28.1.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Speed Twin – retrohenkinen suorituskyvyn ja mukavuuden yhdistelmä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun yksinkertaiseen retrohenkiseen ulkonäköön yhdistetään urheilullisemman mallin moottori, on tuloksena suorituskykyinen Speed Twin. Triumphin retromallistossa on urheilullisen Thruxton R:n ja selvästi leppoisamman Bonneville T120:n välissä ollut aukko, jonka brittivalmistaja nyt paikkaa uudella Speed Twinillä. Moottori ja runko ovat lähtöisin urheilullisesta Thruxton R:stä, mutta ajoasento on muokattu selvästi pystymmäksi ja ulkonäkö konservatiivisemmaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuolet moottorin kierroksista jää käyttämättä1200-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori vetää pontevasti 2000 kierrokselta aina 7800 kierrokseen eli rajoittimelle asti. Tasaisen vahvan väännön ansiosta se on parhaimillaan 3000 kierroksen tuntumassa, joten arkiajossa moottoria on turha kierrättää punarajan tuntumaan. Vaihteisto on välitetty muita Triumphin retromalleja lyhyemmäksi, sillä ykkönen riittää vain 75 kilometrin tuntinopeuteen ja kuutosvaihteella satasen nopeudessa kierroksia on 3400.Ohjaustankoa ei ole tuotu retropyörämäisesti ylös ja taakse eikä jalkatappeja siirretty eteen, vaan Speed Twinin ajoasento on enemmänkin kuin nykyaikaisessa nakupyörässä: lievästi eteen nojaava ja jalkatapit samassa pystylinjassa satulan kanssa. Asento sopii yhtä hyvin kaupunkipyörittelyyn kuin urheilullisempaan ajoon mutkateillä. Moottorin leppoisan luonteen ansiosta Speed Twinillä voi helposti kuvitella lähtevänsä pidemmällekin matkalle, erityisesti jos rastittaa lisävarustelistalta pienen tuulilasin ajovalon päälle sekä sivulaukut telineineen.Jyrkän keulakulman ja lyhyen akselivälin ansiosta Speed Twin kääntyy mutkiin kevyesti. Urheilullisuutta korostaa Pirelli Diablo Rosso III -ensiasennusrenkaat. Jousitus on pehmeähkö ja vain takajousten esijännitys on säädettävissä. Ilman säätöjäkin jousitus toimii - ainakin yhden hengen kuormalla - mainiosti niin kaupunkiajossa kuin urheilullisemmin edetessä mutkateilläkin. Liian kovaksi yltyvästä vauhdista etujousitus varoittaa lievänä epävakautena. Kallistusvaraa on riittävästi.Vaikka Triumphin retropyörämallisto oli jo aikaisemmin laaja, niin Speed Twinillä vaikuttaa koeajon perusteella olevan silti paikkansa. Suorituskykyistä perinteistä peruspyörää hakevalle se on miellyttävän neutraali vaihtoehto. Triumph Speed Twin Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori,1200 cm³, nestejäähdytys Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Teho: 71,5 kW (97 hv) / 6750 r/min Vääntö: 112 Nm / 4950 r/min Istuinkorkeus: 807 mm Kuivapaino: 196 kg Tankki: 14,5 litraa Hinta: avoin (vahvistetaan tammikuun aikana) Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster