19.6.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota Prius PHEV – makeampi rooli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden polven Toyota Prius saapuu Eurooppaan vain lataushybridinä. Malliston sähköistymisen myötä hybridijohtaja siirtyy tyylikkäämpiin tehtäviin. Kyllä, se tosiaan on Toyota Prius. Aiemmin harmaasta muotopuolesta on viidennen polven myötä kasvanut vetävän näköinen auto. Samalla muun Toyota-malliston sähköistyminen tarkoittaa, että Prius voi ottaa uuden roolin ja se saapuukin Eurooppaan vain lataushybridinä. Yhdessä mittasuhteiden muutoksen myötä Prius asettuu jatkossa hiukan eri tila- ja hintaluokkaan kuin aiemmin. Takaistuimilla tilaa on hyvin, mutta yli 175 senttimetristen kannattaa kilpailla etupaikoista, erityisesti jos autossa on lasikatto. Sivuprofiilissa Prius heijastelee vielä toisen ja kolmannen mallipolven henkeä.Reilu 13 kilowattitunnin akku riittää malliversiosta riippuen noin 70-80 kilometrin ajoihin ladatulla sähköllä. Muulloin auto toimii muiden Toyotan täyshybridien tavoin, joten ideana on arkiajojen selvittäminen lataamalla ja viikonloppureissujen hoituminen bensiinillä. Latausnopeus on 3,3 kW, joten asiointilatauksen mielekkyys vaatii pitkähköjä visiittejä. Parantuneiden sähköominaisuuksien myötä Priuksessa on myös parempi reittioptimointi, jossa sähköä ja polttomoottoria käytettäisiin niille parhaiten sopivilla osuuksilla.Sisustaergonomia on tuttu muista uusista Toyotoista.Uutta on myös aurinkopaneelikatto. Edellisessä Prius PHEV:issä aurinkopaneelikatto antoi kulutushyötyä lataamalla 12 voltin akkua, mutta nyt kauniit kelit voivat ladata autoa jopa 8 kilometrin verran päivässä. Katto on aina varusteena Premium-varustelussa, eikä sitä saa Styleen tai Activeen ollenkaan.Palaamme auton ajo-ominaisuuksiin kattavammin varsinaisessa koeajossa. Suomessa ensimmäisiä autoja nähdään liikenteessä jo kesän lopulla ja malliston hinnat alkavat 43 980 eurosta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle