1.10.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Golf R Variant – tehon ja tilan hienostunut liitto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf R tulee edeltäjän tapaan tarjolle farmarikorisena. Uutuus tarjoaa ripeän suorituskyvyn ja napakan ajettavuuden lisäksi perheauton tilat. Vaikka sähköistyminen on autoilun ehdoton ykkösteema tällä hetkellä, ovat isot valmistajat pitäneet perinteisiä tehoversioita mallistoissa mukana. Seitsemännen sukupolven Golfin kohdalla malliston tehoversion R-logo istutettiin farmariversio Variantiin ja nyt tämä malli on saanut jatkoa. Pääsimme ottamaan maistiaiset uudesta Volkswagen Golf R Variantista Saksassa. Ohjaamossa ergonomia on kunnossa, mutta ohjauspyörän hipaisupainikkeet vaativat totuttelua. Tekniikkansa osalta Variant ei eroa viisiovisesta R:stä. Tehoa on tarjolla 235 kW (320 hv), vääntöä 420 Nm ja satasen vauhtiin autolla ehtii 4,9 sekunnissa. Huippunopeus nousee lisävarusteisen R Performance -paketin myötä säännöllisesti autobahnalla käyviä miellyttävään 270 km/h lukemaan. Käytettävyyden kannalta ison eron tekee farmarin 66 milliä pidempi akseliväli, joka parantaa takatiloja. Myös tavaratila on huomattavasti isompi ja tarjoaa perusmuodossaan tilaa 611 litraa. Tilaa on siis koko perheelle ja tavaroille. Arkiseen ajoon myös mukavuus on kohdallaan etenkin, jos auton varustaa säädettävällä iskunvaimennuksella (DCC) 1 399 euron hintaan. Vaihteisto ja moottori hoitavat tehtävänsä todella sivistyneesti ja vain hieman perusautoja muhkeampi äänimaailma antaa pieniä viitteitä piilevistä voimavaroista. Kun tulee tilaisuus polkaista kaasupoljin pohjaan, löytyy R-tunnuksille katetta. Kuten jo viisiovisen version yhteydessä totesimme, moottori on varsin pirteä tapaus ja vetää hienosti rajoittimelle saakka. Rauhallisessa ajossa vaivaton ajettavuus kehittyy vastaamaan moottorin pirteitä menohaluja vauhdin noustessa. Auto reagoi tarkasti kuljettajan käskyihin, mutta missään tilanteessa ei ole havaittavissa hermostuneisuutta. Kokonaisuus on hienosti tasapainossa ja kuljettajan on helppo löytää luottamus autoon. Mittaristo tarjoaa monipuoliset muokkausmahdollisuudet. Uusi Golf R Variant on rauhallisessa ajossa hyvin golfmaisen tasapaksu, mutta yllättää positiivisesti vauhdin noustessa. Pääsimme tutustumaan auton ominaisuuksiin sekä käsittelyradalla että kovavauhtisemmassa ajossa moottoriradan puolella. Perehdymme myöhemmin julkaistavissa osissa ratatunnelmiin ja tarkemmin täysin uuteen nelivetojärjestelmään sekä tämän tuomiin mahdollisuuksiin. Farmarimallisen Golf R:n hinnat alkavat 59 592 eurosta, eli hintaeroa hatchbackiin kertyy vain noin 600 euroa. Ja farmarimallin myyntivalttina on toki tarjolla oleva vetokoukku ja 1 700 kilon vetomassa. Ensimmäiset uudet farkku-Ärrät saadaan Suomeen loppuvuoden aikana. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Maistiainen: Kaikkien aikojen tehokkain ja nopein Golf Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe