28.7.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi L200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etenemiskyky ja työkalun ominaisuudet ovat Mitsubishin uudistuneen avolavan valttikortit. Hyvää: Vetokyky, etenemiskyky. Huonoa: Kaksipaikkaisen ohjaamon tilaratkaisut, tahmea moottori. Mitsubishin L200-avolavamalli esiteltiin vuonna 1978 Mitsubishi Fortena. Sitä on myyty vuosien saatossa lähes kaikilla mantereilla, myös Chryslerin valmistamana, Plymouthina ja Dodgena. Markkinoilla oleva neljäs sukupolvi on kypsynyt vuodesta 2006 ja nyt on pienen päivityksen aika ennen uutta mallia.Auton keula on uudistunut ja ilme on sukua Outlanderista. Tummanpuhuva sisusta on saanut uuden kuosin, mutta työkalumaisen pelkistetyt ja harvassa olevat hallintalaitteet ovat yhä selkeät käyttää.Suomeen tuotavat autot ovat mallin parhaimmalla varustelutasolla eli Magnum-varusteltuja ja niihin kuuluvat muun muassa automaatti-ilmastointi, 17-tuumaiset alumiinivanteet ja putken muotoiset astinlaudat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtenemiskykyinen työjuhtaMoottori on iskutilavuudeltaan 2,5 litrainen ja teholtaan 178 hevosvoimainen turbodiesel. Ohuen alaväännön takia moottori vaatii kierroksia tehon hyödyntämiseksi. Välitykset ovat lyhyehköt ja vaihtamisen tarve on tiuhaa etenkin kaupungissa tai pikkuteillä.Pitkien joustovarojen takia auto on mutkaisella maantiellä hieman kiikkerä, mutta maastossa ja vaikeakulkuisilla teillä etupyörien erillisjousitus ja joustovarat ovat eduksi. Takapyörien vaimennus on toteutettu jäykällä akselilla ja lehtijousilla, jotta auto olisi lava kuormattunakin vakaa ajettava.Suomessa myytävät L200-mallit on varustettu käsin kytkettävällä nelivedolla. Neliveto ja takapyöriin vaikuttava lukko kytketään vaihdekepin vieressä sijaitsevasta vivusta, josta kuljettaja voi myös valita lyhyen tai pitkän välityksen tilanteen mukaan. Autolla saa vetää 2700 kilon painoista jarrullista perävaunua.Koeajettu yksilö on neliovinen ja kaksipaikkainen. Takaistuimien paikalla on vanerista rakennettu laatikko, jota ei kuitenkaan ole erityisemmin muotoiltu säilytystilaksiHullunkurinen tilaratkaisu johtuu siitä, että auto on rekisteröity pakettiautoksi. Noin kahdeksan tuhannen euron lisähintaan L200:n saa viisipaikkaisena. Mikäli takaoville ei ole käyttöä, saa auton Club Cabina eli kaksiovisena vajaan 34 tuhannen euron hintaan.Avolavamarkkinoilla on monilla merkeillä uusien mallisukupolvien aika. Uusi Mitsubishi L200 tullee markkinoille vuonna 2015. Siihen asti nykyinen malli kilpailee muun muassa kohta uusiutuvaa Toyota Hiluxia ja Nissan Navaraa sekä vielä tuoreita Volkswagen Amarokia ja Ford Rangeria vastaan.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Mitsubishi L200 Hinta alkaen 33 605 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 611 € Ajoneuvovero 222 €/ v Käyttövoimavero 171 €/ v Moottori 2 477 cm³. Teho 131 kW (178 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (2000–1850 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–1850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km 9,1 (kaup.) / 7,0 (maant.) / NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 204 g/km Mitat pituus 5185 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 3000 mm Omamassa: 1890 kg Muu tieto Kantavuus 885 kg. Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle