3.4.2020 Ajoneuvot Maistiainen: uusi Ford Kuga – suurempi ja sähköisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puman jälkeen seuraavana Fordin korkeammassa mallistossa päivänvalon näkee täysin uudistunut Ford Kuga. Uudistumisen myötä Kuga on suurempi ja voimalinjaan saa sähköä, mutta pikkusisaren Megabox-innovaatiota ei ole saatavilla. Uusi Ford Kuga on kasvanut edeltäjäänsä nähden, korkeutta lukuun ottamatta, jokaiseen suuntaan. Edeltäjään nähden takamatkustajan jalkatila on kasvanut 87 millimetriä, kokonaisuudessaan tilaa on nyt 1 035 mm. Kaiken kaikkiaan pituutta on kertynyt 73 mm lisää, josta 20 mm vaikuttaa myös akseliväliin. 15 senttimetriä liikuteltavat takaistuimet ovat vakiovarusteena, tämän ansiosta tavaratilan saa laajennettua parhaillaan 645 litraan. Korkeudesta on karsittu 11 mm ja auton kasvaneesta pituudesta huolimatta etujalkatiloistakin on nipistetty 18 mm pois. Suomessa saatavilla on aluksi yksi bensiinivoimalinja, 1,5-litrainen ja 150-hevosvoimainen Ecoboost-moottori jolta voimaa pyörille siirtää aina kuusialueinen käsivaihteisto. Dieselvoimalinjoja on kaksi: 1,5-litrainen Ecoblue joka tuottaa 120 hevosvoimaa tehoa, sekä 190-hevosvoimainen kaksilitrainen Ecoblue. Molempien yhteydessä on aina kahdeksanalueinen automaattivaihteisto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköä Suomeen vain raskaasti Sähköä Kugan liikuttamiseen on aluksi saatavilla ainoastaan ladattavan hybridin muodossa, jonka odotetaan kattavan jopa 80 prosenttia uuden Kugan myynnistä. Lataushybridissä polttomoottorin tehtäviä toimittaa 2,5-litrainen bensiinimoottori Atkinson-työkierrolla ja voimaa välittää CVT-vaihteisto. Auton pohjaan integroidun akuston kapasiteetti on 14,4 kilowattituntia, jonka voimin WLTP-toimintamatkaksi on saatu 56 kilometriä. Mallistoon liittyy myöhemmin myös itselataava hybridi, mutta 48-voltin kevythybridi jää Suomen markkinoilla näkemättä. Koeajoyksilömme on ladattavalla voimalinjalla. Heti alkuun tulee selväksi, ettei autoa voi pakottaa käymään sähköllä aivan jokaisessa tilanteessa. Mikäli autoa ei ole esilämmitetty, sisätilat lämpeävät polttomoottorin voimin, eikä kertaalleen herätettyä moottoria voida käyttää ainoastaan muutamaa sekuntia, muun muassa päästösyistä. Ufomaisuus veks Sisätilat ovat huomasti edeltäjää modernimmat, kojelaudasta on hävinnyt edeltäjän ufomaisuus. Kugaan on saatavilla koeajamastamme Pumasta tuttu 12,3-tuumainen täysin digitaalinen mittaristo, mutta myös koeajo-Kugamme pienempi 6,5-tuumainen mittaristonäyttö vakuuttaa. Laajalta lisävarustelistalta voi valita muun muassa päivitetyn audiojärjestelmän tai automaattiset kaukovalot, mutta Pumassa esiteltyä Megabox-innovaatiota ei varustelistalla esiinny. Vaihteenvalitsimen L-painikkeella saa sähkömoottorin regenerointia tehostettua huomattavasti. Sähköisiä ajotiloja on valittavissa neljä. Automaattisella auto päättää itse milloin liikutaan bensiinin, ja milloin sähkön voimin. Sähkö-ajotilassa hybridi-Kugan puolestaan pitäisi päästä liikkumaan puhtaasti sähkön voimin, mutta kuten aiemmin todettua, joka tilanteessa tämä ei toteudu. Akunsäästötilassa sähkömoottoria ei käytetä ollenkaan, ja EV-lataus-ajotilassa bensiinimoottoria käytetään liikkumisen lisäksi korkeajänniteakun lataamiseen. Ensituntumat autosta ovat lupaavat. Ohjaus tuntuu raskaalta, mutta muuten ajaminen on pehmeää, voimalinja toimii moitteetta eikä ajomeluunkaan kiinnitä huomiota. Palaamme kuitenkin tarkemmin ajo-ominaisuuksiin myöhemmin varsinaisen koeajon muodossa. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää: Kolmesti hybridi: uusi Ford Kuga tuo tekniikkaa ja tilaa Koeajo: herkuilla ryyditetty – Ford Kuga Vignale Ford Kuga Vignale 2.0 TDCi PowerShift AWD Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt