsituenta. Kori kiinnittyy runkoon kymmenestä pisteestä.Rextonin voimanlähde on edeltäjästä tuttu 2,2-litrainen. Kolme lisähevosvoimaa nostaa huipputehon 188 yksikköön. Vääntöä on nyt 420 newtonmetriä, 20 aiempaa enemmän. Äänieristys on onnistunut, täyskaasulla moottori kuuluu sisälle, mutta äänimaailma pysyy miellyttävänä. Mercedes-Benzin perua oleva 7-vaihteinen automaatti on tehtäviensä tasalla.Sisäilme on hieman persoonaton ja aasialainen, mutta materiaalit ja sovitus ovat hyvällä tasolla. Kosketusnäyttö on suuri ja terävä.Nelivetojärjestelmä on edelleen kytkettävää sorttia: normaaliajossa auto on takavetoinen, ja neliveto on kytkettävissä 100 kilometriin tunnissa asti. Keskitasauspyörästöä ei ole, joten nelivetoisena auto muuttuu kankeahkoksi. Tarjolla on yhä myös hidas alue ryömintää varten.Miellyttävä ajettavaKaiken kaikkiaan Rexton on kasvanut autoksi, jolla matkan teko on muuttunut miellyttäväksi. Rextonin sisusta on tuotu nykyaikaan. Ilme on ehkä eurooppalaiseen makuun hieman sekava materiaalivalintojen osalta, mutta tärkeimmät hallintalaitteet on ryhmitely selkeästi ja kosketusnäytön ruutu tarkka.SsangYong listaa pahimmiksi kilpailijoikseen Toyota Land Cruiserin ja Mitsubishi Pajeron. Tällä kertaa autoa ei tarvitse verrata japanilaismestarien käytettyihin yksilöihin, vaan Rextonia voi huoletta verrata veteraanimaasturien tuoreimpiin painoksiin. 3 000 kg vetomassallaan se on lupaava tulokas esimerkiksi kokoluokka huomioiden kohtuuhintaista suurta vetoautoa etsivälle.Uuden Rextonin hinnat alkavat viisipaikkaisena 57 390 eurosta, seitsenpaikkaisen saa 58 991 eurolla. Kaksipaikkaiseen tyytyvä voi ostaa Rextonin myös pakettiautona, tällöin hinta laskee 45 990 euroon.Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja