3.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz G Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä G-Mersu on ja pysyy, eikä se mitään mullistuksia kaipaakaan. Hyvää: maasto-ominaisuudet, viimeistely, tehokkaat moottorit, sujuva automaatti, helppo kulmien arviointi. Huonoa: kulutus, autoveron osuus. Jo 35 vuoden ikään ehtinyt maastoautoikoni ei kärsi keski-iän kriisistä.Mercedeksen alkuperäinen tarkoitus ei ollut rakentaa maastoautoja myyntiin. G-malli suunniteltiin sotilaskäyttöön, mutta kauppoja ei aluksi syntynyt toivottuun tahtiin.Tuotantoa oltiin silti aloittelemassa Steyr-Puchin tehtaalla Grazissa Itävallassa, rinnalla oli helppo kokeilla siviiliversion menekkiä. Sillä tiellä ollaan vieläkin, useista tuotannon lopetushuhuista huolimatta valmistus jatkuu.G-malli on yksi automarkkinoiden pitkäikäisimmistä koriltaan yhteneväisenä säilyneistä malleista. Toisaalta lähes kaikki muu on vuosien varrella uusittu sisällä ja konepellin alla.Nykyiset yli 600-heppaiset AMG-mallit elektronisine vempeleineen ja nahkasisustuksineen ovat etääntyneet kauas juuristaan, ensimmäisistä 72 hevosvoiman karuista dieseltyökoneista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViihtyy luonnossaLähtökohdat tuovat G:lle uskottavuutta maastossa ja erämaissa. Paikkoihin, joissa lyhyillä koriylityksillä, 21 sentin maavaralla ja pitkillä ulosjoustoilla ei pärjää, on vielä sähköisesti kytkeytyvä alennusvaihde ja lukot niin molemmilla akseleilla kuin keskitasauspyörästössä.Yhdenkin pyörän löytäessä pitoa eteneminen on mahdollista. Maastossa kulkemisen lisäksi Mercedes-Benz G sopii vetojuhdaksi, joka jaksaa kiskoa isompiakin trailereita.Hurjat 300 gramman hiilidioksidipäästöt kilometrillä merkitsevät korkeata autoveroprosenttia. Henkilömallin hinnasta lähes puolet on veroa ja piensarjatuotannon hinta kohoaa poskettomaksi, vastaavalla moottorilla varustettu M-sarjan Mersu on lähes puolet halvempi.Kunkku kaupungissaG-mersu yllättää myös cityviidakossa, hallitsevasta olemuksestaan huolimatta se on ulkomitoiltaan nykypäivänä kompakti, merkin muista maastureista lähimpänä GLK:ta.Etenkin kapeus on perua 1970-luvulta. Korkealla istuminen, kantikas muoto ja isot ikkunapinnat helpottavat kulmien arviointia.Kohtuullisiin ulkomittoihin on saatu sopimaan toimivat sisätilat, kulmikkuus ja ovien ohuus auttavat. Pitkät kuskit jäävät kaipaamaan lisäpykälää istuimen etäisyyssäätöön.Maasto-ominaisuuksien korostamisesta huolimatta G:n jousitus toimii arkikäytössä jopa miellyttävämmin kuin sporttisemmat jättimaasturit.Melutaso pysyy alhaisena ja suhinattomana jopa moottoritienopeuksissa. Vaikka ohjaus ottaa vastaan maastossa melkoisia iskuja lyömättä käsille, se on riittävän tunnokas maantielläkin.Koska G-Mersun viehätys perustuu alkuperäisyyden säilyttämiseen, nyt tehdyt uudistukset kojelautaan ovat lähes huomaamattomia.Teksti ja kuvat: Petri Numukka Mercedes-Benz G 350 BlueTEC Hinta alkaen 163 568 € Ajoneuvovero 426 €/ v Käyttövoimavero 642 €/ v Moottori 2 987 cm³, diesel-V6, yhteispaineruiskutus, turboahdin, urearuiskutus, 7-v. automaattivaihteisto, jatkuva neliveto. Teho 155 kW (211 hv), 3400 r/min Vääntö 540 Nm (1600-2400 r/min) Vääntö 540 Nm (1600-2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 13,6 (kaup.) / 9,8 (maant.) / NEDC-kulutus 11,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 295 g/km Mitat pituus 4662 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1951 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 480-2250 l Omamassa: 2500 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”