10.1.2018

Maistiainen: SsangYong Rexton loikkaa vitsistä vakavaksi vaihtoehdoksi

SsangYong Rexton

Raskaan sarjan maasturi SsangYong Rexton loikkasi ainakin yhden sukupolven yli: uutuus jättää ilahduttavan ensivaikutelman.

Edellinen SsangYong Rexton sai Moottorin koeajossa varsin suoraa palautetta. Auto huokui antiikkia niin vahvasti, ettei edes huokea hinta helpottanut.

Kun täysin uuden sukupolven lähtöhinta on kohonnut kymppitonnilla, huomaa avoimen mielen kääntyvän kevyesti epäilevälle asenteelle.

Onneksi turhaan: SsangYong Rexton on todellakin täysin uusi auto, ja siltä se myös tuntuu. Ohjaus on kevyen vaivattomana miellyttävä ja jousitusmukavuus on parantunut merkittävästi. Vain poikittaissaumat ja terävimmät töyssyt ryskäyttävät taka-akselia. Sen hyväksyy raskastekoisessa autossa.

SsangYong Rexton

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perinteinen maasturipohja

Rexton perustuu edelleen erilliseen tikapuurunkoon. Etuakseli on toteutettu päällekkäisin kolmiotuin, takana pyöränripustuksesta vastaa monivarsituenta. Kori kiinnittyy runkoon kymmenestä pisteestä.

Rextonin voimanlähde on edeltäjästä tuttu 2,2-litrainen. Kolme lisähevosvoimaa nostaa huipputehon 188 yksikköön. Vääntöä on nyt 420 newtonmetriä, 20 aiempaa enemmän. Äänieristys on onnistunut, täyskaasulla moottori kuuluu sisälle, mutta äänimaailma pysyy miellyttävänä. Mercedes-Benzin perua oleva 7-vaihteinen automaatti on tehtäviensä tasalla.

SsangYong Rexton
Sisäilme on hieman persoonaton ja aasialainen, mutta materiaalit ja sovitus ovat hyvällä tasolla. Kosketusnäyttö on suuri ja terävä.

Nelivetojärjestelmä on edelleen kytkettävää sorttia: normaaliajossa auto on takavetoinen, ja neliveto on kytkettävissä 100 kilometriin tunnissa asti. Keskitasauspyörästöä ei ole, joten nelivetoisena auto muuttuu kankeahkoksi. Tarjolla on yhä myös hidas alue ryömintää varten.

Miellyttävä ajettava

Kaiken kaikkiaan Rexton on kasvanut autoksi, jolla matkan teko on muuttunut miellyttäväksi. Rextonin sisusta on tuotu nykyaikaan. Ilme on ehkä eurooppalaiseen makuun hieman sekava materiaalivalintojen osalta, mutta tärkeimmät hallintalaitteet on ryhmitely selkeästi ja kosketusnäytön ruutu tarkka.

SsangYong listaa pahimmiksi kilpailijoikseen Toyota Land Cruiserin ja Mitsubishi Pajeron. Tällä kertaa autoa ei tarvitse verrata japanilaismestarien käytettyihin yksilöihin, vaan Rextonia voi huoletta verrata veteraanimaasturien tuoreimpiin painoksiin. 3 000 kg vetomassallaan se on lupaava tulokas esimerkiksi kokoluokka huomioiden kohtuuhintaista suurta vetoautoa etsivälle.

Uuden Rextonin hinnat alkavat viisipaikkaisena 57 390 eurosta, seitsenpaikkaisen saa 58 991 eurolla. Kaksipaikkaiseen tyytyvä voi ostaa Rextonin myös pakettiautona, tällöin hinta laskee 45 990 euroon.

Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat