27.6.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha XSR900 – Pari askelta parempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamahan retromalliston lippulaiva XSR900 uudistuu perusteellisesti sekä ulkonäöltään että tekniikaltaan. Vuonna 2016 esitelty Yamahan XSR-retromalliston suurin ja kaunein eli 900-kuutioinen XSR900 kokee mallihistoriansa suurimman uudistuksen. Se nousee sekä teknisesti että ulkomuodoltaan selvästi aiempaa näyttävämpään luokkaan.Yamahan retromallien tähänastinen puute on ollut, että niille ei ole pystytty nimeämään suoranaisia esikuvia. Nyt sellainen tulee jo värityksen puolesta, kun koeajettavan XSR900:n värityksenä on täsmälleen sama säihkyvä sininen kuin Christian Sarronin 250-kuutioisten MM-pyörässä kaudella 1984. Ranskalaiskuskin Yamahan sponssina oli Gauloises, joten nytkin puhutaan Gauloises-Yamaha -väristä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMerkittäviä uudistuksiaEroja edeltävään malliin huomaa heti kun hyppää pyörän satulaan. Runkoa on muutettu rajusti ja esimerkiksi emäputki on nyt 30 millimetriä alempana. Takahaarukka on puolestaan 55 millimetriä pidempi, ja matalalle sijoitetun ohjaustangon ansiosta ajosento on voimakkaasti eteen nojaava.Vaikka kyseessä on katteeton nakupyörä, niin ajoasennosta tulee mieleen lähes tulkoon katettu sporttipyörä. Ja samaan suuntaan viittaa myös kokonaan näkyville jätetty Deltabox-alumiinipalkkirunko, joka loistaa kuin kyseessä olisi katteista riisuttu superbike.Muuten ulkonäössä on eri aikakausien sekamelskaa; pyöreä ajovalo on puhdasta retrohenkeä, väritys 1980-lukua mutta suorituskyky ja esimerkiksi TFT-värinäytöllinen mittaristo sekä laaja elektronisten ajoavustimien määrä 2020-lukua. 119 hevosvoimaa ja "ympäristöystävällistä melua"Kolmisylinterinen rivimoottori vakuuttaa ja saa hymyn huulille heti käynnistyksestä lähtien. Teholukema on kasvanut 119 hevosvoimaan, mutta merkittävämpää on kuudella newtonmetrillä kasvaneen väännön maksimilukeman siirtyminen 1500 kierrosta alemmalle lukemalle. Muutos tekee moottorin keskialueesta selvästi vahvemman, jolloin voiman tunne arkipäivän ajossa on enemmän läsnä.Kirsikkana kakussa on muhkean repivät äänet. Erityisesti imuäänet ovat karkean repivät ja ne on lisäksi suunnattu suoraan kuljettajan korviin tuleviksi. Äänenvaimennin on kokonaan moottorin alla ja ulostuloaukot suunnattu alaspäin, joten pakoäänet jäävät maltillisiksi. Tästä on seurauksena ”ympäristöystävällistä melua”, jossa kuljettaja saa korviinsa urheilulliset soundit mutta ulkopuoliset eivät häiriinny melusta. Yamaha XSR900 Moottori: kolmisylinterinen, nestejäähdytteinen rivimoottori, 889cc Teho: 87,5 kW (119 hv) / 10 000 r/min Vääntö: 93 Nm / 7 000 r/min Voimansiirto: kuusi vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1495 mm Istuinkorkeus: 810 mm Tankin tilavuus: 15 litraa Paino tankattuna: 193 kg Hinta: 14 339 € Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Yamaha Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa