4.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Pajero Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhanajan maasturi hyvässä ja pahassa. Perinteikkään maastoauton kelpoisuus riippuu lähestymistavasta. Hyvää: Suuri vetomassa, nelivetotekniikka. Huonoa: Läpikotainen vanhanaikaisuus, ahdas ajoasento. Järeäksi työjuhdaksi Mitsubishi Pajero on kilpailijoihinsa nähden edullinen. Henkilöautona se kuitenkin on auttamattoman vanhanaikainen.Nykyaikaisen henkilöauton ratista Pajeron kuskin paikalle siirryttäessä kohtaa kulttuurishokin. Suurista ulkomitoista huolimatta kuljettajan ympärille ei levity laakea komentosiltaa, vaan enemmänkin ahdas ohjauspotero. Koska ohjauspyörä ei säädy kuin korkeussuunnassa, joutuu jo keskimittainen istumaan polvet kiinni kojelaudan kytkimissä. Vasemman polven liikuttelu näkyy kanssa-autoilijoille turhaan palavina sumuvaloina tai itsekseen säätyvinä sivupeileinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPikselit paraatipaikallaKojelaudan paraatipaikalta löytää ajotietokoneen, joka olisi ollut kova sana kahdeksankymmentäluvun digitaalimittarien huumassa. Tietokeskus osaa nimittäin piirtää graafisen esityksen keskikulutuksesta tai vaikkapa ilmanpaineesta. Neljän viimeisen tunnin näyttävä esitys on karkean grafiikkansa takia luokaton – siitä voi hädin tuskin päätellä kuluuko dieseliä alle kymmenen vai yli kaksikymmentä litraa satasella.Työkonemaisuus pysyy mielessä Pajeron kaartaessa ensimmäiseen mutkaan. Ohjaus on tahmean raskas ja välitykseltään hidas. Tarkkuusinstrumentista ei voi puhua, mutta tottumisen jälkeen pulssi laskee ja Mitsubishi pysyy kaistaviivojen välissä.Liukas keli vaatii varuillaan olevan kuljettajan lisäksi laaturengastusta – kuljettajalle ei välity minkäänlaista käsitystä tien liukkaudesta ennen pidonmenetystä. Tilannetta pahentaa vanhanaikainen ajonvakautusjärjestelmä, joka päästää auton irtoamaan ennen korjaustoimenpidettä.Vanhaa koulukuntaaPajero muistuttaa ajasta ennen katumaasturien vallankumousta. Vuosituhannen vaihteessa BMW X5 ja Porsche Cayenne uudistivat käsityksen siitä, kuinka henkilöautomainen suuren katumaasturin ajettavuus voi olla.Vanhakantaisesta lähestymistavasta on etuakin. Pajeron neliveto ei perustu pitoa hallitsevaan ohjelmistoon, vaan sutimista ennaltaehkäiseviin keski- ja takatasauspyörästön lukkoihin. Myös alennusvaihteisto löytyy vakiovarusteena.Monipuolinen nelivetotekniikka ei arkiajoa haittaa. Taka- ja nelivedon välillä voi vaihdella sataan tuntikilometriin asti, mistä voi olla hyötyä polttoaineenkulutuksessa.3,2-litran iskutilavuudesta huolimatta moottori on vain nelisylinterinen. Epätasaisen käynnin huomaa tyhjäkäynnin värinänä. Kuormaamattomana turbodieselin 200 hevosvoiman teho riittää vaivattomaan etenemiseen.Noin 2300 kilogramman omamassa rauhoittaa Pajeron käytöstä. Ilmajousitettuja luksusmaastureita Pajero ei haasta mukavuudessa. Ei autoa silti epämukavaksi voi moittia. Melutaso pysyy hillittynä, eikä työkonemainen dieselin raksutus ole suuri tyylivirhe. Parhaimmillaan autolla matkustaa seitsemän henkeä. Kahdesta takaistuimesta tinkimällä tavaratilakin pysyy suurena.Noin kuusikymmentäviisi tuhatta euroa on kallis hinta, mutta moniin 3500 kilogramman vetokykyyn yltäviin kilpailijoihinsa nähden Pajero on silti edullinen. Esimerkiksi Toyota Land Cruiserin todellinen karvalakkimallikin maksaa kymppitonnin enemmän. Siitä huolimatta Pajero on auttamatta vanhentunut tuote – myös työkalulta voi odottaa nykyaikaisuutta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mitsubishi Pajero Instyle Navi 3.2 DI-D Hinta alkaen 63 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 990 € Ajoneuvovero 232 €/ v Käyttövoimavero 622 €/ v Moottori 3 200 cm³, diesel, 4 sylinteriä, turboahdin, 5-v. automaattivaihteisto, neliveto kytkettävällä alennusvaihteistolla. Teho 147 kW (200 hv), 3800 r/min Vääntö 441 Nm (2000 r/min) Vääntö 441 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 10,1 (kaup.) / 7,5 (maant.) / NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 224 g/km Mitat pituus 4900 mm, leveys 1875 mm, korkeus 1860 mm, akseliväli 2780 mm Tavaratila: 215–1790 l Omamassa: 2380 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 3500 kg. Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 5 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?