27.6.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha XSR900 – Pari askelta parempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamahan retromalliston lippulaiva XSR900 uudistuu perusteellisesti sekä ulkonäöltään että tekniikaltaan. Vuonna 2016 esitelty Yamahan XSR-retromalliston suurin ja kaunein eli 900-kuutioinen XSR900 kokee mallihistoriansa suurimman uudistuksen. Se nousee sekä teknisesti että ulkomuodoltaan selvästi aiempaa näyttävämpään luokkaan.Yamahan retromallien tähänastinen puute on ollut, että niille ei ole pystytty nimeämään suoranaisia esikuvia. Nyt sellainen tulee jo värityksen puolesta, kun koeajettavan XSR900:n värityksenä on täsmälleen sama säihkyvä sininen kuin Christian Sarronin 250-kuutioisten MM-pyörässä kaudella 1984. Ranskalaiskuskin Yamahan sponssina oli Gauloises, joten nytkin puhutaan Gauloises-Yamaha -väristä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMerkittäviä uudistuksiaEroja edeltävään malliin huomaa heti kun hyppää pyörän satulaan. Runkoa on muutettu rajusti ja esimerkiksi emäputki on nyt 30 millimetriä alempana. Takahaarukka on puolestaan 55 millimetriä pidempi, ja matalalle sijoitetun ohjaustangon ansiosta ajosento on voimakkaasti eteen nojaava.Vaikka kyseessä on katteeton nakupyörä, niin ajoasennosta tulee mieleen lähes tulkoon katettu sporttipyörä. Ja samaan suuntaan viittaa myös kokonaan näkyville jätetty Deltabox-alumiinipalkkirunko, joka loistaa kuin kyseessä olisi katteista riisuttu superbike.Muuten ulkonäössä on eri aikakausien sekamelskaa; pyöreä ajovalo on puhdasta retrohenkeä, väritys 1980-lukua mutta suorituskyky ja esimerkiksi TFT-värinäytöllinen mittaristo sekä laaja elektronisten ajoavustimien määrä 2020-lukua. 119 hevosvoimaa ja "ympäristöystävällistä melua"Kolmisylinterinen rivimoottori vakuuttaa ja saa hymyn huulille heti käynnistyksestä lähtien. Teholukema on kasvanut 119 hevosvoimaan, mutta merkittävämpää on kuudella newtonmetrillä kasvaneen väännön maksimilukeman siirtyminen 1500 kierrosta alemmalle lukemalle. Muutos tekee moottorin keskialueesta selvästi vahvemman, jolloin voiman tunne arkipäivän ajossa on enemmän läsnä.Kirsikkana kakussa on muhkean repivät äänet. Erityisesti imuäänet ovat karkean repivät ja ne on lisäksi suunnattu suoraan kuljettajan korviin tuleviksi. Äänenvaimennin on kokonaan moottorin alla ja ulostuloaukot suunnattu alaspäin, joten pakoäänet jäävät maltillisiksi. Tästä on seurauksena ”ympäristöystävällistä melua”, jossa kuljettaja saa korviinsa urheilulliset soundit mutta ulkopuoliset eivät häiriinny melusta. Yamaha XSR900 Moottori: kolmisylinterinen, nestejäähdytteinen rivimoottori, 889cc Teho: 87,5 kW (119 hv) / 10 000 r/min Vääntö: 93 Nm / 7 000 r/min Voimansiirto: kuusi vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1495 mm Istuinkorkeus: 810 mm Tankin tilavuus: 15 litraa Paino tankattuna: 193 kg Hinta: 14 339 € Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Yamaha Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti