11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotukset koeajoon lähdettäessä olivat maltilliset, mutta yksisylinterinen Speed 400 yllätti heti positiivisesti. Tähän asti Triumphin voimanlähteet ovat kaikki olleet joko kaksi- tai kolmisylinterisiä rivimoottoreita. Nyt mallisto laajenee alaspäin, kun mukaan tulee yksisylinterinen 400-kuutioinen moottori, ja sen ympärille rakennetut modern classic -luokan pyörät Speed 400 sekä Scrambler 400 X. Laajennus koskee mallistoa myös hinnallisesti, sillä Trident 660:n 10 695 euron sijaan Speed 400 maksaa 6995 euroa. Mitä sillä rahalla saa, sitä lähdimme koeajolla selvittämään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLyhyet välitykset lisäävät suorituskyvyn tunnettaHeti liikkeelle lähdettäessä on helppo rekisteröidä pienimpien vaihteiden lyhyet välitykset. Ykkönen riittää vain 50 mittarinopeuteen, seuraavat vaihteet 70, 100 ja 120 mittarinopeuksiin. Moottori reagoi kaasuun ilahduttavan suoraviivaisesti, kaasukahvaa ei tarvitse kääntää kuin vähän ja veto tuntuu heti. Itse asiassa moottori tuntuu 40 hevosvoimaansa tehokkaammalta. Kun mielessään vertaa voiman tuntua A2-luokan maksimitehoisiin eli 48-hevosvoimaisiin kilpailijoihin, niin eroa ei juuri ole. Analogisen nopeusmittarin ja LCD-näytön yhdistelmä on selkeälukuinen. Vaihdenäyttö on isokokoinen, varustukseen kuuluu myös ajotietokone.Moottorin ainoa negatiivinen piirre on kaupunkinopeuksissa viitos- ja kuutosvaihteella aivan pintakaasulla tuntuva pieni nypytys, eli mitä ilmeisimmin seokset on jouduttu pienillä kaasunasennoilla säätämään laihalle. Kun käyttää pienempää vaihdetta tai kaasua kääntää lisää, ongelma poistuu samantien. Ja kuutosvaihteella Speed 400 lähtee kiihtymään jo 50-60 nopeuksista alkaen, eikä esimerkiksi ohituksissa juuri kannata pienemmälle vaihtaa. Teho- ja vääntökäyrät eivät tunnu lineaarisilta, vaan ennemminkin pulleilta, eli keskikierroksillla tehoa on tarjolla mukavasti. 790 millimetrin istuinkorkeus ja kapea runko sekä moottori tarkoittavat, että pienikokoisemmallakin kuljettajalla jalat yltävät hyvin maahan.Jokin silti jää askarruttamaan suorituskyvyssä. Onko kaikki sitä miltä näyttää? Tutuilla maaseututeillä 80 rajoitusalueella tuntuu, että muu liikenne ajaa huomattavaa ylinopeutta, lähes satasta. Muutenkin tuntuu, että vauhti ei ole aivan sitä mitä nopeusmittari lupaa. Niinpä kaivan puhelimen taskusta, avaan GPS-pohjaisen nopeusapplikaation ja tarkastan mittarivirheen. Kun Triumphin nopeusmittari näyttää satasta, on GPS:n mukainen todellinen nopeus tasan kympin vähemmän. Vanha kikka, selvästi liikaa näyttävä nopeusmittari, selittää osan hyvän suorituskyvyn tunteesta, mutta ei poista sitä tosiasiaa että ”persdynolla” suorituskyky tuntuu kaikesta huolimatta olevan kohdallaan. Mutkateillä pyörä on suorastaan hauska ajettava. Kaiken ajamisen helppouden keskellä tulee mieleen, että tällä olisi hauska lähteä isompien ja tehokkaampien moottoripyörien mukaan ja kiusaamaan niitä. Triumph tarjoaa ajonautinnon ohella ajamisen helppoudellaan ja joustavalla moottorillaan sellaista suorituskykyä, että harva kanssamotoristi uskoo sen olevan vain 40-hevosvoimainen. Triumph Speed 400 Moottori: yksisylinterinen, neliventtiilimoottori, nestejäähdytys, 398cc Teho: 29,4 kW (40 hv) / 8 000 r/min Vääntö: 37,5 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1377 mm Istuinkorkeus: 790 mm Tankin tilavuus: 13 litraa Massa tankattuna: 170 kg Hinta: 6995 € Lue lisää Kaikki artikkelit 22.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Tiger Sport 800 – oikeasti sporttinen adventure 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 27.1.2025 Moottoripyörät Uusi Triumph Speed Triple 1200 RS lupaa terävämpää käsiteltävyyttä ja lisää tehoa 13.12.2024 Moottoripyörät Triumph Bobber TFC – rajoitettu painos kullan kimallusta 21.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Scrambler 400X – hauskaa pienillä kuutioilla 29.6.2024 Koeajo Koeajo: Triumph Rocket 3 Storm R – myrskyn ratsastaja 15.6.2024 Moottoripyörät Triumph Speed Triple 1200 RR Breitling Limited Edition – vain 270 kappaleen erä 1.6.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed 400 – helppo ja hauska aloitusmalli 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle