10.1.2018 Ajoneuvot Maistiainen: SsangYong Rexton loikkaa vitsistä vakavaksi vaihtoehdoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raskaan sarjan maasturi SsangYong Rexton loikkasi ainakin yhden sukupolven yli: uutuus jättää ilahduttavan ensivaikutelman. Edellinen SsangYong Rexton sai Moottorin koeajossa varsin suoraa palautetta. Auto huokui antiikkia niin vahvasti, ettei edes huokea hinta helpottanut.Kun täysin uuden sukupolven lähtöhinta on kohonnut kymppitonnilla, huomaa avoimen mielen kääntyvän kevyesti epäilevälle asenteelle.Onneksi turhaan: SsangYong Rexton on todellakin täysin uusi auto, ja siltä se myös tuntuu. Ohjaus on kevyen vaivattomana miellyttävä ja jousitusmukavuus on parantunut merkittävästi. Vain poikittaissaumat ja terävimmät töyssyt ryskäyttävät taka-akselia. Sen hyväksyy raskastekoisessa autossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteinen maasturipohjaRexton perustuu edelleen erilliseen tikapuurunkoon. Etuakseli on toteutettu päällekkäisin kolmiotuin, takana pyöränripustuksesta vastaa monivarsituenta. Kori kiinnittyy runkoon kymmenestä pisteestä.Rextonin voimanlähde on edeltäjästä tuttu 2,2-litrainen. Kolme lisähevosvoimaa nostaa huipputehon 188 yksikköön. Vääntöä on nyt 420 newtonmetriä, 20 aiempaa enemmän. Äänieristys on onnistunut, täyskaasulla moottori kuuluu sisälle, mutta äänimaailma pysyy miellyttävänä. Mercedes-Benzin perua oleva 7-vaihteinen automaatti on tehtäviensä tasalla.Sisäilme on hieman persoonaton ja aasialainen, mutta materiaalit ja sovitus ovat hyvällä tasolla. Kosketusnäyttö on suuri ja terävä.Nelivetojärjestelmä on edelleen kytkettävää sorttia: normaaliajossa auto on takavetoinen, ja neliveto on kytkettävissä 100 kilometriin tunnissa asti. Keskitasauspyörästöä ei ole, joten nelivetoisena auto muuttuu kankeahkoksi. Tarjolla on yhä myös hidas alue ryömintää varten.Miellyttävä ajettavaKaiken kaikkiaan Rexton on kasvanut autoksi, jolla matkan teko on muuttunut miellyttäväksi. Rextonin sisusta on tuotu nykyaikaan. Ilme on ehkä eurooppalaiseen makuun hieman sekava materiaalivalintojen osalta, mutta tärkeimmät hallintalaitteet on ryhmitely selkeästi ja kosketusnäytön ruutu tarkka.SsangYong listaa pahimmiksi kilpailijoikseen Toyota Land Cruiserin ja Mitsubishi Pajeron. Tällä kertaa autoa ei tarvitse verrata japanilaismestarien käytettyihin yksilöihin, vaan Rextonia voi huoletta verrata veteraanimaasturien tuoreimpiin painoksiin. 3 000 kg vetomassallaan se on lupaava tulokas esimerkiksi kokoluokka huomioiden kohtuuhintaista suurta vetoautoa etsivälle.Uuden Rextonin hinnat alkavat viisipaikkaisena 57 390 eurosta, seitsenpaikkaisen saa 58 991 eurolla. Kaksipaikkaiseen tyytyvä voi ostaa Rextonin myös pakettiautona, tällöin hinta laskee 45 990 euroon.Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”