10.1.2018 Ajoneuvot Maistiainen: SsangYong Rexton loikkaa vitsistä vakavaksi vaihtoehdoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raskaan sarjan maasturi SsangYong Rexton loikkasi ainakin yhden sukupolven yli: uutuus jättää ilahduttavan ensivaikutelman. Edellinen SsangYong Rexton sai Moottorin koeajossa varsin suoraa palautetta. Auto huokui antiikkia niin vahvasti, ettei edes huokea hinta helpottanut.Kun täysin uuden sukupolven lähtöhinta on kohonnut kymppitonnilla, huomaa avoimen mielen kääntyvän kevyesti epäilevälle asenteelle.Onneksi turhaan: SsangYong Rexton on todellakin täysin uusi auto, ja siltä se myös tuntuu. Ohjaus on kevyen vaivattomana miellyttävä ja jousitusmukavuus on parantunut merkittävästi. Vain poikittaissaumat ja terävimmät töyssyt ryskäyttävät taka-akselia. Sen hyväksyy raskastekoisessa autossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteinen maasturipohjaRexton perustuu edelleen erilliseen tikapuurunkoon. Etuakseli on toteutettu päällekkäisin kolmiotuin, takana pyöränripustuksesta vastaa monivarsituenta. Kori kiinnittyy runkoon kymmenestä pisteestä.Rextonin voimanlähde on edeltäjästä tuttu 2,2-litrainen. Kolme lisähevosvoimaa nostaa huipputehon 188 yksikköön. Vääntöä on nyt 420 newtonmetriä, 20 aiempaa enemmän. Äänieristys on onnistunut, täyskaasulla moottori kuuluu sisälle, mutta äänimaailma pysyy miellyttävänä. Mercedes-Benzin perua oleva 7-vaihteinen automaatti on tehtäviensä tasalla.Sisäilme on hieman persoonaton ja aasialainen, mutta materiaalit ja sovitus ovat hyvällä tasolla. Kosketusnäyttö on suuri ja terävä.Nelivetojärjestelmä on edelleen kytkettävää sorttia: normaaliajossa auto on takavetoinen, ja neliveto on kytkettävissä 100 kilometriin tunnissa asti. Keskitasauspyörästöä ei ole, joten nelivetoisena auto muuttuu kankeahkoksi. Tarjolla on yhä myös hidas alue ryömintää varten.Miellyttävä ajettavaKaiken kaikkiaan Rexton on kasvanut autoksi, jolla matkan teko on muuttunut miellyttäväksi. Rextonin sisusta on tuotu nykyaikaan. Ilme on ehkä eurooppalaiseen makuun hieman sekava materiaalivalintojen osalta, mutta tärkeimmät hallintalaitteet on ryhmitely selkeästi ja kosketusnäytön ruutu tarkka.SsangYong listaa pahimmiksi kilpailijoikseen Toyota Land Cruiserin ja Mitsubishi Pajeron. Tällä kertaa autoa ei tarvitse verrata japanilaismestarien käytettyihin yksilöihin, vaan Rextonia voi huoletta verrata veteraanimaasturien tuoreimpiin painoksiin. 3 000 kg vetomassallaan se on lupaava tulokas esimerkiksi kokoluokka huomioiden kohtuuhintaista suurta vetoautoa etsivälle.Uuden Rextonin hinnat alkavat viisipaikkaisena 57 390 eurosta, seitsenpaikkaisen saa 58 991 eurolla. Kaksipaikkaiseen tyytyvä voi ostaa Rextonin myös pakettiautona, tällöin hinta laskee 45 990 euroon.Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen