13.3.2018 Ajoneuvot Maistiainen: vanha tuttu täysin uusi – Subaru Impreza Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Impreza on karistanut rallimaailman muistot ja keskittyy nyt turvallisuuteen. Perinteinen nimi Subaru Impreza palaa mallistoon hieman maastohenkisen sisarmalli Subaru XV:n vanavedessä. Kun mustat asennemuovit vaihtuvat korinvärisiin puskureihin, muuntuu ulkomuoto varsin tavanomaiseksi ja hieman huomaamattomaksikin perheautoksi. Vaikka Impreza onkin toinen Subarun uuteen modulaariseen perusrakenteeseen perustuva auto, on auto yhä saman merkin käsialaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut tunnelmatTavanomaisen ulkokuoren alta löytyy yhä tyypillinen Subaru: moottori on 1,6- tai kaksilitrainen ahtamaton bokserinelonen (116 tai 156 hv), vaihteisto Lineartronic-variaattori ja neliveto kuuluu vakiovarusteluun. EyeSight-kamera hätäjarrutustoimintoineen ja kaistavahteineen kuuluu myös kauppaan.Ja tyypilliseen Subaru-tapaan olon autossa tuntee kotoisaksi vasta hetken totuttelun jälkeen. Alussa ohjauspyörän lukuisat näppäimet tuntuvat sekavalta, mutta kun mittariston keskinäytön ja kojetaulun päälle asennetun inforuudun näkymät saa mieleisekseen, voi valtaosan painikkeista lähes unohtaa. Muuten ergonomia on toimivaa. Kiiltäväpintainen kosketusnäyttö on yllättävän suuri siihen nähden, miten rajatut sen toiminnot perusmalleissa ovat. Tukeepahan ruutu sentään CarPlaytä ja Anroid Autoa, joten älypuhelinpeilauksella neliösentit eivät mene hukkaan.Ajettavuus lupaavaaMoniin turboahdettuihin kilpailijoihin verrattuna moottori vaatii paikoin reilustikin kierroksia. Työnteon ääni on karheahko, ja koeajetun kaksilitraisenkin etenemistä voi kuvailla enemmän riittäväksi kuin reippaaksi. Levorgin 1,6-litrainen turbomoottori sopisi pakettiin mainioksi, mutta jostain syystä tehdas on eri mieltä.Hetken sulattelun jälkeen Imprezaan alkaa kotiutua. Ohjaus on herkkä ja nopea, ja alusta jämäkähkö. Ensikoeajon kitkarenkaat estävät tarkemman arvioinnin, mutta ainakin ennakkotunnelmat ajettavuudesta ovat lupaavat. Rengasääntä autossa on hieman jo kitkarenkain, joten saa nähdä millaiseksi äänimaailma asettuu Suomessa.Imprezan hinnat alkavat 1,6-litraisen mallin 26 938 eurosta. Kaksilitraisen saa 31 963 eurolla. Autot saapuvat Suomeen huhtikuun puolivälissä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta