12.6.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota Aygo – pirteämpi oletuskulkine Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Aygon kasvojenkohotus antaa A-segmentin pikkuiselle väriä ja sivistyneisyyttä, vaikka kaikkea ei voikaan muuttaa. Hei lukija, onko sinulla bisnespuku päällä? Todennäköisyys sille on nimittäin kaksi kolmesta, sillä yhtä usein Toyota Aygon ostajana Suomessa oli yritys. Riisuttu ja piskuinen Aygo saattaa olla mainoksissa urbaanien citysinkkujen unelmakulkine, mutta todellisuudessa käyttötarkoituksena on yleensä siirtyä toimipisteestä toiseen, kuljettaa bussikuskeja pysäkeille ja päivän juoksevien asioiden hoitaminen.Nyt uudistuva Aygo tuo kuitenkin tarjolle enemmän väriä ja varusteita. Äänieristystä, iskunvaimennusta ja suuntavakautta on parannettu, keula on valmistajan mukaan enemmän “3D” ja uudet valot näyttävät makeilta. Valikoimassa on uusia värejä, koristevaihtoehtoja ja jopa avattava kangaskatto. Kuulostaa siis enemmän lomasuunnitelmalta kuin työvuorolistalta.Uudistuksista huolimatta Aygo ei pääse täysin pakoon pikkuautofiilistään, mutta kaupungissa meno on maistuvaa kiitos ketterän koon, kohtuullisen näkyvyyden ja hyvän vakiovarusteisen peruutuskameran. Samalla selkeällä näytöllä operoidaan Apple CarPlayn ja Android Auton älypuhelinintegraatioita, joka on hyvä ja simppeli ratkaisu navigoinnin ja viihdejärjestelmän ongelmiin.Poikkeuksen taajamataivaltamiseen tekee veltto kytkinpoljin. Valmistajan mukaan moottorin suoritusarvot ovat lähestulkoon ennallaan, mutta voimanlähteen luonnetta on viilattu sivistyneemmäksi. Huippuväännön määrä on itseasiassa jopa laskenut muutamalla newtonmetrillä, mutta vääntökäyrä suosii nyt enemmän matalia kierroksia ja helpottaa liikkeellelähtöjä. 72 hevosvoimaa ja 93 newtonmetriä eivät kuitenkaan riitä ihmeisiin, joten kiihdytys nollasta sataan vie 13,8 sekuntia.Suomessa uudistuneet Toyota Aygot nähdään osapuilleen koulujen alkaessa. Ei kannata unohtaa myöskään Aygon ranskalaisia sisarmalleja Peugeot 108:aa ja Citroën C1:tä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”