28.1.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Speed Twin – retrohenkinen suorituskyvyn ja mukavuuden yhdistelmä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun yksinkertaiseen retrohenkiseen ulkonäköön yhdistetään urheilullisemman mallin moottori, on tuloksena suorituskykyinen Speed Twin. Triumphin retromallistossa on urheilullisen Thruxton R:n ja selvästi leppoisamman Bonneville T120:n välissä ollut aukko, jonka brittivalmistaja nyt paikkaa uudella Speed Twinillä. Moottori ja runko ovat lähtöisin urheilullisesta Thruxton R:stä, mutta ajoasento on muokattu selvästi pystymmäksi ja ulkonäkö konservatiivisemmaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuolet moottorin kierroksista jää käyttämättä1200-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori vetää pontevasti 2000 kierrokselta aina 7800 kierrokseen eli rajoittimelle asti. Tasaisen vahvan väännön ansiosta se on parhaimillaan 3000 kierroksen tuntumassa, joten arkiajossa moottoria on turha kierrättää punarajan tuntumaan. Vaihteisto on välitetty muita Triumphin retromalleja lyhyemmäksi, sillä ykkönen riittää vain 75 kilometrin tuntinopeuteen ja kuutosvaihteella satasen nopeudessa kierroksia on 3400.Ohjaustankoa ei ole tuotu retropyörämäisesti ylös ja taakse eikä jalkatappeja siirretty eteen, vaan Speed Twinin ajoasento on enemmänkin kuin nykyaikaisessa nakupyörässä: lievästi eteen nojaava ja jalkatapit samassa pystylinjassa satulan kanssa. Asento sopii yhtä hyvin kaupunkipyörittelyyn kuin urheilullisempaan ajoon mutkateillä. Moottorin leppoisan luonteen ansiosta Speed Twinillä voi helposti kuvitella lähtevänsä pidemmällekin matkalle, erityisesti jos rastittaa lisävarustelistalta pienen tuulilasin ajovalon päälle sekä sivulaukut telineineen.Jyrkän keulakulman ja lyhyen akselivälin ansiosta Speed Twin kääntyy mutkiin kevyesti. Urheilullisuutta korostaa Pirelli Diablo Rosso III -ensiasennusrenkaat. Jousitus on pehmeähkö ja vain takajousten esijännitys on säädettävissä. Ilman säätöjäkin jousitus toimii - ainakin yhden hengen kuormalla - mainiosti niin kaupunkiajossa kuin urheilullisemmin edetessä mutkateilläkin. Liian kovaksi yltyvästä vauhdista etujousitus varoittaa lievänä epävakautena. Kallistusvaraa on riittävästi.Vaikka Triumphin retropyörämallisto oli jo aikaisemmin laaja, niin Speed Twinillä vaikuttaa koeajon perusteella olevan silti paikkansa. Suorituskykyistä perinteistä peruspyörää hakevalle se on miellyttävän neutraali vaihtoehto. Triumph Speed Twin Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori,1200 cm³, nestejäähdytys Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Teho: 71,5 kW (97 hv) / 6750 r/min Vääntö: 112 Nm / 4950 r/min Istuinkorkeus: 807 mm Kuivapaino: 196 kg Tankki: 14,5 litraa Hinta: avoin (vahvistetaan tammikuun aikana) Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?