1.10.2021

Maistiainen: Volkswagen Golf R Variant – tehon ja tilan hienostunut liitto

Volkswagen Golf R tulee edeltäjän tapaan tarjolle farmarikorisena. Uutuus tarjoaa ripeän suorituskyvyn ja napakan ajettavuuden lisäksi perheauton tilat.

Vaikka sähköistyminen on autoilun ehdoton ykkösteema tällä hetkellä, ovat isot valmistajat pitäneet perinteisiä tehoversioita mallistoissa mukana. Seitsemännen sukupolven Golfin kohdalla malliston tehoversion R-logo istutettiin farmariversio Variantiin ja nyt tämä malli on saanut jatkoa. Pääsimme ottamaan maistiaiset uudesta Volkswagen Golf R Variantista Saksassa.

Ohjaamossa ergonomia on kunnossa, mutta ohjauspyörän hipaisupainikkeet vaativat totuttelua.

Tekniikkansa osalta Variant ei eroa viisiovisesta R:stä. Tehoa on tarjolla 235 kW (320 hv), vääntöä 420 Nm ja satasen vauhtiin autolla ehtii 4,9 sekunnissa. Huippunopeus nousee lisävarusteisen R Performance -paketin myötä säännöllisesti autobahnalla käyviä miellyttävään 270 km/h lukemaan. Käytettävyyden kannalta ison eron tekee farmarin 66 milliä pidempi akseliväli, joka parantaa takatiloja. Myös tavaratila on huomattavasti isompi ja tarjoaa perusmuodossaan tilaa 611 litraa.

Tilaa on siis koko perheelle ja tavaroille. Arkiseen ajoon myös mukavuus on kohdallaan etenkin, jos auton varustaa säädettävällä iskunvaimennuksella (DCC) 1 399 euron hintaan. Vaihteisto ja moottori hoitavat tehtävänsä todella sivistyneesti ja vain hieman perusautoja muhkeampi äänimaailma antaa pieniä viitteitä piilevistä voimavaroista.

Kun tulee tilaisuus polkaista kaasupoljin pohjaan, löytyy R-tunnuksille katetta. Kuten jo viisiovisen version yhteydessä totesimme, moottori on varsin pirteä tapaus ja vetää hienosti rajoittimelle saakka.

Rauhallisessa ajossa vaivaton ajettavuus kehittyy vastaamaan moottorin pirteitä menohaluja vauhdin noustessa. Auto reagoi tarkasti kuljettajan käskyihin, mutta missään tilanteessa ei ole havaittavissa hermostuneisuutta. Kokonaisuus on hienosti tasapainossa ja kuljettajan on helppo löytää luottamus autoon.

Mittaristo tarjoaa monipuoliset muokkausmahdollisuudet.

Uusi Golf R Variant on rauhallisessa ajossa hyvin golfmaisen tasapaksu, mutta yllättää positiivisesti vauhdin noustessa. Pääsimme tutustumaan auton ominaisuuksiin sekä käsittelyradalla että kovavauhtisemmassa ajossa moottoriradan puolella. Perehdymme myöhemmin julkaistavissa osissa ratatunnelmiin ja tarkemmin täysin uuteen nelivetojärjestelmään sekä tämän tuomiin mahdollisuuksiin.

Farmarimallisen Golf R:n hinnat alkavat 59 592 eurosta, eli hintaeroa hatchbackiin kertyy vain noin 600 euroa. Ja farmarimallin myyntivalttina on toki tarjolla oleva vetokoukku ja 1 700 kilon vetomassa. Ensimmäiset uudet farkku-Ärrät saadaan Suomeen loppuvuoden aikana.

Teksti ja kuvat: Mikko Autio

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat