3.4.2020 Ajoneuvot Maistiainen: uusi Ford Kuga – suurempi ja sähköisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puman jälkeen seuraavana Fordin korkeammassa mallistossa päivänvalon näkee täysin uudistunut Ford Kuga. Uudistumisen myötä Kuga on suurempi ja voimalinjaan saa sähköä, mutta pikkusisaren Megabox-innovaatiota ei ole saatavilla. Uusi Ford Kuga on kasvanut edeltäjäänsä nähden, korkeutta lukuun ottamatta, jokaiseen suuntaan. Edeltäjään nähden takamatkustajan jalkatila on kasvanut 87 millimetriä, kokonaisuudessaan tilaa on nyt 1 035 mm.Kaiken kaikkiaan pituutta on kertynyt 73 mm lisää, josta 20 mm vaikuttaa myös akseliväliin. 15 senttimetriä liikuteltavat takaistuimet ovat vakiovarusteena, tämän ansiosta tavaratilan saa laajennettua parhaillaan 645 litraan.Korkeudesta on karsittu 11 mm ja auton kasvaneesta pituudesta huolimatta etujalkatiloistakin on nipistetty 18 mm pois.Suomessa saatavilla on aluksi yksi bensiinivoimalinja, 1,5-litrainen ja 150-hevosvoimainen Ecoboost-moottori jolta voimaa pyörille siirtää aina kuusialueinen käsivaihteisto. Dieselvoimalinjoja on kaksi: 1,5-litrainen Ecoblue joka tuottaa 120 hevosvoimaa tehoa, sekä 190-hevosvoimainen kaksilitrainen Ecoblue. Molempien yhteydessä on aina kahdeksanalueinen automaattivaihteisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköä Suomeen vain raskaastiSähköä Kugan liikuttamiseen on aluksi saatavilla ainoastaan ladattavan hybridin muodossa, jonka odotetaan kattavan jopa 80 prosenttia uuden Kugan myynnistä. Lataushybridissä polttomoottorin tehtäviä toimittaa 2,5-litrainen bensiinimoottori Atkinson-työkierrolla ja voimaa välittää CVT-vaihteisto. Auton pohjaan integroidun akuston kapasiteetti on 14,4 kilowattituntia, jonka voimin WLTP-toimintamatkaksi on saatu 56 kilometriä.Mallistoon liittyy myöhemmin myös itselataava hybridi, mutta 48-voltin kevythybridi jää Suomen markkinoilla näkemättä.Koeajoyksilömme on ladattavalla voimalinjalla. Heti alkuun tulee selväksi, ettei autoa voi pakottaa käymään sähköllä aivan jokaisessa tilanteessa. Mikäli autoa ei ole esilämmitetty, sisätilat lämpeävät polttomoottorin voimin, eikä kertaalleen herätettyä moottoria voida käyttää ainoastaan muutamaa sekuntia, muun muassa päästösyistä.Ufomaisuus veksSisätilat ovat huomasti edeltäjää modernimmat, kojelaudasta on hävinnyt edeltäjän ufomaisuus. Kugaan on saatavilla koeajamastamme Pumasta tuttu 12,3-tuumainen täysin digitaalinen mittaristo, mutta myös koeajo-Kugamme pienempi 6,5-tuumainen mittaristonäyttö vakuuttaa. Laajalta lisävarustelistalta voi valita muun muassa päivitetyn audiojärjestelmän tai automaattiset kaukovalot, mutta Pumassa esiteltyä Megabox-innovaatiota ei varustelistalla esiinny.Vaihteenvalitsimen L-painikkeella saa sähkömoottorin regenerointia tehostettua huomattavasti.Sähköisiä ajotiloja on valittavissa neljä. Automaattisella auto päättää itse milloin liikutaan bensiinin, ja milloin sähkön voimin. Sähkö-ajotilassa hybridi-Kugan puolestaan pitäisi päästä liikkumaan puhtaasti sähkön voimin, mutta kuten aiemmin todettua, joka tilanteessa tämä ei toteudu. Akunsäästötilassa sähkömoottoria ei käytetä ollenkaan, ja EV-lataus-ajotilassa bensiinimoottoria käytetään liikkumisen lisäksi korkeajänniteakun lataamiseen.Ensituntumat autosta ovat lupaavat. Ohjaus tuntuu raskaalta, mutta muuten ajaminen on pehmeää, voimalinja toimii moitteetta eikä ajomeluunkaan kiinnitä huomiota. Palaamme kuitenkin tarkemmin ajo-ominaisuuksiin myöhemmin varsinaisen koeajon muodossa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää: Kolmesti hybridi: uusi Ford Kuga tuo tekniikkaa ja tilaa Koeajo: herkuilla ryyditetty – Ford Kuga Vignale Ford Kuga Vignale 2.0 TDCi PowerShift AWD Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja