28.1.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Speed Twin – retrohenkinen suorituskyvyn ja mukavuuden yhdistelmä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun yksinkertaiseen retrohenkiseen ulkonäköön yhdistetään urheilullisemman mallin moottori, on tuloksena suorituskykyinen Speed Twin. Triumphin retromallistossa on urheilullisen Thruxton R:n ja selvästi leppoisamman Bonneville T120:n välissä ollut aukko, jonka brittivalmistaja nyt paikkaa uudella Speed Twinillä. Moottori ja runko ovat lähtöisin urheilullisesta Thruxton R:stä, mutta ajoasento on muokattu selvästi pystymmäksi ja ulkonäkö konservatiivisemmaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puolet moottorin kierroksista jää käyttämättä 1200-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori vetää pontevasti 2000 kierrokselta aina 7800 kierrokseen eli rajoittimelle asti. Tasaisen vahvan väännön ansiosta se on parhaimillaan 3000 kierroksen tuntumassa, joten arkiajossa moottoria on turha kierrättää punarajan tuntumaan. Vaihteisto on välitetty muita Triumphin retromalleja lyhyemmäksi, sillä ykkönen riittää vain 75 kilometrin tuntinopeuteen ja kuutosvaihteella satasen nopeudessa kierroksia on 3400. Ohjaustankoa ei ole tuotu retropyörämäisesti ylös ja taakse eikä jalkatappeja siirretty eteen, vaan Speed Twinin ajoasento on enemmänkin kuin nykyaikaisessa nakupyörässä: lievästi eteen nojaava ja jalkatapit samassa pystylinjassa satulan kanssa. Asento sopii yhtä hyvin kaupunkipyörittelyyn kuin urheilullisempaan ajoon mutkateillä. Moottorin leppoisan luonteen ansiosta Speed Twinillä voi helposti kuvitella lähtevänsä pidemmällekin matkalle, erityisesti jos rastittaa lisävarustelistalta pienen tuulilasin ajovalon päälle sekä sivulaukut telineineen. Jyrkän keulakulman ja lyhyen akselivälin ansiosta Speed Twin kääntyy mutkiin kevyesti. Urheilullisuutta korostaa Pirelli Diablo Rosso III -ensiasennusrenkaat. Jousitus on pehmeähkö ja vain takajousten esijännitys on säädettävissä. Ilman säätöjäkin jousitus toimii - ainakin yhden hengen kuormalla - mainiosti niin kaupunkiajossa kuin urheilullisemmin edetessä mutkateilläkin. Liian kovaksi yltyvästä vauhdista etujousitus varoittaa lievänä epävakautena. Kallistusvaraa on riittävästi. Vaikka Triumphin retropyörämallisto oli jo aikaisemmin laaja, niin Speed Twinillä vaikuttaa koeajon perusteella olevan silti paikkansa. Suorituskykyistä perinteistä peruspyörää hakevalle se on miellyttävän neutraali vaihtoehto. Triumph Speed Twin Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori,1200 cm³, nestejäähdytys Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Teho: 71,5 kW (97 hv) / 6750 r/min Vääntö: 112 Nm / 4950 r/min Istuinkorkeus: 807 mm Kuivapaino: 196 kg Tankki: 14,5 litraa Hinta: avoin (vahvistetaan tammikuun aikana) Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe