3.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Space Star Mitsubishi Space Star pärjäsi pikkuautojen joukossa hyvin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilava, mutta vanhanaikainen. Space Star lunastaa nimensä odotukset vain osittain. Hyvää: Tilava, mainio moottori Huonoa: Ohjaus, ajo-ominaisuudet, vanhentunut olemus Mitsubishi Space Star maksaa 3,5 euroa jokaista millimetriä kohden. Hampurilaisaterian verran alle kolmellatoista tuhannella eurolla saa 3,7 metriä pikkuautoa. Se laittaa Coltin korvanneen Space Starin kilpailemaan halvimpien viisiovisen pikkuautojen kanssa.Space Star lunastaa mahtipontisen nimensä lupaukset tilojen osalta. Lähes kaksimetrisen kuljettajan taakse mahtuu vielä 175 senttinen istumaan aivan kohtalaisesti.Se kaksimetrinen kuljettaja tosin istuu pää hyvin lähellä kattoverhoilua. Myös lyhyempi kuljettaja kokee istuvansa turhan korkealla. Istuma-asentoon nähden alas jäävä taustapeili muodostaa häiritsevän katvealueen. Istuinkorkeus on säädön matalimmassakin asennossa liian korkealla.Pientä hiomattomutta Space Starissa riittää. Keskikonsolin katkaisimet ovat poikkeuksellisen halpaa muovia, ja radion näytöstä näkyy kerralla kanava tai kellonaika. Moottorin jäähdytysnesteen kylmyydestä ilmoitetaan tavanomaisen sinisen symbolin sijaan vihreällä merkkivalolla. Kyse on kustannussyistä. Nyt tehdas on voinut käyttää samaa vihreää väritystä lämpötilan merkkivalolle ja ECO-ajotavan ilmaisimelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmesylinterinen pikkutähtiKaupungissa Space Star on perusnäppärä. Kääntösäde on kokoluokasta johtuen pieni ja 1,2-litrainen kolmesylinterinen bensiinimoottori vääntää alakierroksilla erinomaisen vahvasti. Konetta voisi helposti luulla turboahdetuksi.Hintaluokkaan nähden Mitsubishi tarjoaa myös keskivertoa enemmän tehoa. Space Starin kahdeksankymmentä hevosvoimaa on pätevä lukema kilpailijoiden 60–75 hevosvoiman välillä pyöriville teholukemille. Yhdistetyn ajon kulutuslukema on silti vain 4,1 litraa sataa kilometriä kohden. Kulutusta ja suorituskykyä parantaa myös auton keveys, omamassaksi ilmoitetaan vain 920 kilogrammaa.Kytkimen oppiminen ottaa aikansa, mutta keveyteen tottuu. Vaihteet kytkeytyvät todella sulavasti, jos vaihdekeppiä liikuttaa oikeaa rataa. Epämääräisellä liikeradoilla voi vaihteensiirto kanittaa. Peruutusvaihteen kytkeminen vaatii välillä vaihteiston käyttöä vapaalla, mikä on parhaimmillaan nostalginen tuulahdus yhdeksänkymmentäluvun alun pikkuautojen vaihteidenarvontajärjestelmistä.Hiontaa vaillaAutoa yleisesti vaivaava hiomattomuus välittyy ajettavuudestakin. Sen lisäksi, että ohjaus on tunnoton ja hieman tahmea, se myös keskittää poikkeuksellisen huonosti. Vielä maantievauhdissa ohjaus täytyy mutkan jälkeen varta vasten kääntää takaisin suoraan.Ohjaus on melko epätarkka johtuen kapeista ja korkeista 165/65 R14 –renkaista. Auton jousitus on myös harvinaisen pehmeä, joten kallistelua tapahtuu aivan tavanomaisissa vauhdeissa. Toisaalta mukulakivet ja muut kaupunkiympäristön arkiset haasteet se selvittää hyvin.Ajettavuuden tai melutason puolesta Space Star ei ole kotonaan maantievauhdeissa. Se on sääli, sillä vasta kaupunkinopeuksien yläpuolella alkaa erinomaisesta 0,27 ilmanvastuskertoimesta olla hyötyä.Eilispäivän uutuusLoistavaa moottoria lukuun ottamatta Mitsubishi tuntuu uudeksi autoksi vanhanaikaiselta. Siinä ei olisi mitään ongelmaa, jos auto olisi poikkeuksellisen halpa. Lähes tasan kolmentoistatuhannen euron hinta laittaa sen kuitenkin ahtaaseen rakoon.Budjettitietoisille on tarjolla kaksituhatta euroa halvemmalla viisipaikkainen Dacia Sandero. Vähän ajaville sen korkeahko 5,8 litran keskikulutuskaan ei ole ongelma. Vastaavasti vain joitakin satoja euroja Space Staria kalliimmalla saa kuusikymmentä hevosvoimaisen Seat Miin. Se on toki nelipaikkainen, mutta laatuvaikutelma on aivan toista luokkaa kuin Mitsubishissä.Myös aivan suoria kilpailijoita on tarjolla lukuisia. Suuntaan tai toiseen alle neljänsadan euron päässä Space Starista on tarjolla myös Nissan Micra, Kia Picanto tai Citroën C3. Kilpailu budjettiluokassa on kovaa. Se pistää uutena vanhanaikaisen Space Starin hyvin ahtaalle.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mitsubishi Space Star 1.2 Cleartec Invite MT Hinta alkaen 12 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 13 520 € Ajoneuvovero 82 €/ v Moottori 1 193 cm3, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 59 kW (80 hv), 6 000 r/min Vääntö 106 Nm (4 000 r/min) Vääntö 106 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 4,8 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 96 g/km Mitat pituus 3710 mm, leveys 1665 mm, korkeus 1505 mm, akseliväli 2450 mm Tavaratila: 235 l Omamassa: 920 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous