19.6.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota Prius PHEV – makeampi rooli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden polven Toyota Prius saapuu Eurooppaan vain lataushybridinä. Malliston sähköistymisen myötä hybridijohtaja siirtyy tyylikkäämpiin tehtäviin. Kyllä, se tosiaan on Toyota Prius. Aiemmin harmaasta muotopuolesta on viidennen polven myötä kasvanut vetävän näköinen auto. Samalla muun Toyota-malliston sähköistyminen tarkoittaa, että Prius voi ottaa uuden roolin ja se saapuukin Eurooppaan vain lataushybridinä. Yhdessä mittasuhteiden muutoksen myötä Prius asettuu jatkossa hiukan eri tila- ja hintaluokkaan kuin aiemmin. Takaistuimilla tilaa on hyvin, mutta yli 175 senttimetristen kannattaa kilpailla etupaikoista, erityisesti jos autossa on lasikatto. Sivuprofiilissa Prius heijastelee vielä toisen ja kolmannen mallipolven henkeä.Reilu 13 kilowattitunnin akku riittää malliversiosta riippuen noin 70-80 kilometrin ajoihin ladatulla sähköllä. Muulloin auto toimii muiden Toyotan täyshybridien tavoin, joten ideana on arkiajojen selvittäminen lataamalla ja viikonloppureissujen hoituminen bensiinillä. Latausnopeus on 3,3 kW, joten asiointilatauksen mielekkyys vaatii pitkähköjä visiittejä. Parantuneiden sähköominaisuuksien myötä Priuksessa on myös parempi reittioptimointi, jossa sähköä ja polttomoottoria käytettäisiin niille parhaiten sopivilla osuuksilla.Sisustaergonomia on tuttu muista uusista Toyotoista.Uutta on myös aurinkopaneelikatto. Edellisessä Prius PHEV:issä aurinkopaneelikatto antoi kulutushyötyä lataamalla 12 voltin akkua, mutta nyt kauniit kelit voivat ladata autoa jopa 8 kilometrin verran päivässä. Katto on aina varusteena Premium-varustelussa, eikä sitä saa Styleen tai Activeen ollenkaan.Palaamme auton ajo-ominaisuuksiin kattavammin varsinaisessa koeajossa. Suomessa ensimmäisiä autoja nähdään liikenteessä jo kesän lopulla ja malliston hinnat alkavat 43 980 eurosta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?