10.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: uuden moottorin saanut Toyota Land Cruiser Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi moottori ja päivitetty automaattivaihteisto virkistävät muuten hyvin tuttuna säilyvää Toyota-maasturia. Hyvää: vaativien olosuhteiden työkalu. Huonoa: takaistuimen melu, takaovi avautuu edelleen epäkäytännöllisesti oikealle. Toyota Land Cruiser on suomalaistenkin suosikki, kun tarvitaan maasturia sen alkuperäiseen käyttötarkoitukseen maastoon. Uusi moottori ja automaattivaihteiston päivitys ei muuta tilannetta. Koeajo Islannin laavarinteillä, joessa ja hyväkuntoisilla maanteillä osoitti, että laitteella todella pääsee ja uskaltaa yrittää kulkua vaikeissakin maastoissa. Polvensyvyistä joenpohjaakin ajettaessa ominaisuudet riittivät, vaikka yksi saattueen autoista ensin juuttuikin veden alla piilotelleeseen kiveen. Alustaa korottamalla, hyvällä väännöllä, auton älykkäällä ohjelmistolla ja kuljettajan maltilla siitäkin selvittiin. Land Cruiserin monipuoliset valmiudet pahoihin paikkoihin onkin syytä harjoitella ennakkoon, jotta todellisissa tilanteissa autosta saa irti sen parhaat puolet. Suomesta tuskin löytyy sellaisia olosuhteita, missä Land Cruiserilla ei pärjätä – jos ylipäätään on kyse sellaisesta paikasta, mihin on mitään syytä edes suunnitella autolla menoa. Hyväkuntoisella maantiellä ajettaessa paljastuukin sitten hyvän maasturin toinen puoli. Niukka uudistuminen korostuu matkustamossa. Kojelauta näyttää tutulta ja nyt jo vanhahtavalta. Erityisesti takaistuimelle kantautuva meteli tuntuu oudolta. Kun kuuntelee kivien ropinaa lokareihin ei voi uskoa istuvansa uuden, sadantuhannen euron auton takaistuimella. Myöskään ajo- ja matkustusmukavuus ei maantiellä ole kovin kilpailukykyinen. Mutta ei tarvitsekaan olla, jos laitteella pitää pärjätä maastossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ureaa tankkiin Uuden nelisylinterisen 2.8 D-4D -dieselmoottorin turboahdin on muuttuvasiipinen. Voimanlähde tarjoaa tehoa 130 kW (177 hv) ja vääntöä 450 Nm. Erityisesti moottorin ala- ja keskikierrosten väännön luvataan olevan aiempaa parempi, kun huippuvääntö on kasvanut kymmenen prosenttia. Pakokaasujen typenoksidipäästöjen vähentämiseksi moottorissa käytetään ensimmäisenä Toyota-mallina ureaa hyödyntävää SCR-järjestelmää. Uuden moottorin myötä myös entinen viisivaihteinen automaattivaihteisto on saanut antaa tietä nykyaikaisemmalle kuusivaihteiselle. Muutoksella tavoitellaan parempaa suorituskykyä ja taloudellisuutta. Yhdistetyn ajon keskikulutus on nyt virallisen arvon mukaan 7,4 litraa sadalla kilometrillä. Uusi varustelu Land Cruiserin hinnasto ei ole pitkä. Moottoreita on vain yksi ja vaihteistoja kaksi. Manuaalivaihteistoa haluavalle on osoitettu hinnaston halvin kokoonpano 2.8 D-4D Life. Sen hintalapussa on 74 040 euroa. Edullisin varustetaso uudella automaattivaihteistolla maksaa 77 596 euroa. Halvimman varusteversion lisäksi tarjolla on neljä muuta varustelua. Niistä Style on uusi vaihtoehto. Siihen kuuluu muun muassa led-ajovalot, saattovalot, peruutuskamera, pysäköintitutkat, sähköisesti taittuvat sivupeilit, 18-tuuman pyörät ja valaistut astinlaudat. Myös avaimeton käynnistys, 230V virran ulosotto tavaratilassa, lämmitetty ohjauspyörä, kattokonsoli, jäähdytetty keskikonsoli, kineettis-dynaaminen jousitusjärjestelmä ja perävaunun huomioiva ajonvakautus kuuluvat Style-varusteluun. Hintalappuunkin on tässä vaiheessa jo tullut 99 560 euroa. Hulppeimman Premium-varustellun Land Cruiserin hinta on 123 903 euroa. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Style Hinta alkaen 99 560 € Moottori Dieselmoottori 2 755 cm³, turboahdettu, 6-v automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 3400 r/min Vääntö 420 Nm (1400–2600 r/min) Vääntö 420 Nm (1400–2600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,7 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 194 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?