28.7.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi L200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etenemiskyky ja työkalun ominaisuudet ovat Mitsubishin uudistuneen avolavan valttikortit. Hyvää: Vetokyky, etenemiskyky. Huonoa: Kaksipaikkaisen ohjaamon tilaratkaisut, tahmea moottori. Mitsubishin L200-avolavamalli esiteltiin vuonna 1978 Mitsubishi Fortena. Sitä on myyty vuosien saatossa lähes kaikilla mantereilla, myös Chryslerin valmistamana, Plymouthina ja Dodgena. Markkinoilla oleva neljäs sukupolvi on kypsynyt vuodesta 2006 ja nyt on pienen päivityksen aika ennen uutta mallia.Auton keula on uudistunut ja ilme on sukua Outlanderista. Tummanpuhuva sisusta on saanut uuden kuosin, mutta työkalumaisen pelkistetyt ja harvassa olevat hallintalaitteet ovat yhä selkeät käyttää.Suomeen tuotavat autot ovat mallin parhaimmalla varustelutasolla eli Magnum-varusteltuja ja niihin kuuluvat muun muassa automaatti-ilmastointi, 17-tuumaiset alumiinivanteet ja putken muotoiset astinlaudat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtenemiskykyinen työjuhtaMoottori on iskutilavuudeltaan 2,5 litrainen ja teholtaan 178 hevosvoimainen turbodiesel. Ohuen alaväännön takia moottori vaatii kierroksia tehon hyödyntämiseksi. Välitykset ovat lyhyehköt ja vaihtamisen tarve on tiuhaa etenkin kaupungissa tai pikkuteillä.Pitkien joustovarojen takia auto on mutkaisella maantiellä hieman kiikkerä, mutta maastossa ja vaikeakulkuisilla teillä etupyörien erillisjousitus ja joustovarat ovat eduksi. Takapyörien vaimennus on toteutettu jäykällä akselilla ja lehtijousilla, jotta auto olisi lava kuormattunakin vakaa ajettava.Suomessa myytävät L200-mallit on varustettu käsin kytkettävällä nelivedolla. Neliveto ja takapyöriin vaikuttava lukko kytketään vaihdekepin vieressä sijaitsevasta vivusta, josta kuljettaja voi myös valita lyhyen tai pitkän välityksen tilanteen mukaan. Autolla saa vetää 2700 kilon painoista jarrullista perävaunua.Koeajettu yksilö on neliovinen ja kaksipaikkainen. Takaistuimien paikalla on vanerista rakennettu laatikko, jota ei kuitenkaan ole erityisemmin muotoiltu säilytystilaksiHullunkurinen tilaratkaisu johtuu siitä, että auto on rekisteröity pakettiautoksi. Noin kahdeksan tuhannen euron lisähintaan L200:n saa viisipaikkaisena. Mikäli takaoville ei ole käyttöä, saa auton Club Cabina eli kaksiovisena vajaan 34 tuhannen euron hintaan.Avolavamarkkinoilla on monilla merkeillä uusien mallisukupolvien aika. Uusi Mitsubishi L200 tullee markkinoille vuonna 2015. Siihen asti nykyinen malli kilpailee muun muassa kohta uusiutuvaa Toyota Hiluxia ja Nissan Navaraa sekä vielä tuoreita Volkswagen Amarokia ja Ford Rangeria vastaan.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Mitsubishi L200 Hinta alkaen 33 605 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 611 € Ajoneuvovero 222 €/ v Käyttövoimavero 171 €/ v Moottori 2 477 cm³. Teho 131 kW (178 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (2000–1850 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–1850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km 9,1 (kaup.) / 7,0 (maant.) / NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 204 g/km Mitat pituus 5185 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 3000 mm Omamassa: 1890 kg Muu tieto Kantavuus 885 kg. Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 25.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Hyundai teki ensimmäisen ja viimeisen neliovisen, seitsenpaikkaisen katumaasturin avomallisena... 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella