28.7.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi L200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etenemiskyky ja työkalun ominaisuudet ovat Mitsubishin uudistuneen avolavan valttikortit. Hyvää: Vetokyky, etenemiskyky. Huonoa: Kaksipaikkaisen ohjaamon tilaratkaisut, tahmea moottori. Mitsubishin L200-avolavamalli esiteltiin vuonna 1978 Mitsubishi Fortena. Sitä on myyty vuosien saatossa lähes kaikilla mantereilla, myös Chryslerin valmistamana, Plymouthina ja Dodgena. Markkinoilla oleva neljäs sukupolvi on kypsynyt vuodesta 2006 ja nyt on pienen päivityksen aika ennen uutta mallia.Auton keula on uudistunut ja ilme on sukua Outlanderista. Tummanpuhuva sisusta on saanut uuden kuosin, mutta työkalumaisen pelkistetyt ja harvassa olevat hallintalaitteet ovat yhä selkeät käyttää.Suomeen tuotavat autot ovat mallin parhaimmalla varustelutasolla eli Magnum-varusteltuja ja niihin kuuluvat muun muassa automaatti-ilmastointi, 17-tuumaiset alumiinivanteet ja putken muotoiset astinlaudat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtenemiskykyinen työjuhtaMoottori on iskutilavuudeltaan 2,5 litrainen ja teholtaan 178 hevosvoimainen turbodiesel. Ohuen alaväännön takia moottori vaatii kierroksia tehon hyödyntämiseksi. Välitykset ovat lyhyehköt ja vaihtamisen tarve on tiuhaa etenkin kaupungissa tai pikkuteillä.Pitkien joustovarojen takia auto on mutkaisella maantiellä hieman kiikkerä, mutta maastossa ja vaikeakulkuisilla teillä etupyörien erillisjousitus ja joustovarat ovat eduksi. Takapyörien vaimennus on toteutettu jäykällä akselilla ja lehtijousilla, jotta auto olisi lava kuormattunakin vakaa ajettava.Suomessa myytävät L200-mallit on varustettu käsin kytkettävällä nelivedolla. Neliveto ja takapyöriin vaikuttava lukko kytketään vaihdekepin vieressä sijaitsevasta vivusta, josta kuljettaja voi myös valita lyhyen tai pitkän välityksen tilanteen mukaan. Autolla saa vetää 2700 kilon painoista jarrullista perävaunua.Koeajettu yksilö on neliovinen ja kaksipaikkainen. Takaistuimien paikalla on vanerista rakennettu laatikko, jota ei kuitenkaan ole erityisemmin muotoiltu säilytystilaksiHullunkurinen tilaratkaisu johtuu siitä, että auto on rekisteröity pakettiautoksi. Noin kahdeksan tuhannen euron lisähintaan L200:n saa viisipaikkaisena. Mikäli takaoville ei ole käyttöä, saa auton Club Cabina eli kaksiovisena vajaan 34 tuhannen euron hintaan.Avolavamarkkinoilla on monilla merkeillä uusien mallisukupolvien aika. Uusi Mitsubishi L200 tullee markkinoille vuonna 2015. Siihen asti nykyinen malli kilpailee muun muassa kohta uusiutuvaa Toyota Hiluxia ja Nissan Navaraa sekä vielä tuoreita Volkswagen Amarokia ja Ford Rangeria vastaan.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Mitsubishi L200 Hinta alkaen 33 605 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 611 € Ajoneuvovero 222 €/ v Käyttövoimavero 171 €/ v Moottori 2 477 cm³. Teho 131 kW (178 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (2000–1850 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–1850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km 9,1 (kaup.) / 7,0 (maant.) / NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 204 g/km Mitat pituus 5185 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 3000 mm Omamassa: 1890 kg Muu tieto Kantavuus 885 kg. Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa